Pernahkah anda mengalami gejala sakit tengkuk atau salah urat akibat penggunaan bantal yang tidak selesa? Sakit tengkuk adalah perasaan sakit yang dialami pada mana-mana bahagian leher dan boleh melibatkan bahagian bahu, kepala dan muka.

Sakit tengkuk berkemungkinan berpunca daripada otot, tendon, fascia, bursa, capsul, ligaments, disc, saraf dan dura.

Faktor penyebab sakit tengkuk berasaskan :

  • postur yang tidak baik,
  • ketidakseimbangan otot,
  • kekurangan stabiliti otot tengkuk,
  • kecederaan whiplash

Faktor risiko menyebabkan sakit tengkuk kebanyakannya disebabkan oleh faktor mekanikal. Ia punca daripada kerja yang di lakukan dan juga keadaan tidur yang tak selesa sepanjang waktu tidur.

Sekiranya anda kerap mengalami sakit tengkuk selepas bangun tidur, anda mungkin perlu memberi perhatian terutamanya pada keadaan bantal dan tilam anda. Tilam adalah pelaburan masa panjang dalam menjamin keselesaan anda sewaktu tidur. Namun, kualiti bantal juga hampir sama pentingnya dengan tilam.

Sekiranya anda tidur di atas bantal usang, anda disarankan untuk menepuk bantal bagi mendapatkan bentuk yang selesa untuk tengkuk anda. Jika ia sudah nipis atau terlalu rendah untuk menyokong leher anda, maka ia sudah waktunya untuk ditukar dan diperbaharui.

pillows on bed inside house

Panduan Untuk Memilih Bantal Yang Sempurna

Pemilihan bantal yang bersesuaian boleh dikatakan sangat penting untuk setiap individu. Ketika memilih bantal, anda perlu mengambil kira ukuran, bentuk atau bahan bantal yang sesuai untuk semua.

Cara terbaik untuk mencari bantal yang sesuai untuk anda adalah dengan mengenalpasti dan menentukan cara tidur anda sebagai panduan pemilihan bantal:

  • Tidur Baring / Terlentang - Jika anda individu yang tidur baring terlentang, bantal anda perlu betul-betul memegang paras kepala dengan bahu dengan sokongan di bawah leher untuk membolehkan tisu lembut berehat dengan betul. Bantal yang lebih nipis dan berlekuk akan menyokong tidur belakang. Bantal yang terlalu nipis atau lembut memungkinkan kepala jatuh ke belakang, sementara bantal yang tebal atau tinggi boleh mengangkat kepala ke depan, mewujudkan halangan saluran udara dan titik tekanan di bahagian belakang kepala. Postur yang lemah ini dapat menimbulkan tekanan melalui bahu dan ke punggung bawah.
  • Tidur Mengiring - Sekiranya anda tidur di posisi mengiring, anda harus memastikan lekuk dan berat badan disokong dengan baik untuk penyelarasan tulang belakang. Bantal sangat berpengaruh pada posisi tidur. Anda perlu mencari bantal yang lebih tebal serta mempunyai lebih banyak sokongan bagi memastikan kepala tetap terangkat dan rata di antara bahu. Leher juga dapat disokong dengan baik kerana lekuk pada bantal boleh memegang dan menampungnya sepanjang anda tidur.
  • Tidur Meniarap - Apabila anda tidur meniarap, anda akan menghadapi masalah dengan tidur kerana penyelarasan tulang belakang selalu terganggu disebakan putaran kepala dan leher, serta hujung lutut dan pinggul akan ditempatkan ke sisi. Pilihan bantal kontur yang sangat nipis dan lembut adalah pilihan terbaik untuk tidur perut untuk membantu menyokong kepala dan leher tanpa mengangkatnya terlalu jauh. Posisi tidur meniarap akan menyokong bahu dan bahagian atas badan mereka selain turut mengurangkan tekanan pada punggung bawah.

Bilakah masanya untuk menukar bantal anda?

Sebagai panduan, bantal tidur perlu diganti selepas 18 bulan. Bantal foam memory biasanya bertahan lebih lama iaitu sekitar tiga tahun. Bukan itu sahaja, bantal yang diperbuat daripada bahan semula jadi juga dapat bertahan lebih lama berbanding bantal sintetik. 

Sekiranya anda tidak pasti sama ada bantal anda dalam keadaan baik atau tidak, anda boleh melakukan beberapa ujian mudah:

  1. Buka sarung bantal dan periksa bantal anda. Adakah terdapat kesan peluh, koyak atau ia sudah berbau? Jika ya, ini adalah tanda bahawa bantal anda perlu diganti. Bantal mengumpulkan sel-sel kulit mati, cendawan, jamur, jamur dan tungau debu. Seiring waktu, sebanyak setengah berat bantal dapat dikaitkan dengan organisma yang tidak diingini ini, yang boleh mencetuskan alergi, mengganggu pernafasan semasa tidur, dan mengeluarkan bau yang menyukarkan tidur nyenyak.
  2. Lipat bantal anda menjadi separuh. Sekiranya bantal anda tidak kembali ke bentuk asalnya, maka bantal tersebut sudah usang. Ia sudah tidak lagi memberi sokongan yang baik untuk leher anda.

Mengapa bantal anda penting?

Postur tidur yang baik adalah kunci untuk tidur nyenyak, malam demi malam, dan bangun tanpa rasa sakit dan kekakuan. Bantal anda membantu menyokong postur tidur yang sihat. Bagaimana rupa postur itu? Tubuh sejajar, dari lutut dan pinggul, melalui tulang belakang ke dada dan bahu, kepala dan leher.

Sekiranya leher dan bahu anda tidak mendapat sokongan yang mencukupi, ia akan menyebabkan perubahan postur atau keretakan yang akan membuat tulang belakang dan badan anda tidak sejajar sekaligus menyebabkan ketegangan dan ketidakselesaan di leher, bahu, punggung dan juga merosakkan kualiti tidur anda.

Lihat profil
Lina Rosli

667 artikel di Tajria.