Pernahkah anda lihat kereta-kereta yang telah diubah-suai di atas jalanraya? Apakah pengubahsuaian kereta yang paling kerap anda lihat sewaktu memandu? Saya pasti antara jawapan yang diberikan adalah 'spoiler'. 

Spoiler adalah alat aerodinamik yang dipasang di hujung belakang kenderaan dan juga mempunyai ketinggian yang berbeza. Fungsi utamanya adalah untuk "membelah" udara yang mengalir ke atas dan ke atas kereta sehingga dapat mengurangkan daya tarik.

orange Porsche Q3 vehicle

Walaupun aksesori ini kelihatan serupa pada kebanyakan kereta, namun ia menghasilkan kesan pemanduan yang berbeza untuk setiap kereta. Seperti yang telah disebutkan di atas, spoiler ini membantu memesongkan udara ke atas, yang kemudian akan memberikan kekuatan untuk bahagian bawah belakang kereta. Ia juga menghasilkan cengkaman tayar pada jalan dengan lebih mudah tanpa menambah berat pada kereta kenderaan.

Menjadikan Rekaan Kereta Yang Lebih Menarik Dan Custom

Antara fungsi lain yang menjadikan pemasangan spoiler ini popular adalah memberikan penampilan yang menarik dan estetik pada kereta. Individu yang memilih untuk memasang ini bukan hanya menginginkan prestasi yang lebih baik sewaktu pemanduan, malah ia juga ingin menjadikan kenderaan mereka lebih custom-made.

Walau bagaimanapun, pemasangan spoiler yang berlebihan adalah tidak digalakkan. Pastikan anda memilih yang sesuai dengan kereta anda selain tidak menukar warna spoiler warna yang terlalu berbeza sehingga akan menghilangkan penampilan kereta.

Benarkan Spoiler Dapat Meningkatkan Prestasi Kenderaan?

Secara teknikal, spoiler berfungsi paling sesuai semasa anda memandu kereta di lebuh raya dengan kelajuan yang lebih tinggi. Oleh kerana kebanyakan laluan lebuh raya di Malaysia tidak begitu sesuai untuk pemanduan yang laju, sekaligus menjadikan spoiler mungkin tidak akan memberi banyak impak pada prestasi.

Walau bagaimanapun, ia boleh berguna dengan beberapa cara lain. Kerana spoiler mengurangkan daya tarik di bahagian belakang kereta, anda mungkin mengalami peningkatan dalam penggunaan bahan bakar.

Sekiranya anda memutuskan untuk mencari spoiler, pastikan mendapatkan khidmat dari pakar untuk mengetahui apa kesan pemasangannya untuk kereta anda. Spoiler yang dipasang dengan tidak betul mungkin mempunyai kesan sebaliknya dan dapat mengurangkan kecekapan bahan bakar anda.

Lihat profil
Lina Rosli

480 artikel di Tajria.