Untuk pengetahuan anda, pencemaran sungai merupakan salah satu masalah yang serius di Malaysia. Antara penyebab berlakunya pencemaran sungai adalah termasuk pelepasan sisa makanan, minyak atau gris dari premis makanan ke dalam air sungai. 

Hal ini telah menyebabkan kandungan air sungai mengandungi kuantiti lemak, minyak dan sisa makanan yang agak tinggi sekaligus telah mengakibatkan saluran sungai tersumbat dan juga proses rawatan air yang memakan masa yang lama.

Oleh sebab itu, bagi mengurangkan isu ini berlaku rakyat Malaysia disarankan untuk memasang sistem perangkap minyak pada saluran sinki rumah anda.

Apa itu perangkap minyak?

Perangkap minyak adalah satu komponen yang mengumpul dan mengurangkan jumlah lemak, minyak dan minyak yang memasuki pembetung utama. Pemasangan ini juga membantu mengelakkan penyumbatan saliran, bau busuk dan kemungkinan serangan makhluk perosak muncul di kawasan perumahan anda.

Terdapat dua jenis perangkap minyak di pasaran yang pertama jenis komunal yang dipasang untuk menampung bagi beberapa premis makanan dan yang kedua adalah jenis individu bagi yang dipasang bagi setiap premis. Kapasiti perangkap minyak adalah mengikut kuantiti air limbah yang terhasil. 

Perangkap minyak berskala besar - khusus untuk restoran, kedai makan dan kilang

Manakala untuk jenis bahan pula, ia hadir dengan binaan konkrit bagi jenis komunal dan stainless steel atau fiber glass bagi jenis individu.

Bagaimana perangkap minyak berfungsi?

Untuk kapasiti yang kecil, semestinya proses pembuangan sisa makanan tidaklah begitu serius berbanding restoran, kafetaria dan tempat berskala besar. 

Bagi dapur rumah anda yang kecil, ia hadir dengan interceptor atau dikenali sebagai pemintas. Tujuannya sama seakan perangkap minyak, ia hadir dalam versi yang lebih kecil yang direka untuk sambungan dalaman ke sinki individu dan lekapan lain yang biasanya dengan jumlah aliran kurang dari 50 hingga 100 gpm.

Pemintas ini akan melambatkan aliran air berminyak yang mana ia akan membiarkannya sejuk terlebih dahulu sebelum dialirkan ke. saluran paip besar. Semasa air sejuk, minyak dan minyak di dalam air terpisah dan terapung ke bahagian atas perangkap. 

Air yang lebih sejuk akan menolak minyak dan terus mengalir ke paip ke pembetung. Terdapat dua kaedah utama yang digunakan pemintas lakukan utnuk memisahkan sisa iaitu:

  1. Pencegat gris hidomekanik. Ia adalah jenis dalaman yang lebih kecil menggunakan baffle untuk memanjang aliran yang mana ia akan memberikan lebih banyak masa dan ruang untuk pemisahan.
  2. Sementara untuk peranti kawalan aliran berventilasi pula, ia akan mengatur jumlah air buangan yang memasuki peranti dan mencampurkan udara ke dalamnya untuk memisahkan sisa makanan atau minyak dengan berkesan dari pepejal dan air.

Akhir sekali, untuk memastikan rumah anda tidak menyebabkan pencemaran kepada alam sekitar, periksa pemintas atau perangkap minyak di rumah anda. Jika tiada, pastikan anda memasangnya bermula hari ini.

Bagi yang telah memasangnya, periksa sama ada ia masih berfungsi atau sebaliknya. Perangkap minyak perlu diganti kerana ia diperbuat daripada logam yang boleh terhakis dan berkarat. Perangkap minyak logam mempunyai jangka hayat biasa pada 5 hingga 7 tahun sebelum perlu diganti. 

Lihat profil
Lina Rosli

1035 artikel di Tajria.