Carian
7 Reaksi Secara Tidak Sedar Telah Semua Orang Lakukan Selama Ini
December 8, 2020 Lina Rosli

7 Reaksi Secara Tidak Sedar Telah Semua Orang Lakukan Selama Ini

Apakah tabiat yang selalu anda lakukan sewaktu anda berasa marah? Atau anda mungkin sering melakukan sesuatu pergerakan secara tidak sedar sewaktu berasa malu ataupun ketika anda penat.

Tahukah anda, terdapat beberapa reaksi yang secara tidak sedar telah anda lakukan selama ini. Antaranya:

1. Anda akan bertambah marah sekiranya reaksi yang anda lihat pada orang yang anda marah adalah tenang.

 marah kepada anda dan anda tetap tenang, mereka mungkin akan lebih marah. Tetapi mereka akan malu pada diri mereka sendiri.

2. Sekiranya seseorang terus bercakap dan anda tidak dapat masuk dalam perbualan, anda menjatuhkan sesuatu di tanah (kunci, pena, dll.), Anda membungkuk untuk mengambilnya dan mula bercakap. Dengan cara ini, anda boleh mengganggu pihak lain tanpa disedari.

3. Sekiranya seseorang mengganggu anda di meja anda sepanjang masa, terus bercakap dengannya, tetapi bangun dan berjalan kembali ke mejanya bersama. Ada bos yang sangat pandai dalam hal ini sebelumnya. Dia akan membawa anda kembali ke meja anda, dan kemudian anda tertanya-tanya bagaimana saya kembali.

4. Apabila sekumpulan orang ketawa, semua orang akan melihat orang kegemaran mereka.

5. Sebelum temu ramah, tiba di tempat temu ramah terlebih dahulu dan berbual dengan orang yang tidak dikenali selama 20 minit. Ini akan membuat otak anda merasa biasa dengan persekitaran, yang akan membuat anda lebih yakin.

6. Sekiranya anda tiba-tiba memikirkan keburukan yang berlaku beberapa tahun yang lalu dan merasa sangat memalukan, berhenti dan fikirkan orang yang melihatnya. Bolehkah anda ingat keburukan yang menimpanya? Tidak sama sekali. Begitu juga, tidak ada yang akan mengingati saat-saat memalukan anda.

7. Sekiranya anda tidak mempunyai motivasi untuk mempelajari sesuatu kemahiran (instrumen atau bahasa asing, dll.), Katakan pada diri sendiri: OK, saya akan duduk dan belajar selama lima minit. Sebilangan besar masa, anda akhirnya duduk selama lebih dari lima minit. Walaupun anda hanya duduk selama lima minit, lebih baik daripada tidak mencuba.

8. Orang akan mengaitkan anda dengan kata sifat yang anda gunakan pada orang lain. Fenomena ini disebut “pemindahan ciri tidak sedar”. Maksudnya, jika anda mengatakan bahawa seseorang itu ikhlas dan baik, orang akan mengaitkan sifat-sifat ini dengan anda. Sekiranya anda selalu bercakap buruk tentang orang lain di belakang anda, orang juga akan mengaitkan komen negatif ini dengan anda.

9. Sekiranya anda merasakan seseorang melihat anda, anda boleh melihat jam tangan anda atau di mana anda memakainya. Sekiranya orang itu melihat anda, dia juga secara tidak sedar akan melihat pergelangan tangan / jam tangannya. [

10. Sekiranya anda cemas dalam percakapan dan kontak mata membuat anda merasa tertekan, anda boleh mencuba melihat di tengah-tengah mata masing-masing. Ini menjadikan anda kelihatan mesra dan yakin.

Komen