berat

Tagar populartips resepi makeup

Prosedur Untuk Permohonan Dan Pendaftaran Perkahwinan

Proses untuk pendaftaran permohonan perkahwinan terlihat agak rumit jika anda tidak betul-betul memahami maklumat atau dokumen yang dikehendaki oleh pihak Jabatan Agama Islam. P...

Lina Rosli

20 Ogo • Bacaan 5 minit

Salahkah Menjadi Suri Rumah Sepenuh Masa?

Ada yang berpendapat jika suami tidak membenarkan isteri mereka bekerja dan lebih suka isteri duduk sahaja di rumah, mereka berfikiran kolot dan hanya pentingkan diri sendiri. B...

Aida Kamalia

30 Ogo • Bacaan 3 minit

2 Resepi Salad Sihat Yang Menyelerakan!  

Jika anda ingin menurunkan berat badan, hidangan pertama yang akan tiba di fikiran anda pasti salad. Kan? Namun disebabkan hidangan salad yang biasa anda nampak di kedai makan t...

Aida Kamalia

29 Ogo • Bacaan 3 minit

Ini Tanda Kasut Sukan Anda Perlu Diganti Baru 

Mencari kasut sukan yang terbaik tidak mudah lebih-lebih lagi apabila mementingkan keselesaan. Malah anda juga tidak kisah untuk membayar kasut sukan yang harganya lebih mahal d...

Aida Kamalia

20 Ogo • Bacaan 2 minit

Derma Darah Boleh Menaikkan Berat Badan - Fakta Atau Mitos?

Terdapat segelintir individu yang mengatakan bahawa selepas menderma darah, ia akan menyebabkan berat badan seseorang individu itu meningkat. Untuk mengetahui informasi lanjut m...

Lina Rosli

23 Ogo • Bacaan 3 minit

#TAJSihat - Punca Berlakunya Masalah Dengkur

Berdengkur adalah pernafasan yang berbunyi sewaktu tidur yang mana ia disebabkan oleh getaran tisu di saluran udara atas. Gejala ini tidak berbahaya, namun ia boleh menyebabkan ...

Lina Rosli

17 Sep • Bacaan 2 minit

Potongan Hingga RM62 Di Roaming Man Bersempena Hari Merdeka 

Sempena Hari Merdeka tidak lama lagi, Roaming Man tidak melepaskan peluang ini dengan memberi baucer diskaun kepada semua yang ingin melancong ke luar negara. Bagi anda yang mas...

Aida Kamalia

27 Ogo • Bacaan 3 minit

Atasi Mabuk Perjalanan - Mengapa Perkara Ini Terjadi? 

Mengalami mabuk perjalanan adalah perkara yang sangat menjengkelkan terutamanya jika anda sedang bergembira atau meluangkan masa bersama yang tersayang, rasa mabuk ini pasti aka...

Aida Kamalia

23 Ogo • Bacaan 3 minit

Dapatkan Secawan Kopi Yang Lazat Menggunakan Mesin Espresso Philips

Bagi peminat-peminat kopi atau caffeine-lover, pasti anda amat menitik beratkan kelazatan dan kesegaran secawan kopi. Bukan mudah untuk anda mendapatkan secawan kopi yang menepa...

Lina Rosli

5 Dis • Bacaan 1 minit

#TAJFesyen - Pakaian Pun Ada Tarikh Luput?

Betulkah baju pun ada tarikh luput? Perlukah anda menukar sesuatu pakaian apabila sudah tidak boleh digunakan? Berapa lama tempoh masa untuk menggunakan sesuatu kelengkapan? Jaw...

Lina Rosli

7 Okt • Bacaan 2 minit

Bagaimana Untuk Berbelanja Secara Bijak Di Platform Atas-Talian?

Online shopping atau membeli-belah secara atas talian adalah amat mudah yang mana anda tidak perlu menghabiskan masa menempuh trafik yang sesak, mencari tempat letak kereta dan ...

Lina Rosli

19 Ogo • Bacaan 3 minit

#TAJSuggest - Idea Tirai Latar Untuk Majlis Perkahwinan

Tirai latar atau backdrop adalah salah satu elemen penting ketika melangsungkan majlis. Ada pelbagai jenis tirai latar yang anda boleh perolehi di pasaran sekarang. Ia boleh had...

Lina Rosli

5 Nov • Bacaan 3 minit

Elak 4 Perkara Ini Ketika Ingin Meningkatkan Motivasi Diri

Selain daripada meletakkan target atau kejayaan yang patut anda dapat, anda juga memerlukan semangat motivasi yang tinggi dalam menetapkan hala tuju dan langkah seterusnya sebag...

Lina Rosli

21 Ogo • Bacaan 3 minit

#TAJTravel - Terokai Tempat Menarik Dengan Pilihan Makanan Halal Di Eropah

“Jauh perjalanan, luas pemandangan” Kata-kata ini sering kita kaitkan dengan pengembaraan ke sesuatu tempat untuk mencari pengalaman baru. Tidak kira sama ada mengembara di dala...

Lina Rosli

17 Okt • Bacaan 4 minit

#TAJSihat - Apa Itu GERD?

GERD adalah singkatan untuk Gastroesophageal Reflux Disease atau Penyakit Reflux Gastroesophageal. Penyakit ini kebiasaannya hadir untuk jangka panjang yang mana asid dari perut...

Lina Rosli

23 Sep • Bacaan 2 minit

#TAJBeauty - Rambut Gugur? Mengapa Masalah Ini Terjadi?

Rambut gugur adalah normal bagi sesetengah individu. Terdapat beberapa kajian telah dijalankan dan mendapati seseorang akan kehilangan rambut sekurang-kurangnya 100 helai rambut...

Lina Rosli

10 Okt • Bacaan 3 minit

#TAJDeko - Bagaimana Untuk Pastikan Almari Baju Anda Sentiasa Kemas?

Masalah ini sering membelenggu tidak kira lelaki atau perempuan. Macam saya sendiri turut mengalami masalah yang sama. Kadangkala, tidak tahu bagaimana kaedah yang berkesan untu...

Lina Rosli

23 Sep • Bacaan 2 minit

#TAJSihat - Betulkah Kacang Tinggi Dengan Khasiat Baik?

Kacang adalah sumber lemak, serat dan nutrien yang baik dan bermanfaat. Setiap jenis kacang menawarkan kebaikan dan kelebihan pemakanan yang berlainan. Kacang adalah antara sumb...

Lina Rosli

1 Okt • Bacaan 3 minit

#TAJFesyen - Aksesori Yang Sesuai Digayakan Untuk Ke Pejabat

Mungkin dalam kalangan anda ingin bergaya tapi tidak tahu aksesori apa yang patut anda pakai apabila ingin ke pejabat atau pergi ke tempat formal. Aksesori tambahan ini tidak di...

Lina Rosli

13 Sep • Bacaan 2 minit

#TAJSuggest - 6 Destinasi Yang Boleh Dilawati Oleh Pengembara Solo

Bercuti atau melancong secara solo merupakan sebuah pengalaman yang menarik yang mana anda boleh merancang perjalanan anda mengikut keinginan, citarasa dan minat. Ia sememangnya...

Lina Rosli

22 Nov • Bacaan 3 minit

Apa Anda Perlu Tahu Ketika Menggunakan Car Seat Bayi 

Sudah pasti setiap ibu bapa mahukan yang terbaik untuk setiap cahaya mata mereka. Dengan memastikan keselamatan mereka terjamin setiap masa ketika mengembara dan perjalanan yang...

Aida Kamalia

22 Ogo • Bacaan 3 minit

#TAJResepi - Sediakan Oden Anda Sendiri Di Rumah

Sebelum ini, masakan oden atau steamboat tomyam ini menjadi sangat popular untuk individu di Malaysia. Jika kita lihat, akan ada ramai orang sanggup beratur dan menunggu giliran...

Lina Rosli

4 Sep • Bacaan 1 minit

Ikuti 5 Cara Turun Berat Badan Dengan Mudah Dan Sihat! 

Pernah tak korang rasa berat badan sekarang dah melampau? Tapi rasa macam tak bersedia nak diet atau exercise lebih-lebih sebab takut tak mampu? Kita semua nak sihat, sampai sat...

Aida Kamalia

2 Apr • Bacaan 3 minit

Gusar Dengan Jerawat Belakang Badan? Guna Cara Ini 

Pernah tak korang mengalami jerawat di belakang badan? Tiba-tiba rasa pedih belakang badan, rupanya ada jerawat. Sebenarnya jerawat belakang badan ini normal, sama seperti jeraw...

Aida Kamalia

9 Apr • Bacaan 3 minit

Make Up Look Yang Sesuai Untuk Setiap Acara 

Untuk para wanita, memakai make up merupakan satu keperluan harian untuk kelihatan lebih menarik. Malah ia juga mampu menaikan keyakinan seseorang untuk berhadapan dengan orang ...

Aida Kamalia

2 Apr • Bacaan 3 minit

Tumit Kaki Retak? Ikuti Cara Ini Untuk Hilangkannya! 

Wanita sering menjaga kecantikan kulit muka dan badan, akan tetapi sering terlupa antara anggota terpenting pada badan, iaitu tapak kaki! Lebih banyak badan berjalan, lebih bany...

Aida Kamalia

19 Apr • Bacaan 3 minit

Cara Contour Muka Dengan Betul-Sangat Mudah!

Sekarang ini hanya dengan memakai make up, korang boleh membuatkan muka nampak lebih kurus! Hidung yang mancung, pipi nampak lebih kecil dengan menggunakan teknik contour. Conto...

Aida Kamalia

18 Apr • Bacaan 3 minit

Tips Hilangkan Stretchmark Semasa Mengandung

Apabila seseorang mendapat tahu dirinya mengandung, pasti ianya merupakan antara saat terindah terutamanya bagi pasangan yang baru berkahwin. Fasa kehamilan yang akan dilalui ol...

Aida Kamalia

11 Apr • Bacaan 3 minit

10 Juadah Wajib Ada Ketika Berbuka Puasa

Setiap orang pasti ada menu wajib ada ketika waktu berbuka puasa. Ia pasti rasa tidak lengkap juadah berbuka puasa tanpa menu kegemaran anda. Walaupun terdapat pelbagai menu dan...

Lina Rosli

6 Mei • Bacaan 4 minit

Ibu-bapa Di Luar Sana, Pesan Kepada Anak Untuk Jaga Adab Semasa Beraya 

Menjelang Hari Raya Aidilfitri yang bakal tiba tak lama lagi ini, sudah pasti group Whatsapp anda semua dah pun berbunyi tak henti-henti kan? Lagi-lagi group adik-beradik, group...

Aida Kamalia

28 Mei • Bacaan 4 minit

Nak Travel Pada Bulan Ramadhan? Ikuti Tips Ini Dahulu

Travel pada bulan Ramadhan semestinya memberikan pengalaman yang berbeza berbanding hari-hari biasa. Pastinya mengembara semasa anda berpuasa akan mencabar minda dan fizikal and...

Aida Kamalia

9 Mei • Bacaan 3 minit

Beg Tangan Wanita - Mana Satu Pilihan Anda? 

Adakah anda seorang yang hanya mempunyai 1 beg sahaja, dan beg itu lah yang anda bawa ke pejabat malah keluar ke acara-acara lain di luar. Atau pun anda seorang penggemar beg ta...

Aida Kamalia

21 Jun • Bacaan 4 minit

Lakukan Perkara Ini Ketika Melawat Bayi Baru Lahir

Pasti anda berasa gembira dan tidak sabar untuk melawat bayi yang baru sahaja lahir, terutamanya jika ibunya adalah rakan-rakan baik anda, saudara, rakan sekerja dan sebagainya....

Aida Kamalia

16 Jul • Bacaan 4 minit

4 Perkara Pertama Anda Harus Lakukan Selepas Putus Cinta

Kehilangan seseorang yang kita sayang tatkala orang itu sudah menjadi dunia bahagia kita, semestinya saat perit untuk kita menerima kenyataan. Melepaskan cinta yang anda bina se...

Aida Kamalia

19 Jul • Bacaan 3 minit

Khasiat Air Suam Atau Air Panas

Suhu yang paling sesuai untuk air panas adalah di antara 48 hingga 60 darjah. Panas yang keterlaluan akan memberikan kesan yang buruk pada badan anda.

Lina Rosli

12 Apr • Bacaan 2 minit

7 Bahan Terbaik Untuk Membuat Detoks

Terdapat beberapa buah-buahan, sayur-sayuran dan herba yang boleh dicampur bersama  air untuk menyokong detoksifikasi (detoxification). Setiap komponen mempunyai komponen terten...

Lina Rosli

8 Apr • Bacaan 2 minit

Panduan Menggunakan Produk Asid dan Pengelupasan dalam Penjagaan Wajah

Penggunaan produk asid atau pengelupasan dalam penjagaan wajah ada banyak kebaikkannya. Ia membantu untuk exfoliation, mengekalkan kelembapan kulit, menentang tanda-tanda penuaa...

Min Ahmad

12 Apr • Bacaan 4 minit

Kelebihan Beras Parboiled - Sangat Bagus Untuk Anda Yang Ingin Turun Berat Badan

Seperti kita semua tahu, beras ada pelbagai jenis dan kelebihan yang berbeza. Lebih-lebih lagi di Malaysia, nasi merupakan makanan ruji bagi kebanyakan orang. Antara yang terken...

Aida Kamalia

30 Mei • Bacaan 3 minit

'Girl Boss'?

Baru-baru ini, saya ada menonton filem Girl Boss di Netflix. Namun, selepas tamat satu season, cerita ini telah dibatalkan penyiarannya. Tetapi, sempat juga saya menyimpulkan be...

Lina Rosli

19 Apr • Bacaan 4 minit

Apa Perlu Ada Dalam Make Up Bag Sewaktu Raya Nanti? 

Sudah menjadi lumrah wanita untuk tampil cantik dan nampak segar pada setiap masa kan? Bukan apa, kelihatan kemas ini sememangnya memberikan keyakinan pada seseorang, sekaligus ...

Aida Kamalia

14 Mei • Bacaan 3 minit

Buat Pilihan Bijak Bersama #HomeDecisions Untuk Rumah Idaman Anda

Membuat pilihan untuk hiasan dalaman rumah ada sememangnya amat memeningkan. Banyak aspek yang perlu diambil berat seperti saiz ruang dan kegunaan ruang tersebut. Oleh itu, deng...

Lina Rosli

15 Apr • Bacaan 1 minit

Resepi Bomboloni Tiramisu 

Jika anda penggemar donut, pasti anda sudah ketahui satu jenis kuih yang tular baru-baru ini, iaitu bomboloni. Jika lihat dengan sekali pandang, bomboloni kelihatan seakan-akan ...

Aida Kamalia

10 Jul • Bacaan 3 minit

Ramadhan dan Rendang Pucuk Ubi

Ramadhan, Syawal dan Rendang untuk keluarga kami adalah sangat sinonim. Pelbagai jenis rendang akan disediakan dan dihidangkan samada Hari Pertama Ramadhan mahupun Hari Raya Per...

norzalia

3 Mei • Bacaan 3 minit

7 Aktiviti Yang Anda Boleh Lakukan Sambil Menunggu Waktu Iftar

Apakah aktiviti yang anda sering lakukan sementara menunggu waktu berbuka? Untuk kaum wanita, kebiasaannya anda lebih banyak menghabiskan masa di dapur untuk menyediakan hidanga...

Lina Rosli

8 Mei • Bacaan 3 minit

6 Produk Digemari Ramai Dari Lush - Diperbuat Dari Bahan Sebenar! 

Jika anda tidak pernah tahu dan dengar apa itu Lush, mari saya ceritakan serba sedikit tentang Lush! Jika andaidak pernah memasuki kedai fizikal Lush terletak di Pavilion Kuala ...

Aida Kamalia

21 Mei • Bacaan 6 minit

Ikuti Tips Mudah Ini Untuk Kekal Segar Sepanjang Hari 

Seperti biasa ketika bulan ramadan pasti ramai di antara anda yang akan cuba untuk skip rutin workout. Alasannya, apabila ramadan anda akan mudah berasa penat dan tidak bermaya ...

Lina Rosli

7 Mei • Bacaan 2 minit

Tinggal Sarapan Pagi, 74% Remaja Menghadapi Obesiti - Lihat Kesan Lain Jika Anda Tinggalkan Sarapan Pagi 

Tidak mengambil sarapan pagi sudah pun menjadi tabiat biasa di kalangan orang moden sekarang, terutamanya remaja. Jika kita lihat respon-respon daripada Tweets KKM Putrajaya, ra...

Aida Kamalia

31 Jul • Bacaan 3 minit

7 Nasihat Cinta Sejati

Cinta yang bahagia di dunia dan akhirat adalah cinta yang ramai inginkan. Cinta ini adalah cinta sejati. Tetapi untuk mempunyai pasangan setia yang membawa ke cinta sejati perlu...

Penulis Kacak

4 Mei • Bacaan 4 minit

Bahan Berbahaya Dalam Maskara

Jika dari luaran, produk kecantikan maskara ini kelihatan seperti sesuatu yang tidak berbahaya dan tidak akan memberi kesan buruk kepada anda. Namun, tahukah anda ternyata maska...

Lina Rosli

24 Apr • Bacaan 4 minit

Tiada Lagi Perut Buncit Dan Masalah Perut Kembung Dengan Mengamalkan Air Rebusan Ini 

Memang seronok rasa apabila anda sendiri jenis seorang yang makan banyak mana sekalipun, perut tetap kekal kempis! Memang diakui amat susah untuk mengekalkan berat badan, teruta...

Aida Kamalia

23 Jul • Bacaan 3 minit

Atasi masalah kulit di bulan Ramadhan

30 hari berpuasa sebenarnya adalah satu fasa yang mempengaruhi fisiologi badan manusia. Inilah waktu yang mana perut direhatkan dan proses fisiologi badan seolah ‘dibetul’kan se...

Nadiah binti norudin

13 Mei • Bacaan 2 minit

#TAJKeluarga - Bagaimana Anda Berkomunikasi Dengan Anak-Anak?

Terdapat banyak perkara yang mungkin mahu anak anda kenali dan pelajari sepanjang tumbesaran mereka. Sebagai ibu bapa, anda pasti menginginkan yang terbaik untuk anak-anak yang ...

Lina Rosli

11 Nov • Bacaan 3 minit

#TAJSuggest - Ini Adalah Makanan Yang Boleh Buat Anda Kenyang Lebih Lama

Pernahkah anda mengalami situasi yang mana anda baru lepas mengambil sarapan pagi dan anda merasa lapar selepas beberapa ketika? Apabila perkara ini terjadi, anda lebih cenderun...

Lina Rosli

3 Dis • Bacaan 3 minit

Sindrom Kleine-Levin- Betulkah Sleeping Beauty Itu Wujud?

Pernahkah anda mengalami masalah atau gangguan sewaktu anda tidur? Yang mana anda akan berasa mengantuk untuk tempoh waktu yang lama iaitu sama ada beberapa hari atau minggu. Ma...

Lina Rosli

5 Dis • Bacaan 2 minit

Universal Traveller Hadir Dengan Koleksi Musim Luruh Dan Sejuk FW19/20

Musim sejuk adalah salah satu musim yang sangat menarik untuk anda bergaya. Namun, ia juga mungkin menjadi sangat tricky untuk anda menyesuaikan diri dengan suhu di negara-negar...

Lina Rosli

14 Nov • Bacaan 2 minit

Rona Cincin dan Tona Kulit ?

Bagi bakal pengantin, pemilihan cincin perlu dititik beratkan supaya bakal pengantin berpuas hati dan gembira menjelang hari bahagia. Selain itu, cincin adalah satu aset yang ak...

Sufi Sufiya

15 Jul • Bacaan 54 saat

Raikan Hari Raya Anda Bersama Google

Persiapan untuk raya sudah semestinya amat memenatkan. Masing-masing pasti mempunyai tugasan yang perlu dilaksanakan. Untuk kaum wanita, mereka pasti tidak menang tangan melakuk...

Lina Rosli

28 Mei • Bacaan 3 minit

Tips Elak Pembaziran Di Bazaar Ramadhan

Sedar tak sedar, nak masuk minggu keempat dah kita kan. Semakin hampir bulan Ramadhan akan meninggalkan kita. Tapi sebelum tu, tak terlambat lagi untuk kita mengubah sikap buruk...

Aida Kamalia

23 Mei • Bacaan 4 minit

5 Kebaikan Berenang Untuk Wanita

Renang merupakan satu senaman yang mendapat perhatian ramai pada zaman kini. Semasa berenang, mental, fizikal, segala otot dan tulang rangka digerakkan untuk membuat satu geraka...

Amalina Hazaidi

11 Jul • Bacaan 3 minit

4 Tips Mudah Ketika Memilih Bengkung Yang Sesuai

Dalam era moden ini, mungkin ramai wanita di luar yang tidak lagi mempraktikkan penggunaan bengkung dalam pemakaian seharian. Kebanyakkan dari wanita yang lebih selesa menggunak...

Lina Rosli

1 Jul • Bacaan 2 minit

Apa Suami Perlu Lakukan Semasa Isteri Berpantang? 

Sebagai pasangan yang bakal menimang cahaya mata tidak lama lagi, terutamanya ini merupakan anak pertama, pasti pelbagai persiapan perlu dibuat untuk menanti kehadiran insan bar...

Aida Kamalia

19 Jun • Bacaan 5 minit

One Day Trip Ke Cameron Highlands Dengan Bajet RM60 Seorang

Selain bercuti ke taman tema dan kawasan kepulauan, anda mungkin boleh beralih ke kawasan pergunungan dan bukit-bukit yang mempunyai permandangan yang cantik dan udara yang nyam...

Lina Rosli

6 Ogo • Bacaan 4 minit

Serbuk Amla - Rahsia Rambut Berkilau Dan Tebal Wanita India 

Pernah tak anda melihat rambut wanita kaum India yang sangat tebal, hitam, lebat dan berkilat? Ya, mereka sangat pentingkan rambut mereka dengan memakai herba, minyak dan macam-...

Aida Kamalia

1 Jul • Bacaan 5 minit

Senarai Checklist Barang Bayi Yang Perlu Anda Bawa Untuk Hari Raya Nanti

Sudah tiba masanya untuk para ibu di luar sana memikirkan tentang perkara yang berat ini, lebih-lebih lagi untuk ibu yang pertama kali nak balik raya bersama anak pertama ini. S...

Aida Kamalia

23 Mei • Bacaan 4 minit

Lawati Dan Terokai Nostalgia Laman Seni Kwai Chai Hong Kuala Lumpur

Seperti di kebanyakkan negeri lain, terdapat banyak lorong-lorong seni yang kini menjadi perhatian orang ramai. Jika di Penang, anda pasti akan singgah sebentar di Penang Art St...

Lina Rosli

13 Jun • Bacaan 4 minit

5 Senaman Mudah Yang Boleh Dilakukan Di Rumah Tanpa Sebarang Peralatan Tambahan 

Mempunyai jadual harian yang padat dan sibuk sepanjang hari membuatkan ramai wanita di luar sana tidak mempunyai masa untuk bersenam. Pada siang hari akan sibuk di tempat kerja,...

Aida Kamalia

15 Jul • Bacaan 4 minit

11 Khasiat Minum Air Lemon

Sudah menjadi rutin saya memesan air kosong setiap kali makan di restoran. Selain untuk kesihatan, minum air kosong juga sangat menjimatkan. Perasankah ada sesetengah restoran y...

Amalina Hazaidi

16 Jul • Bacaan 3 minit

5 Makanan Yang Tidak Boleh Dimakan Bersama Durian

Durian boleh dikatakan di antara buah yang paling mendapat banyak sambutan di Malaysia. Tambah lagi, apabila tiba musim durian. Pasti ramai yang akan berpusu-pusu mendapatkan bu...

Lina Rosli

12 Jul • Bacaan 2 minit

Kelebihan Yoga Untuk Kesihatan 

Yoga adalah salah satu senaman yang merangkumi kesihatan jiwa dan fizikal. Terdapat banyak gaya dalam yoga yang mana ia mampu mendidik jiwa berada dalam keadaan positif sekaligu...

Lina Rosli

9 Jul • Bacaan 3 minit

#TAJSihat- Adakah Diet Atkins Baik Untuk Kesihatan?

Apa itu diet Atkins? Atkins adalah diet dengan pelan makanan rendah karbohidrat. Ia diperkenalkan pada tahun 1960 oleh ahli kardiologi Robert C. Atkins. Melalui pelan diet ini, ...

Lina Rosli

28 Nov • Bacaan 2 minit

#TAJSuggest - Tayar Pecah? Mengapakah Perkara Ini Berlaku?

Tahukah anda bahawa masalah atau insiden tayar pecah ini merupakan antara kejadian yang tertinggi berlaku di jalan raya lebih-lebih lagi lebuh raya atau highway. Hal ini kerana,...

Lina Rosli

29 Nov • Bacaan 2 minit