Kesihatan

#TAJSihat - Betulkah Kacang Tinggi Dengan Khasiat Baik?

Kacang adalah sumber lemak, serat dan nutrien yang baik dan bermanfaat. Setiap jenis kacang menawarkan kebaikan dan kelebihan pemakanan yang berlainan. Kacang adalah antara sumb...

Lina Rosli

1 Okt • Bacaan 3 minit

Ketahui 5 Kesilapan Tidur Yang Mungkin Ramai Tidak Tahu

Tahukah anda terdapat tabiat dan tingkah laku yang buruk sebelum tidur boleh mengakibatkan kesukaran untuk nyenyak. Kebanyakan individu pasti tidak menyedari kesilapan ini sedik...

Lina Rosli

14 Jan • Bacaan 3 minit

#TAJSihat - Ketahui Kalori Untuk Jus Buah-buahan Segar

Tidak ada yang lebih sihat daripada memakan buahan segar. Walau bagaimanapun, anda perlu mendapatkan segelas jus buah segar bagi menjadikan badan anda lebih sihat dan cergas. Be...

Lina Rosli

13 Sep • Bacaan 2 minit

Tidak Boleh Tidur? Insomnia? Ini Bermakna Anda Belum Move On

Orang-orang tua kerap tegur, sebelum tidur basuh kaki. Bila ditanya kenapa, sebab mudah untuk tidur atau elak dari sebarang gangguan. Percaya atau tidak, sehingga hari ini saya ...

Penulis Kacak

2 Sep • Bacaan 2 minit

Ikuti 5 Cara Turun Berat Badan Dengan Mudah Dan Sihat! 

Pernah tak korang rasa berat badan sekarang dah melampau? Tapi rasa macam tak bersedia nak diet atau exercise lebih-lebih sebab takut tak mampu? Kita semua nak sihat, sampai sat...

Aida Kamalia

2 Apr • Bacaan 3 minit

Jenis-Jenis Ovarian Cyst Anda Perlu Tahu! 

Apa itu ovarian cyst ini? Ovarian cyst adalah satu kantung yang mengandungi cecair lendir atau air di dalam kilang telur wanita. Telur yang matang dalam ovari akan dilepaskan pa...

Aida Kamalia

8 Apr • Bacaan 2 minit

CPR - Apa Yang Anda Harus Lakukan

CPR atau namanya Cardiopulmonary resuscitation ini adalah satu teknik yang mana dapat menyelamatkan nyawa orang jika berada dalam kecemasan. Antaranya adalah apabila seseorang h...

Aida Kamalia

18 Mac • Bacaan 2 minit

Kesukaran Untuk Tidur atau Insomnia

Insomnia merupakan satu penyakit atau masalah kesukaran untuk tidur. Biasanya, insomnia tidak mempunyai rawatan secara ubat-ubatan. Ia adalah yang paling penting untuk merawat s...

Lina Rosli

22 Mac • Bacaan 1 minit

5 Kebaikan Anti-oksida Dan Kafein Dalam Kopi

Suka untuk saya berbicara mengenai kopi ini. Kopi adalah salah satu minuman yang kaya dengan ejen anti-oksida yang mampu meneutralkan bahan kimia dan toksin berbahaya yang masuk...

Lina Rosli

22 Mac • Bacaan 2 minit

Bagaimana Mengatasi Masalah 'Morning Sickness' ?

‘Morning sickness’ atau rasa loya dan mual amat sinonim sewaktu awal tempoh kehamilan. Pada amnya, rasa loya ini bermula sekitar enam minggu kehamilan atau 2 minggu selepas temp...

Lina Rosli

2 Mei • Bacaan 3 minit

Ketahui Jenis-Jenis Bra Dan Fungsinya

Bra yang berkualiti tinggi sangat penting untuk menyokong payudara wanita malah akan memberikan keyakinan kepada si pemakai. Pada zaman sekarang ini sudah terdapat pelbagai jeni...

Aida Kamalia

11 Apr • Bacaan 2 minit

Gusar Dengan Jerawat Belakang Badan? Guna Cara Ini 

Pernah tak korang mengalami jerawat di belakang badan? Tiba-tiba rasa pedih belakang badan, rupanya ada jerawat. Sebenarnya jerawat belakang badan ini normal, sama seperti jeraw...

Aida Kamalia

9 Apr • Bacaan 3 minit

Kesan Epidural Untuk Wanita 

Ada yang mengatakan wanita yang melahirkan bayi tanpa mengambil epidural adalah wanita yang kuat dan tabah, malah jika engambil epidural dianggap sebaliknya. Ini membuatkan para...

Aida Kamalia

29 Mac • Bacaan 2 minit

Hilangkan Bau Badan Yang Busuk Dengan Cara Ini

Bau badan yang busuk ini sering kali menjadi sesuatu yang memalukan. Ada orang sampai hilang keyakinan disebabkan bau badan ni. Lebih teruk lagi, kalau dalam kereta bau tu terpe...

Aida Kamalia

9 Apr • Bacaan 3 minit

Panduan Makan Pil Perancang 

Jika bercakap tentang perancang keluarga, ada pelbagai cara dan kaedah yang berlainan mengikut kesesuaian korang. Antaranya adalah dengan memakan pil perancang selama 21 hari at...

Aida Kamalia

29 Mac • Bacaan 2 minit

Ketahui Fasa-Fasa Haid 

Haid terjadi apabila seorang  perempuan mencapai umur dalam lingkungan 11-15 tahun. Dimana jika seseorang itu sudah haid, dia sudah mencapai akil baligh dan berupaya untuk menga...

Aida Kamalia

23 Apr • Bacaan 2 minit

Tips Hilangkan Stretchmark Semasa Mengandung

Apabila seseorang mendapat tahu dirinya mengandung, pasti ianya merupakan antara saat terindah terutamanya bagi pasangan yang baru berkahwin. Fasa kehamilan yang akan dilalui ol...

Aida Kamalia

11 Apr • Bacaan 3 minit

Jauhi Fake Veneer Di Instagram! 

Walaupun kes fake veneer ini sudah pun lama tular seperti fake braces, namun saya sendiri mendapat iklan-iklan yang dipromosikan oleh kedai atas talian, Instagram melalui Insta ...

Aida Kamalia

10 Jul • Bacaan 3 minit

Makan Organ Dalaman Haiwan - Bahaya Atau Tidak? 

Berakhirnya Hari Raya Aidil-Adha, sudah pasti anda menerima beberapa bahagian daging korban sumbangan dari surau, jiran terdekat, keluarga  atau bahagian daging anda sendiri sem...

Aida Kamalia

14 Ogo • Bacaan 3 minit

Bagaimana Untuk Kekal Awet Muda? Amalkan 6 Makanan Ini Di Dalam Sajian Harian

Pengambilan makanan yang betul adalah penting untuk setiap individu. Apabila anda mengambil makanan yang baik dan sihat, ia bukan sahaja dapat memberikan kesihatan yang baik unt...

Lina Rosli

29 Jul • Bacaan 3 minit

Elak Strok Haba - Ikuti Tips Ini 

Cuaca panas yang kering amat lazim di Malaysia kerana iklim negara ini sendiri. Pada tahun ini juga cuaca panas yang kering ini diramalkan akan berlanjutan hingga akhir Mac teru...

Aida Kamalia

18 Mac • Bacaan 3 minit

Kenali Simptom Kanak-Kanak Disleksia

Mungkin ramai sudah tau dan faham akan disleksia, iaitu masalah pembelajaran yang dihadapi oleh seseorang menyebabkan individu ini sukar untuk menulis, membaca malah  sukar untu...

Aida Kamalia

5 Apr • Bacaan 2 minit

Panduan Menghasilkan Smoothie Yang Sihat

Semakin ramai yang mempunyai kesedaran tentang kesihatan dan membuat pilihan untuk memilih makanan yang sihat. Namun, gaya hidup masa kini yang “on-the-go” menyebabkan ramai yan...

Min Ahmad

10 Apr • Bacaan 2 minit