Carian
Adab Kunjung-Mengunjung Menyambut Aidilfitri
April 22, 2023 renaldo_moon

Hai semua! Selamat Hari Raya Aidilfitri! Semoga kita semua dapat merayakan hari yang mulia ini dengan penuh kegembiraan dan kesyukuran. Hari Raya Aidilfitri adalah hari yang ditunggu-tunggu oleh umat Islam di seluruh dunia. Salah satu tradisi yang menjadi keistimewaan hari raya ini adalah berkunjung ke rumah saudara-mara, jiran dan kawan-kawan. 

Namun, sebelum kita berkunjung ke rumah orang lain, ada beberapa adab atau etika yang perlu kita ketahui dan amalkan agar kita dapat menjaga hubungan baik dan hormat antara satu sama lain. Apa sajakah adab-adab tersebut? Mari kita lihat bersama-sama. 

  • Beri salam sebelum masuk rumah. Ini adalah sunnah Nabi Muhammad SAW yang menunjukkan rasa hormat dan menghormati tuan rumah. Jangan masuk rumah tanpa izin atau tanpa memberitahu tuan rumah terlebih dahulu
  • Bawa hadiah atau buah tangan untuk tuan rumah. Ini adalah tanda penghargaan dan kasih sayang kita kepada tuan rumah yang telah menyambut kita dengan baik. Hadiah atau buah tangan tidak perlu mahal atau mewah, yang penting ikhlas dan sesuai dengan kemampuan kita
  • Hormati tuan rumah dan keluarganya. Jangan mengkritik atau mencela sesuatu yang ada di rumah mereka, seperti perabot, hiasan, makanan atau pakaian. Jangan juga mengganggu atau menyakiti anak-anak atau haiwan peliharaan mereka. Sebaliknya, berikan pujian dan ucapan terima kasih atas segala yang disediakan oleh tuan rumah. 
  • Jaga adab makan dan minum. Jangan rakus atau tamak dalam mengambil makanan atau minuman yang disajikan oleh tuan rumah. Ambillah secukupnya dan jangan membazir. Jangan juga memilih-milih makanan atau minuman yang tidak sesuai dengan selera kita. Bersyukurlah dengan apa yang ada dan nikmatilah dengan penuh kesopanan. 
  • Jaga adab bercakap-cakap. Jangan membawa topik-topik yang sensitif atau kontroversi, seperti politik, agama, perkauman atau peribadi seseorang. Jangan juga mengumpat, mengejek, menipu atau berbohong dalam percakapan kita. Sebaliknya, bawa topik-topik yang positif, santai dan menyenangkan, seperti kenangan lama, perkembangan terkini atau nasihat bermanfaat. 
  • Jaga masa kunjungan kita. Jangan terlalu lama atau terlalu singkat dalam berkunjung ke rumah orang lain. Biasanya, masa kunjungan yang sesuai adalah antara 30 minit hingga satu jam. Jika kita terlalu lama, kita mungkin mengganggu urusan atau masa rehat tuan rumah. Jika kita terlalu singkat, kita mungkin menyinggung perasaan tuan rumah. 
  • Beri salam sebelum keluar rumah. Ini adalah sunnah Nabi Muhammad SAW yang menunjukkan rasa hormat dan mengucapkan selamat tinggal kepada tuan rumah. Ucapkan terima kasih atas segala layanan dan doakan agar tuan rumah sentiasa diberkati Allah SWT. 

Itulah beberapa adab berkunjung ke rumah semasa Aidilfitri yang boleh kita amalkan untuk menjalin silaturrahim yang erat dan harmoni antara kita semua. Semoga kita semua dapat merasai keindahan dan keberkatan hari raya ini dengan penuh kesyukuran dan kebahagiaan. 

Komen