Pembersihan rumah atau ruang tamu adalah istilah umum yang membawa maksud kepada memastikan sesuatu tempat itu terhindar daripada kotoran. Namun, apakah perbezaaan di antara membersih dengan sanitasi dan pembasmian kuman? Definisi membersih itu sendiri sudah membawa maksud yang meluas yang mana meliputi cucian dan pembasmian kotoran.

Apakah yang dimaksudkan dengan membersih, sanitasi dan membasmi kuman?

Untuk konteks membersih, perkara utama adalah melibatkan pembersihan yang boleh dilihat secara mata kasar seperti mencuci pinggan mangkuk yang kotor atau menyapu debu di lantai serta membasuh baju yang busuk.

Pembersihan mungkin atau tidak boleh membunuh bakteria dan kuman, tetapi ia akan mencairkan jumlah dan bantuan mereka dalam mengurangkan risiko menyebarkan mikrob berjangkit. 

Sementara, mensanitasi atau sanitizing adalah satu proses yang mana melibatkan kawalan kuman atau penyakit dari merebak dari satu permukaan tempat ke satu tempat yang lain mengikut piawaian yang dikeluarkan anggota kesihatan. Ia juga dilakukan bagi memastikan sesuatu permukaan itu bebas kuman yang boleh memudaratkan kesihatan.

Manakala, membasmi kuman pula adalah proses atau tindakan yang membunuh mikroorganisma seperti kuman, kulat dan bakteria di permukaan. Pembasmian tidak semestinya menghilangkan atau membersih kotoran yang jelas dan boleh dilihat dengan mata kasar.

Pembasmian kuman biasanya menggunakan bahan kimia yang diluluskan oleh EPA yang membunuh organisma dan mencegahnya daripada merebak. Ia juga boleh dilakukan menggunakan gelombang UV yang memecahkan DNA bakteria dan kuman supaya tidak boleh membiak. 

Adakah agen atau alatan membersih yang digunakan adalah sama?

Jawapannya adalah tidak. Ketiga-tiga proses (membersih, mensanitasi dan membasmi) menggunakan bahan yang berbeza. Anda perlu membaca label produk dan menentukan sama ada produk yang anda sama ada sesuai atau tidak untuk melakukan sesuatu tugasan pembersihan.

Untuk membersihkan kotoran yang jelas pada permukaan, anda boleh menggunakan sabun atau detergen biasa. Namun, jika anda ingin melakukan sanitasi, ia memerlukan produk dengan label alkohol sekurang-kurangnya 60 hingga 70 peratus sebagai bahan di dalamnya.

Hand sanitizer bottle

Bilakan waktu yang memerlukan anda membersih, mensanitasi atau membasmi kuman?

Pembersihan harus dijadikan rutin tugasan setiap hari, mingguan, bulanan, dan bermusim. Hal ini bagi mengelakkan atau mengurangkan pertumbuhan organisma yang berbahaya selain membantu memelihara serangga perosak dari merosakkan barang-barang di rumah anda.

woman in white long sleeve shirt and blue denim jeans standing beside white wooden framed glass

Sanitasi pula adalah penting untuk kesihatan yang mana melibatkan tempat atau kawasan komunal seperti di tombol pintu, sinki, suis lampu dan kipas, butang lif atau mana-mana permukaan yang sering digunakan oleh orang ramai. Ia perlu dilakukan secara berkala lebih-lebih lagi untuk mengelakkan penularan wabak Covid-19.

Akhir sekali, pembasmian kuman perlu dilakukan apabila terdapat risiko di kawasan setempat sama ada melibatkan orang ramai atau sebaliknya. Untuk membasmi kuman, anda perlu mengikut arahan pada label dan menggunakan agen pembasmian yang betul bagi membunuh mikroorganisma. Sekiranya produk tidak digunakan dengan betul, ia tidak akan memberikan jaminan kebersihan dan keselamatan sesuatu kawasan.

Lihat profil
Lina Rosli

667 artikel di Tajria.