“Menghindari adalah lebih baik daripada mengubati”

Ini adalah ungkapan yang sering diucapkan bagi memastikan hal yang lebih buruk berlaku sama ada pada diri dan juga persekitaran. 

Sama juga risiko perut buncit yang disebabkan oleh tabiat pemakanan yang tidak sihat. Adalah lebih baik jika anda mendisiplinkan diri dan menghindari pengambilan yang buruk untuk tubuh dan menukarnya kepada pilihan makanan yang lebih bermanfaat dan mempunyai nutrisi yang baik untuk kesihatan.


Bukan sekadar itu, anda juga disarankan untuk melakukan beberapa amalan yang dilihat baik untuk diri dalam tempoh masa panjang. Untuk melakukannya, berikut adalah 5 tips mengurangkan risiko perut buncit yang boleh diamalkan setiap hari.

Minum Air Yang Mencukupi

Kebanyakan pakar mengesyorkan dan memberi jaminan bahawa untuk menurunkan berat badan, adalah penting untuk anda minum setengah liter air setiap kali sebelum makan.

Individu yang minum air sebelum menjamu hidangan dikatakan akan kehilangan purata 4.3 kg dalam 12 minggu. Kajian yang boleh menjadi penanda aras baik untuk mengurangkan masalah perut buncit dalam jangka sederhana.


Sediakan Saiz Hidangan Yang Lebih Kecil

Menggunakan pinggan, mangkuk dan pinggan yang lebih kecil dapat membantu anda menyediakan saiz hidangan yang lebih kecil untuk sewaktu makan.

Antara sebab mengapa anda perlu bertukar dari pinggan besar ke kecil adalah kerana imej yang otak kita buat tentang makanan juga akan mempengaruhi tahan kelaparan.

Makan dengan mata adalah cerminan dari apa yang kita lihat. Jika kita melihat pinggan yang paling kecil tetapi ia nampak penuh, sudah tentu ia akan memberikan kepuasan yang hampir sama dengan makan pada kuantiti biasa. Namun, apa yang lebih baik, ia sebenarnya bertindak baik dalam menyokong pengurangan saiz perut kepada saiz yang lebih kecil.


Makan Kesemua 5 Hidangan

Seperti yang dinyatakan dalam kebanyakan artikel mengenai diet, individu perlu mendapatkan sarapan, makan tengahari, makan tengahari, snek dan makan malam yang mencukupi.

Makan 5 kali sehari adalah penting kerana badan anda akan bekerja pada kapasiti penuh. Oleh itu,  satu cara untuk meneruskan aktiviti harian tanpa rasa lapar adalah dengan menyediakan makanan pada kuantiti yang sedikit tetapi dihidangkan dengan kerap.

Melaluinya, kelima-lima hidangan ini akan menjadikan diri sentiasa aktif, bertenaga dan tanpa keinginan untuk makan lebih daripada yang sepatutnya yang mana ia biasanya menjadi punca peningkatan berat badan.

Hidangkan Makanan Tinggi Serat

Buah-buahan juga mengandungi serat, tetapi sesetengahnya boleh mengandungi gula yang tinggi.

Serat akan membantu makanan melalui sistem kita dengan cekap, dan akan menghalang sembelit. Ia juga akan membantu mengelakkan kembung perut dan mengempiskan perut anda.


Amalkan Pemakanan Banyak Protein

Protein lebih sukar dihadam dan mengambil masa lebih lama untuk diproses dan digunakan. Ini bermakna anda akan kehilangan tenaga yang banyak ketika ingin membakarnya.

Malah, makanan protein juga sering membuatkan anda berasa lebih cepat kenyang dan membuatkan anda tahan lapar lebih lama. Amalkan pengambilan ayam tanpa kulit atau lemak, makanan laut yang dibakar atau dikukus, serta pilih kekacang sebagai snek pagi dan petang.