" Kenapa aku diduga sebegini? Tidak layakkah aku untuk bahagia seperti orang lain? Tuhan, aku tak kuat...."

Saya percaya ramai yang pernah atau sedang merasa seperti ini. Disaat kita merancang hidup bahagia, tanpa diduga, sekelip mata kebahagiaan tersebut direntap kejam. Mudah untuk mereka menasihati kita supaya bersabar dan kuat untuk menghadapi dugaan tersebut, tetapi mampukah kita?

Sungguh tidak mudah untuk kita kekal positif sepanjang masa apabila kita diduga. Ada hari kita merasakan "Aku mampu untuk hadapi semua ini" dan ada hari kita merasakan "Aku tak kuat Ya Tuhan". Jadi apa perlu kita - anda dan saya, lakukan untuk self-love?

(1) Perbaiki hubungan dengan Tuhan

وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ - 3:54

Dan orang-orang yang kafir itu merancang, tetapi Allah merancang. Dan Allah adalah perancang yang terbaik.

Sesungguhnya Tuhan lah yang memegang hati kita. Carilah kekuatan melalui solat, doa dan Al-quran. Tiada siapa yang mampu memberikan ketenangan selain dari-Nya. Perbaiki lah hubungan anda dengan Tuhan. Sesungguhnya kita adalah hamba-Nya yang lemah. Tuhan menduga hamba-hamba-Nya mungkin kerana Dia merindui anda.

(2) Berhenti membandingkan hidup anda dengan orang lain

Kita semua kerap melakukan ini. Melayari melalui media sosial hanya untuk melihat personaliti media kegemaran anda sedang berbelanja hebat di butik-butik mewah bersama pasangan mereka yang romantik dan kaya yang juga seorang yang pandai mengambil gambar OOTD! WHAT?! Do you know their story behind those fancy pictures? Are they that perfect until not having a single bad day? Jawapannya TIDAK! 

Setiap orang ada permasalahan mereka tersendiri. Cuma mereka memilih untuk tidak menunjukkannya. Lain kali, jika anda ingin melayari Internet atas sebab-sebab yang merasakan buruk tentang diri anda, ingatlah bahawa anda adalah sempurna hanya dengan cara anda; berada dalam corak perbandingan dan putus asa hanya membuat anda menumpukan pada negatif, apabila ada banyak yang mampu disyukurkan.

Remember, there's always people that wish they are in our shoes.

(3) Belajar untuk melupakan dan move on

Kita sentiasa berpegang pada perkara-perkara di masa lampau, dan perkara inilah yang menambah beban pada jiwa kita sekaligus membuatkan kita rasa down secara berterusan. Semakin banyak blok kesedihan yang kita jelaskan, semakin banyak peluang kita boleh hidup dengan bahagia. Kebanyakan orang melakukan ini kerana takut terluka lagi, tapi percayalah perbuatan ini hanya akan menghalang kita dari melangkah maju ke hadapan.

(4) Luangkan lebih masa dengan diri sendiri

Apa yang anda lakukan apabila anda mencintai seseorang? Fikirkan ibu bapa, adik-beradik, kekasih atau sahabat baik anda. Adakah anda memberikan mereka hadiah? Adakah anda membawa mereka keluar dating? Adakah anda berbelanja untuk mereka? Adakah anda menghabiskan masa yang berkualiti bersama?

Cinta adalah perasaan, dan cinta adalah kata kerja. Love is more than words. Love is also shown by action. Jadi sekarang adalah masa untuk melakukan sesuatu yang mencintai diri sendiri. Fikirkan semua perkara yang anda nikmati, yang membawa anda keseronokan. 

Apa kata anda mengambil masa untuk diri sendiri seminggu sekali. Mungkin anda fikir keluar makan berseorangan seems like a loser, tetapi jika anda takut untuk melakukannya, itu adalah tanda yang jelas anda masih belum mencintai diri sendiri. Sekali anda melakukannya, anda akan mula menikmati menghabiskan masa dengan diri sendiri. Dan ini adalah titik keseluruhan latihan ini. Ini dilakukan untuk anda berkawan dengan diri anda dan berasa gembira walaupun tidak ada orang lain bersama anda. Mulai sekarang, izinkan diri anda melakukan perkara yang anda sukai. Anda tidak perlu melakukan perkara yang masuk akal atau membina kerjaya anda. 

Berikut adalah beberapa idea untuk meluangkan masa bersama diri sendiri:

  • Bawa diri anda untuk makan malam
  • Menulis (anda boleh menulis puisi, buku, atau menyimpan jurnal harian)
  • Baca buku kegemaran anda
  • Belanja diri anda pakaian yang mahal dan cantik
  • Mani & Pedi
  • Pergi ke SPA
  • Tarian (dan anda boleh menggila di rumah anda!)
  • Dengar muzik kegemaran anda
  • Window shopping
  • Menonton wayang
  • Tidak melakukan apa-apa (yup - duduk saja, atau berbaring dan tidak melakukan apa-apa)

Lebih banyak lagi anda mengamalkan perkara self-love, lebih kuat mesej yang anda hantar kepada diri anda sendiri: "Anda berhak mendapatnya".

Everyone deserve to be happy!

from a broken person that trying to heal herself and love herself more

Lihat profil
Nurul Izzaty

1 artikel di Tajria.