Seperti yang anda ketahui soda penaik sangat sinonim sebagai bahan pelengkap membuat kek atau roti. Namun, ia juga merupakan pewangi dan pembersih semula jadi yang mampu menghilangkan kotoran dengan menggunakan detergen sedikit.

Soda penaik atau ia lebih dikenali sebagai natrium bikarbonat sangat serupa dengan sebatian yang dikenali sebagai soda pencuci (natrium karbonat) dan juga hadir dengan fungsi yang sama untuk cucian. Ia juga merupakan serbuk alkali yang sangat ringan serta bertindak sebagai antiseptik ringan yang akan menghalang pertumbuhan bakteria.

Berikut adalah 5 fungsi soda penaik yang mungkin anda tidak tahu.

Untuk Mencerahkan Pakaian Berwarna Putih

Tambahkan 1/2 cawan soda penaik dan tambah pencuci cecair biasa anda. Soda penaik akan memberi anda warna putih yang lebih terang, warna yang lebih cerah selain menjadikan pakaian anda tidak berbau.

Untuk Meneutralkan Asid

Tumpahan asid dan noda pada pakaian boleh berasal dari pelbagai sumber, termasuk:

  • Membersih longkang
  • Mencuci mangkuk tandas
  • Membersih muntah dan najis lain

Bilas tumpahan asid dengan cepat dan kemudian taburkan soda penaik pada pakaian anda untuk meneutralkan asid dan mencegah kerosakan. Sekiranya kotoran atau asid sudah kering, anda masih boleh meneutralkannya dengan baking soda sebelum mencuci untuk mengelakkan kerosakan pada mesin anda.

Untuk Menghilangkan Kesan Krayon Atau Dakwat Pen

Basuh pakaian di dalam air panas dan tambahkan 1/2 kotak soda penaik ke dalam pada kotoran pakaian.

Untuk Mencerahkan Linen Lama

Soda penaik sangat berkesan untuk menghilangkan kotoran pada linen halus. Pencuci biasa boleh merosakkan linen, jadi langkah di sini adalah mencuci dengan baking soda saja, bukan sebagai bahan tambahan untuk detergen. Sekiranya linen anda mempunyai bintik-bintik, perlakukannya dengan menggosoknya dengan pasta yang terbuat dari baking soda dan air.

Sebagai Pelembut Fabrik

Daripada menggunakan pelembut kain, cuba tambahkan 1/2 cawan soda penaik ke kitaran bilas. Soda penaik bertindak sebagai pelembut semula jadi dan lebih lembut bagi anda yang mempunyai alahan atau kulit yang sensitif terhadap bahan kimia yang terdapat pada pelembut kain komersial.

Untuk Menghilangkan Bau

Menambah 1/2 cawan soda penaik ke kitaran bilas membantu menghilangkan bau dari pakaian atau kasut. Selain itu, tuala lama yang hapak dan pakaian mandi yang berbau klorin juga boleh dihilangkan bau dengan menambah campuran soda penaik ke dalam air cucian.

Sekiranya pakaian anda berbau seperti peluh atau asap, lebih baik membiarkannya merendam dalam larutan soda penaik semalaman. Merendam memberi masa soda penaik untuk bekerja sebagai penyahbau.

Untuk Membersihkan Mesin Basuh

Buat pes baking soda dan air dan gunakan untuk mencuci bahagian dalam mesin anda. Sapukan soda penaik ke kain atau span dan gosok permukaan dalam mesin. Kemudian, bilas apabila selesai. 

Bukan itu sahaja, cuka dan soda penaik dapat digunakan bersama untuk membersihkan dan menyegarkan mesin basuh anda dengan teliti.

________________________________________________________________________

Berikut adalah beberapa tips dan cara untuk mengurus kelengkapan rumah dan pakaian yang boleh anda lakukan menggunakan soda penaik. Selamat mencuba!

Lihat profil
Lina Rosli

1025 artikel di Tajria.