Jika kita lihat pada masa kini, dompet adalah satu keperluan yang sangat penting untuk anda menyimpan dan menempat wang dan juga kad-kad di satu tempat bagi memudahkan carian.

Maksud asal perkataan "purse" adalah beg kecil untuk menyimpan wang anda. Istilah perkataan ini dalam Bahasa Inggeris Amerika untuk dompet dan beg tangan dianggap sama. Manakala, di Britain pula,  definisi dompet ini masih ada dan istilah untuk beg yang lebih besar yang menyimpan lebih banyak barang disebut sebagai beg tangan.

Asal Usul Dompet - Merupakan Hiasan Untuk Lelaki

Tahukah anda bahawa dompet yang paling awal dicipta telah berusia sekitar lebih dari 5000 tahun. Ia merupakan kantung yang dipakai oleh seorang lelaki yang bernama Ötzi the Iceman. Beliau menggunakan dompet ini untuk membawa duit syiling. 

Walau bagaimanapun, fesyen dompet ini tidak lagi mendapat sambutan dalam kalangan lelaki. Hal ini disebabkan oleh penemuan poket sekitar tahun 1670. Dengan ini, lelaki tidak perlu lagi membawa beg tangan yang diikat ke tali pinggang.

Pada abad ke-16 dan ke-17, fesyen berubah dengan ketara dengan wanita yang memakai gaun yang sangat lebar dan mempunyai banyak kain. Akibatnya, wanita tidak dapat lagi memakai beg tangan mereka di bahagian luar pakaian mereka kerana pakaian tersebut akan renyuk. Sebaliknya mereka menukarnya kepada dompet yang tergantung di bahagian dalam pakaian mereka.

Wikipedia- 1860 Dompet Wanita (LACMA)

Evolusi Dompet Dalam Industri Fesyen

Seiring dengan fesyen masa kini, rekaan dompet atau beg kecil ini dilihat sudah banyak berevolusi dan juga telah berkembang ke serata dunia. Bukan itu sahaja, ia tidak lagi hanya digunakan oleh lelaki sahaja, malah ia kini sangat sinonim dengan wanita.

Dompet-dompet moden telah hadir dalam pelbagai bentuk, saiz dan warna. Yang menjadi gaya masa kini adalah beg dengan tali yang mudah dilabuhkan dan juga digunakan untuk membawa barang-barang peribadi seperti wang, alat solek, alat elektronik dan banyak lagi. Dompet terutama dirancang untuk dan dipakai oleh wanita, namun, dalam 30 tahun terakhir atau lebih, beg tangan lelaki telah kembali.

Dompet moden pertama dicipta pada tahun 1841 oleh seorang usahawan hebat pada masa itu bernama Samuel Parkinson. Sewaktu ingin mengembara, beliau mendapati bahawa dompet isterinya terlalu kecil untuk menyimpan barang-barangnya selain bahan yang dibuatnya tidak berkualiti. Akibatnya, dia memerintahkan agar beberapa beg dengan ukuran berbeza dibuat untuk isterinya sehingga dia dapat memiliki pilihan yang berbeza bergantung pada senario. Dia juga menghasilkan agar beg-beg itu dibuat dari kulit halus untuk membuatnya lebih tahan lama.

Menjelang tahun 1930, beg tangan berkembang dengan pesat. Banyak rekaan yang kita lihat hari ini dicipta pada masa ini seperti beg tangan, dompet dan clutch. Syarikat-syarikat seperti Chanel dan Louis Vuitton mula membuat nama besar untuk memasarkan dompet mewah.

Sumber: Love Your Leather

Lihat profil
Lina Rosli

591 artikel di Tajria.