Lina Rosli Diterbitkan 16 November 2020

Title…

Title…

Apakah 10 trik mudah yang mereka tidak mahu anda ketahui tentang memandu?
Di kebanyakan negeri, anda dibenarkan membelok ke kanan dengan lampu merah setelah berhenti sepenuhnya. Pastikan jalan anda sentiasa jelas.
Kemungkinan ada kelonggaran kecil dengan jumlah laju yang dapat Anda lalui. [1] Cadangan saya adalah untuk meningkatkan kelajuan orang lain di sekitar anda, atau tidak melebihi had melebihi 7mph.
Berhati-hatilah. Polis boleh dan akan menarik lebih dari satu orang sekaligus (Lihat jawapannya di sini: Bolehkah polis menarik lebih dari 2 atau lebih kereta sekaligus?)
Memandu dengan tangan anda pada kedudukan jam 9 dan 3 pada roda kemudi sebenarnya lebih baik daripada alternatif 10 dan 2, malah 8 dan 4 [2] (Lihat gambar di bawah). Mungkin terasa asing bagi sesetengah orang, tetapi keselamatan tambahan mungkin sepadan.
Pernahkah seseorang melihat lampu depan mereka? Mereka mungkin cuba memberitahu seseorang sesuatu – dan ada kemungkinan besar anda. Sama ada anda perlu menyalakan lampu depan anda sendiri, atau seseorang ingin melewati anda, atau memperingatkan anda bahawa ada perangkap laju di depan, perhatikan dan perhatikan.
Tingkatkan jarak anda. Serius. Dikatakan bahawa jarak yang selamat dari kenderaan di hadapan anda adalah dua saat, dalam keadaan ideal. [3] Sentiasa tingkatkannya apabila diperlukan – mis. dalam keadaan lalu lintas dan cuaca buruk.
Sekiranya ragu-ragu, gunakan pemedih mata anda. Tolonglah. Hanya memerlukan beberapa saat dan memberi tahu pemandu lain apa yang akan anda lakukan akan memberi manfaat kepada anda, mereka, dan keselamatan semua orang. [4] Selain itu, tangan anda harus sentiasa berada di roda semasa anda menghidupkan kelipan.
Ketahui kenderaan anda. Saya sudah biasa dengan kenderaan yang anda pandu dan mengetahui cara mengawalnya akan membantu anda, saya berjanji.
Berhenti mengambil berat tentang pendapat pemandu lain tentang anda. Apabila keadaan memerlukannya, lebih baik melambatkan dan selamat daripada mengambil risiko kemalangan, walaupun anda berpotensi membuang pemandu lain (buruk).
Oleh itu, tidak ada yang peduli betapa cepatnya pengelap cermin depan anda. Berhentilah mementingkan diri sendiri dan menggunakannya untuk apa yang dibuatnya.
Dan terakhir, untuk beberapa nasihat terakhir: Gunakan akal anda. Pakai tali pinggang keledar, perhatikan, dan selamat.