Siapa yang tidak menyukai donut? Intinya yang gebu dan ditambah lagi dengan taburan gula manis di kelilingnya pastinya membuatkan anda lebih berselera.

Selain dipadankan dengan gula, terdapat banyak donut moden yang telah ditawarkan dengan pelbagai hiasan, rekaan dan juga adunan. Malah, ada juga donut yang diisi dengan inti yang pelbagai di dalamnya.

Secara peribadinya, saya lebih meminati jenis donat berbentuk cincin klasik dengan lubang di tengahnya. Hal ini kerana, ia memberikan rasa donat yang lebih asli tanpa penambahan jenis topping yang akan mengganggu rasa roti donut tersebut.

assorted flavor donuts

Pernahkah anda terfikir, mengapa donut awalnya dicipta dengan lubang bulat di tengahnya?

Terdapat beberapa teori umum mengenai asal usul lubang donat. Antaranya adalah donut diperkenalkan oleh tukang masak pada zaman Rom Purba dan Yunani. Beliau menggoreng kepingan adunan pastri dan melapisi mereka dengan madu atau sos ikan. 

Pada abad pertengahan, tukang masak Arab mula menggoreng sebahagian kecil adunan ragi tanpa gula, membasahi gumpalan goreng biasa dalam sirap manis untuk memaniskannya.

Orang Arab ini menyebar ke Eropah utara pada tahun 1400-an dan menjadi popular di seluruh England, Jerman dan Belanda. Jemaah haji yang belayar dan peneroka Belanda yang memperkenalkan donat ke Amerika.

Namun, ciptaan roti berlubang ini didedikasi kepada seorang pelaut Amerika yang bernama Hanson Gregory telah mencipta satu jenis makanan atau roti dengan lubang di tengahnya. Beliau mencipta lubang donat pada tahun 1847 ketika menaiki kapal perdagangan kapur.

donut on gray steel stand

Gregory menyarankan untuk menebuk lubang di tengah-tengah roti goreng tersebut supaya bahagian dalam kek akan dimasak sama rata dengan bahagian luar. Hal ini kerana, pada zaman itu, penyedia makanan di kapal menggoreng roti sehingga garing namun bahagian dalamnya tidak dimasak begitu baik.

Apabila doh dimasukkan ke dalam penggorengan, bahagian luar dan tepinya akan cepat masak kerana terkena minyak panas. Untuk memasak bahagian dalam doh sepenuhnya, doh harus tinggal di dalam minyak untuk jangka masa yang lebih lama. Namun, apabila digoreng lebih lama, ia akan menyebabkan bahagian luar menjadi hangus.

Bagaimana Donut Boleh Menjadi Popular?

Donat mula diperkenalkan di Amerika dan kemudiannya diperluaskan ke Belanda yang mana dahulunya lebih dikenali sebagai kuih minyak atau kuih goreng.

Ia diperbuat daripada adunan ragi yang kaya dengan telur dan mentega, rempah-rempah dan juga buah-buahan kering. Sebelum ini, rasa manisnya berasal dari buah yang gulanya diekstrak dan dibersihkan. 

Donat yang dihasilkan dengan rekaan bola yang tidak teratur, pada suatu ketika disebut bola oliebollen atau bola goreng. Mereka dimakan pada musim Krismas yang berlangsung sepanjang Tahun Baru.

Donat menjadi popular di Amerika seiring dengan pengenalan bagel. Pembeli roti dan peniaga jalanan sering menjual bagel yang disusun di atas tongkat panjang atau diikat pada tali panjang. Sebilangan orang percaya bahawa lubang donat membolehkannya dijual dengan cara yang serupa.

Setelah menjadi pilihan oleh kebanyakan orang di Amerika, penulis Paul Mullins dalam buku Glazed America telah berkongsi resipi pertama yang dicetak untuk donat pada tahun 1803.

doughnut photograph

Bilakah Donut Mula Diperkenalkan Di Malaysia?

Di Malaysia, tarikh atau sejarah awal pengenalan donut dalam kalangan masyarakat adalah tidak diketahui.

Namun, donat sering dimakan ketika sarapan dan minum petang. Berbanding donut yang. diperkenalkan di negara luar, donat Malaysia adalah lebih lembut dan tidak begitu padat pada isinya. Donat di negara ini tidak dikomersialkan secara meluas seperti pembukaan syarikat Dunkin' Donuts.

Lihat profil
Lina Rosli

930 artikel di Tajria.