Sekiranya anda dalam mod untuk mengawal peningkatan berat badan dan juga mengurangkan pengambilan makanan berkalori tinggi, maka terdapat dua pendekatan yang akan anda ambil bagi mendapatkan hasil yang memberangsangkan, iaitu:

  • pengiraan kalori
  • pengiraan karbohidrat

Apa Yang Dimaksudkan Dengan Pengiraan Kalori?

Pengiraan kalori melibatkan penggunaan prinsip “kalori masuk, kalori keluar.” Jadinya, untuk menurunkan berat badan, anda mesti membakar lebih banyak kalori berbanding bilangan kalori yang anda makan.

Menerusi pengiraan kalori, anda perlu menetapkan matlamat harian untuk pengambilan kalori. Sebagi contoh, anda boleh menetapkan matlamat yang mana anda ingin mendapatkan sekitar 2500 kalori sehari. Daripada matlamat tersebut, anda boleh merancang berapa kalori bagi setiap makanan yang ingin anda ambil.


Bukan itu sahaja, dengan mengira kalori juga, ia boleh membantu anda mengenal pasti corak pemakanan bagi menurunkan berat badan. Hal ini kerana, anda akan lebih berhati-hati dalam memilih makan harian dan akan lebih kerap membandingkan jumlah kalori dari satu makanan ke satu makanan.

Apa Yang Dimaksudkan Dengan Pengiraan Karbohidrat?

Sementara pengiraan karbohidrat pula adalah kaedah pemakanan yang melibatkan pengiraan bilangan karbohidrat yang anda ambil untuk makanan dan snek anda.

Walaupun karbohidrat penting dalam memberikan tenaga kepada individu, kumpulan makan ini sebenarnya terdiri daripada jenis makanan yang sihat dan tak sihat selain hadir dalam pelbagai bentuk seperti gula, serat dan kanji. Contohnya, karbohidrat boleh ditemui dalam pelbagai jenis makanan seperti roti, kekacang, kentang, biskut, spagetti, minuman ringan dan bijirin.


Seperti pengiraan kalori, pendekatan yang anda ambil untuk mengira karbohidrat bergantung pada matlamat karbohidrat harian anda. Sekiranya anda ingin mendapatkan kira-kira 45 peratus daripada pengambilan kalori adalah karbohidrat, anda boleh membahagikannya mengikut kapasiti makanan yang ingin anda ambil. Sebagai contoh, jika anda makan 1800 kalori setiap hari, kira-kira 810 kalori daripada karbohidrat atau 200 gram sehari. Selepas itu, anda akan membahagikannya pula kepada 3 kali makan yang mana anggaran bagi setiap hidangan adalah 66 gram sehari.

Kira Kalori Atau Kira Karbohidrat – Mana Lebih Baik?

Setiap kaedah penurunan berat badan mempunyai kebaikan dan keburukan tersendiri, dan satu kaedah mungkin menarik minat anda berbanding yang lain bergantung kepada corak pemakanan anda secara keseluruhan. 

Oleh sebab itu, membaca label makanan adalah bahagian penting untuk pendekatan diet. Apabila anda menggunakan pendekatan pengiraan kalori, anda sedang membaca kalori setiap hidangan. Malah, untuk pengiraan karbohidrat, ianya tidak hanya tertumpu kepada label karbohidrat semata, yang mana anda juga perlu mengambil kira pengambilan serat dan juga gula.

Mengapa Anda Tidak Digalakkan Memilih Pengiraan Kalori?

Dari sudut memahami label pemakanan, pengiraan kalori adalah lebih baik kerana ia lebih mudah mendapatkan nombor untuk dikira dalam pengambilan harian anda.

Selain itu, untuk diet rendah kalori boleh memberi manfaat kepada keadaan kesihatan yang berkaitan dengan obesiti seperti tekanan darah tinggi dan penyakit jantung.

Namun, harus diingatkan bahawa jika anda mengurangkan kalori ke tahap yang tidak sihat iaitu sekitar 1200 hingga 1500 kalori sehari, ia boleh menjadi berbahaya kepada kesihatan. Ia kerana, kekurangan kalori boleh mengakibatkan badan menjadi lesu dan tidak mendapat jumlah zat besi, vitam B12 sekaligus mencetuskan anemia.


Doktor biasanya tidak mengesyorkan diet rendah kalori bagi keadaan perubatan tertentu. Walau bagaimanapun, diet rendah kalori boleh memberi manfaat kepada kebanyakan keadaan kesihatan yang berkaitan dengan obesiti, seperti tekanan darah tinggi atau penyakit jantung.

Kelebihan Pendekatan Pengiraan Karbohidrat

Berbanding pengiraan kalori yang memerlukan anda menentukan jumlah yang tepat bagi setiap hidangan, pengiraan karbohidrat adalah lebih mudah dan mungkin tidak selalu memerlukan anda membaca label pemakanan yang tersedia.

Pemakanan yang mengira karbohidrat selalunya akan menghafal bahagian tertentu untuk memudahkan pilihan makanan mereka. Sebagai contoh, makanan berikut biasanya mempunyai kira-kira 15 gram karbohidrat:

  • satu keping roti
  • potongan kecil epal atau oren
  • 3/4 cawan bijirin kering
  • 1/2 cawan sayur-sayuran berkanji, seperti jagung masak, kacang atau kentang
  • 1/3 cawan pasta
  • 1/3 cawan beras

Untuk pesakit diabetes jenis 1 dan jenis 2, pengiraan karbohidrat adalah penting untuk mengekalkan paras gula darah yang stabil sepanjang hari. Mereka yang menghidap diabetes mungkin perlu mengambil insulin supaya badan mereka boleh menggunakan karbohidrat untuk tenaga. 

Sumber: Healthline NHS Insider