Seperti kebanyakan orang-orang tua pernah mengatakan, anda digalakkan untuk makan buah-buahan terlebih dahulu sebelum makan hidangan yang lain. Namun, apakah hikmah di sebalik ini? Jika kita lihat dari sudut pandangan para ulama Islam, Syeikh Wahbah al-Zuhaili pernah menyatakan ayat ini di dalam tafsirnya bahawa buah-buahan lebih cepat turun ke perut, cepat untuk dihadam, lebih baik dari sudut kesihatan, dapat meningkatkan nafsu makanan dan juga agar tubuh manusia itu bersedia untuk menerima makanan.

fruit dish

Ada juga kajian yang menyatakan anda juga boleh memperoleh manfaat kesihatan yang lebih baik dari buah-buaha jika ia dimakan pada waktu pagi atau ketika perut kosong. Namun, tidak ada bukti yang menyokong pernyataan ini.

Teori di sebalik makan buah pada waktu pagi didasarkan pada idea bahawa makan makanan ringan dengan gula tinggi pada waktu itu dapat meningkatkan kadar gula darah dan meningkatkan sistem pencernaan seseorang.

Buah kaya dengan serat dan karbohidrat kompleks, yang bermaksud bahawa mereka memerlukan waktu lebih lama untuk dicerna berbanding karbohidrat sederhana seperti roti putih. Ini dapat membantu membuat orang kenyang lebih lama dan mengelakkan makanan ringan yang tidak sihat pada siang hari.

Buah-buahan juga memberikan pelbagai jenis vitamin, mineral, dan manfaat kesihatan. Mengonsumsi buah dengan lemak atau protein yang sihat dapat memberikan keseimbangan dan tenaga yang lebih mampan. Nikmati buah dengan sebilangan kecil kacang atau biji untuk makanan ringan padat nutrien.

Bilakah seseorang sebaiknya makan buah-buahan?

Buah-buahan harus dimakan pada waktu pagi setelah segelas air. Sekiranya anda memakan buah-buahan ketika perut kosong, ia akan memainkan peranan utama dalam menyahtoksin sistem anda, membekalkan anda banyak tenaga untuk menurunkan berat badan dan aktiviti kehidupan yang lain. Sebaik-baiknya, buah-buahan sebaiknya dimakan terlebih dahulu pada waktu pagi, antara sarapan dan makan tengah hari dan pada waktu petang sebagai makanan ringan.

Makan beberapa keping buah sekurang-kurangnya setengah jam sebelum makan anda dapat membantu mengawal makan berlebihan semasa makan tengah hari. Buah-buahan sebelum makan membolehkan anda memasukkan sesuatu yang rendah kalori ke dalam perut anda. Juga, makan buah sebelum makan meningkatkan pengambilan serat kerana kebanyakan buah mengandungi serat. Jadi, apabila anda makan serat, anda akan berasa kenyang lama dan juga cenderung melambatkan proses pencernaan anda.

Oleh itu, memakan buah-buahan sebelum daripada makanan yang lain adalah digalakkan kerana secara sainsnya terbukti bahawa buah-buahan itu lebih mudah dicernakan oleh perut dan ia juga baik penghadaman.

Sumber : Muftiwp , Medical News Today

Lihat profil
Lina Rosli

1025 artikel di Tajria.