etika

Tagar populartips resepi berbuka puasa

Membesarkan "Digital Natives"

Mengasuh generasi yang akan datang akan menimbulkan cabaran dan peluang baru. Lagipun, ibu bapa yang baru sedang membesarkan anak-anak mereka dalam dunia yang sangat berbeza dar...

Snap Inc

22 Mei • Bacaan 4 minit

Tips Untuk Kelihatan Bergaya Bersama Seluar kargo

Selain seluar jeans, seluar palazzo, potongan bootcut dan sebagainya, pada artikel kali ini Tajria ingin memberi cadangan serta inspirasi untuk anda seluar yang anda boleh gayak...

Aida Kamalia

27 Ogo • Bacaan 2 minit

Awas! Ini Risiko Jika Anda Tidur Dengan Make Up 

Sayangnya nak basuh make up ni..cantik sangat Penatnya malam ni, tak larat nak cuci make up..

Aida Kamalia

21 Ogo • Bacaan 3 minit

Punca Keguguran Dan Apa Wanita Perlu Tahu 

Apabila pasangan menerima berita mereka bakal menerima cahaya mata, sudah pasti kedua-dua insan ini akan dipenuhi rasa gembira dan teruja terutamanya jika ini kehamilan yang per...

Aida Kamalia

19 Ogo • Bacaan 3 minit

#TAJSihat - Apakah Yang Terjadi Jika Anda Meletakkan Bawang Putih Di Bawah Bantal?

Semua orang tahu bahawa bawang putih mempunyai aroma yang agak kuat. Ia mempunyai karbohidrat dan protein yang kompleks, selain turut hadir dengan mineral dan vitamin penting se...

Lina Rosli

22 Nov • Bacaan 2 minit

Enjin Kereta Tidak Boleh Dihidupkan- Ini Perkara Yang Perlu Anda Ketahui

Sekiranya kenderaan anda tidak dapat dihidupkan, biasanya ia adalah disebabkan oleh bateri kereta mati, kabel sambungan yang longgar atau berkarat, alternator kereta sudah lama ...

Lina Rosli

10 Ogo • Bacaan 2 minit

Kebaikan Herba dan Rempah Ratus yang Tidak Kita Ketahui

Makanan kita kaya dengan herba dan rempah ratus yang memberikan rasa yang unik. Walaubagaimanapun rempah dan herba tersebut bukan sekadar penambah rasa untuk makanan, ia juga me...

Min Ahmad

13 Jan • Bacaan 3 minit

Ini Tanda Kasut Sukan Anda Perlu Diganti Baru 

Mencari kasut sukan yang terbaik tidak mudah lebih-lebih lagi apabila mementingkan keselesaan. Malah anda juga tidak kisah untuk membayar kasut sukan yang harganya lebih mahal d...

Aida Kamalia

20 Ogo • Bacaan 2 minit

Bagaimana Ingin Mengurangkan Ketegangan Pada Leher?

Pernahkah anda berasa tegang pada leher atau mana-mana bahagian di sekitarnya? Jika pernah, apakah yang anda lakukan apabila leher menjadi tegang? Perkara ini kebiasannya akan b...

Lina Rosli

2 Jan • Bacaan 2 minit

Daging Masak Kunyit - Menu Iftar Dari Dapur Ramadan Tajria

Tidak dinafikan menjelang Ramadan, pasti pelbagai juadah enak dan hidangan yang menyelerakan akan disediakan sewaktu iftar nanti. Namun, pasti ada dalam kalangan anda yang masih...

Lina Rosli

24 Apr • Bacaan 1 minit

Bagaimana Untuk Mengurangkan Bau Hamis Kambing Dalam Masakan?

Daging kambing adalah daging merah yang lebih lembut dan halus berbanding daging lembu. Walau bagaimanapun, kelembutan daging ini bergantung pada usia dan jenis kambing. Bukan i...

Lina Rosli

27 Mei • Bacaan 2 minit

#TAJSihat - Punca Berlakunya Masalah Dengkur

Berdengkur adalah pernafasan yang berbunyi sewaktu tidur yang mana ia disebabkan oleh getaran tisu di saluran udara atas. Gejala ini tidak berbahaya, namun ia boleh menyebabkan ...

Lina Rosli

17 Sep • Bacaan 2 minit

Potongan Hingga RM62 Di Roaming Man Bersempena Hari Merdeka 

Sempena Hari Merdeka tidak lama lagi, Roaming Man tidak melepaskan peluang ini dengan memberi baucer diskaun kepada semua yang ingin melancong ke luar negara. Bagi anda yang mas...

Aida Kamalia

27 Ogo • Bacaan 3 minit

Kenali Fungsi Bahan yang Terkandung dalam Produk Penjagaan Kulit

Ramai yang gemar menggunakan produk penjagaan kulit namun sebagai pengguna yang bijak, kita perlu mengetahui fungsi bahan-bahan yang digunakan di dalam sesuatu produk. Ini membo...

Min Ahmad

27 Ogo • Bacaan 8 minit

Atasi Mabuk Perjalanan - Mengapa Perkara Ini Terjadi? 

Mengalami mabuk perjalanan adalah perkara yang sangat menjengkelkan terutamanya jika anda sedang bergembira atau meluangkan masa bersama yang tersayang, rasa mabuk ini pasti aka...

Aida Kamalia

23 Ogo • Bacaan 3 minit

Pelbagai Jenis Topi Menjadi Pelengkap Gaya OOTD Anda! 

Jika anda lihat di media sosial Instagram, kini trend memakai topi semakin popular di kalangan wanita di luar sana! Malah setiap OOTD anda tidak akan lengkap jika tiada aksesori...

Aida Kamalia

23 Jul • Bacaan 3 minit

#TAJSuggest - Adakah Lebih Baik Membalut Luka Atau Membiarkan Ia Terdedah?

Hampir setiap individu pernah mengalami kecederaan dan luka pada satu ketika dalam hidup mereka. Jika anda atau mana-mana individu tercedera atau luka, adalah sangat penting unt...

Lina Rosli

25 Okt • Bacaan 2 minit

#TAJ Deko- 5 Kesalahan Yang Sering Anda Lakukan Ketika Menjaga Pokok Kaktus

Walaupun ia mungkin mencabar untuk menanam tumbuh-tumbuhan di dalam rumah, namun masih terdapat banyak pilihan untuk anda lakukan dekorasi rumah dengan tumbuhan yang lebih senan...

Lina Rosli

29 Ogo • Bacaan 3 minit

Punca Bahagian Intim Wanita Menjadi Gelap 

Kebanyakan wanita pasti mengalami masalah bahagian intim menjadi gelap atau pun lebih mesra dipanggil Miss V. Sedikit sebanyak masalah ini akan mengganggu serta membuatkan keyak...

Aida Kamalia

21 Ogo • Bacaan 3 minit

Bagaimana Untuk Berbelanja Secara Bijak Di Platform Atas-Talian?

Online shopping atau membeli-belah secara atas talian adalah amat mudah yang mana anda tidak perlu menghabiskan masa menempuh trafik yang sesak, mencari tempat letak kereta dan ...

Lina Rosli

19 Ogo • Bacaan 3 minit

Know Your V Oleh Libresse - Ketahui Aspek Penting Kesihatan Wanita 

Baru-baru ini Libresse hadir dengan kempen KNOW YOUR V untuk memberi pengetahuan dan fakta kesihatan tentang Zon-V. Ia bertujuan untuk menjadikan lebih ramai wanita peka keadaan...

Lina Rosli

6 Mei • Bacaan 2 minit

#TAJSuggest - Tempat Yang Anda Boleh Lawati Pada Hujung Minggu Ini Di Kuala Lumpur

Nikmati udara segar di tempat-tempat menarik sambil mengambil gambar bersama rakan-rakan dengan latar belakang hiasan yang menarik ketika hujung minggu pasti amat menyeronokkan....

Lina Rosli

6 Sep • Bacaan 3 minit

Penjagaan Kulit Semasa Musim Jerebu

Malaysia ialah negara khatulistiwa yang beriklim panas dan lembap sepanjang tahun. Namun sejak 20 tahun kebelakangan ini, negara kita juga sering mengalami musim jerebu akibat p...

Min Ahmad

18 Sep • Bacaan 5 minit

#TAJSuggest - Idea Tirai Latar Untuk Majlis Perkahwinan

Tirai latar atau backdrop adalah salah satu elemen penting ketika melangsungkan majlis. Ada pelbagai jenis tirai latar yang anda boleh perolehi di pasaran sekarang. Ia boleh had...

Lina Rosli

5 Nov • Bacaan 3 minit

Punca Isteri Tawar Hati - Suami Perlu Tahu! 

Perkahwinan itu indah, apabila kedua-dua insan suami isteri tetap bertoleransi dan ingin menjadi terbaik untuk pasangan.Namun, apa akan terjadi apabila sikap salah seorang dari ...

Aida Kamalia

19 Ogo • Bacaan 3 minit

Elak 4 Perkara Ini Ketika Ingin Meningkatkan Motivasi Diri

Selain daripada meletakkan target atau kejayaan yang patut anda dapat, anda juga memerlukan semangat motivasi yang tinggi dalam menetapkan hala tuju dan langkah seterusnya sebag...

Lina Rosli

21 Ogo • Bacaan 3 minit

Atasi Masalah Singki Dan Longkang Tersumbat

Jika anda kerap menggunakan dapur, pasti anda pernah melalui waktu dimana singki tersumbat, membuatkan air bertakung di dalam singki kerana aliran air tersekat. Penuh! Perkara i...

Aida Kamalia

26 Ogo • Bacaan 3 minit

#TAJSuggest - Etika Dalam Wayang Yang Perlu Anda Patuhi

Sejak kebelakangan ini sering saya melihat banyak filem yang telah ditayangkan yang menarik perhatian ramai orang. Ini adalah satu inisiatif yang baik dalam menyokong hasil kerj...

Lina Rosli

9 Okt • Bacaan 2 minit

Hapuskan Pepijat Dan Kutu Tilam Dengan Cara Ini 

Masalah pepijat di katil atau pun kutu katil pasti menjadi hal yang sangat merungsingkan kita. Sudahlah tidur tak lena, kemudian digigit pepijat pula! Habis satu badan gatal dan...

Aida Kamalia

22 Ogo • Bacaan 3 minit

Mengapa Ada Restoran Menghidangkan Lemon Pada Ikan?

Pernahkah anda terfikir mengapakah kebanyakan restoran sering menyajikan ikan atau mana-mana makanan laut bersama kepingan lemon segar? Untuk pengetahuan anda, isi ikan mengandu...

Lina Rosli

3 Ogo • Bacaan 1 minit

#TAJMakan - Restoran Ikan Bakar Yang Boleh Anda Cuba Di Sekitar Selangor

Menu ikan bakar sudah tidak asing lagi bagi masyarakat di Malaysia. Hidangan ini sering dinikmati pada bila-bila waktu terutama ketika makan tengahari dan makan malam. Teknik ba...

Lina Rosli

10 Sep • Bacaan 3 minit

Cara Untuk Mudah Tidur Pada Waktu Malam

Anda sukar untuk tidur di malam hari? Terdapat banyak faktor yang menyumbang kepada masalah tidur malam namun begitu ia boleh di atasi dengan beberapa langkah mudah seperti beri...

Min Ahmad

2 Apr • Bacaan 5 minit

#TAJTravel - Terokai Tempat Menarik Dengan Pilihan Makanan Halal Di Eropah

“Jauh perjalanan, luas pemandangan” Kata-kata ini sering kita kaitkan dengan pengembaraan ke sesuatu tempat untuk mencari pengalaman baru. Tidak kira sama ada mengembara di dala...

Lina Rosli

17 Okt • Bacaan 4 minit

Mengapa Udang Dan Ketam Bertukar Merah Setelah Dimasak?

Jika anda perasan kebanyakan makanan laut seperti udang, ketam dan udang karang (lobster) akan bertukar warna selepas di masak. Warnanya akan menjadi lebih cerah dan kemerahan y...

Lina Rosli

2 Jan • Bacaan 2 minit

Apa Yang Perlu Anda Makan Sebelum Mendaki?

Mendaki atau hiking adalah suatu aktiviti lasak yang sangat menyeronokkan selain memberi peluang untuk anda meneroka keindahan alam semulajadi sambil melakukan aktiviti yang sih...

Lina Rosli

22 Ogo • Bacaan 2 minit

Tips Belajar - 3 Langkah Mudah Untuk Membuat Catatan Menggunakan Kaedah Bullet Journal

Sebelum ini, Tajria telah berkongsi kepada anda dua kaedah penyediaan nota iaitu Cornell Method dan peta minda. Jadi, Tajria hari ini ingin berkongsi kepada anda tips membuat no...

Lina Rosli

28 Jan • Bacaan 3 minit

Ingin Lebih Fokus? Cuba Kaedah Ini

Hidup di zaman sekarang yang serba canggih, agak sukar untuk kita kekal fokus dalam melaksanakan sesuatu tugasan. Namun begitu, kebolehan untuk fokus bukanlah superpower. Ia bol...

Min Ahmad

15 Apr • Bacaan 4 minit

Apa Anda Perlu Tahu Ketika Menggunakan Car Seat Bayi 

Sudah pasti setiap ibu bapa mahukan yang terbaik untuk setiap cahaya mata mereka. Dengan memastikan keselamatan mereka terjamin setiap masa ketika mengembara dan perjalanan yang...

Aida Kamalia

22 Ogo • Bacaan 3 minit

#TAJResepi - Sediakan Oden Anda Sendiri Di Rumah

Sebelum ini, masakan oden atau steamboat tomyam ini menjadi sangat popular untuk individu di Malaysia. Jika kita lihat, akan ada ramai orang sanggup beratur dan menunggu giliran...

Lina Rosli

4 Sep • Bacaan 1 minit

Berkawan + Selesa = Cinta?

Saya ada satu soalan. Kenyataan di bawah adalah mitos atau realiti?

Penulis Kacak

22 Apr • Bacaan 3 minit

Jenis-Jenis Ovarian Cyst Anda Perlu Tahu! 

Apa itu ovarian cyst ini? Ovarian cyst adalah satu kantung yang mengandungi cecair lendir atau air di dalam kilang telur wanita. Telur yang matang dalam ovari akan dilepaskan pa...

Aida Kamalia

8 Apr • Bacaan 2 minit

Bagaimana Mengatasi Masalah 'Morning Sickness' ?

‘Morning sickness’ atau rasa loya dan mual amat sinonim sewaktu awal tempoh kehamilan. Pada amnya, rasa loya ini bermula sekitar enam minggu kehamilan atau 2 minggu selepas temp...

Lina Rosli

2 Mei • Bacaan 3 minit

Ketahui Jenis-Jenis Bra Dan Fungsinya

Bra yang berkualiti tinggi sangat penting untuk menyokong payudara wanita malah akan memberikan keyakinan kepada si pemakai. Pada zaman sekarang ini sudah terdapat pelbagai jeni...

Aida Kamalia

11 Apr • Bacaan 2 minit

Meriahkan Koleksi Raya 2019 Anda Bersama Lazada

Bersempena musim perayaan yang bakal tiba, Lazada Malaysia hadir dalam membawakan variasi koleksi raya dari pelbagai jenama fesyen terkemuka di Malaysia. Antara jenama yang turu...

Lina Rosli

25 Apr • Bacaan 2 minit

Cara Mendidik Anak Yang Degil 

Perangai anak yang degil ini kadangkala amat memeningkan kepala, terutamanya jika anda seorang suri rumah. Mereka sering menunjukkan sikap yang agresif, gaduh bersama adik-berad...

Aida Kamalia

22 Mac • Bacaan 4 minit

Kesan Epidural Untuk Wanita 

Ada yang mengatakan wanita yang melahirkan bayi tanpa mengambil epidural adalah wanita yang kuat dan tabah, malah jika engambil epidural dianggap sebaliknya. Ini membuatkan para...

Aida Kamalia

29 Mac • Bacaan 2 minit

Mengapa Anda Perlu Mendapatkan Insurans Perjalanan?

Insurans perjalanan (atau insurans percutian) adalah penting ketika anda ingin bercuti di luar negara. Ini adalah untuk memastikan anda mampu membayar sesetengah jenis pembiayaa...

Lina Rosli

18 Mac • Bacaan 2 minit

Hilangkan Bau Badan Yang Busuk Dengan Cara Ini

Bau badan yang busuk ini sering kali menjadi sesuatu yang memalukan. Ada orang sampai hilang keyakinan disebabkan bau badan ni. Lebih teruk lagi, kalau dalam kereta bau tu terpe...

Aida Kamalia

9 Apr • Bacaan 3 minit

Tumit Kaki Retak? Ikuti Cara Ini Untuk Hilangkannya! 

Wanita sering menjaga kecantikan kulit muka dan badan, akan tetapi sering terlupa antara anggota terpenting pada badan, iaitu tapak kaki! Lebih banyak badan berjalan, lebih bany...

Aida Kamalia

19 Apr • Bacaan 3 minit

6 Gaya Beg Yang Sesuai Untuk Di Bawa Ke Tempat Kerja

Pemilihan beg kerja yang baik memerlukan anda untuk memastikan kesesuaian penggunaannya. Beg kerja yang baik mempunyai komponen-komponen seperti saiz yang sesuai, poket tambahan...

Lina Rosli

19 Mac • Bacaan 3 minit

Ketahui Fasa-Fasa Haid 

Haid terjadi apabila seorang  perempuan mencapai umur dalam lingkungan 11-15 tahun. Dimana jika seseorang itu sudah haid, dia sudah mencapai akil baligh dan berupaya untuk menga...

Aida Kamalia

23 Apr • Bacaan 2 minit

Tips Hilangkan Stretchmark Semasa Mengandung

Apabila seseorang mendapat tahu dirinya mengandung, pasti ianya merupakan antara saat terindah terutamanya bagi pasangan yang baru berkahwin. Fasa kehamilan yang akan dilalui ol...

Aida Kamalia

11 Apr • Bacaan 3 minit

Resepi Kepah Masak Kam Heong Mudah Dan Sangat Sedap! 

Siapa disini sukakan kepah? Rupa kepah ni lebih kurang seperti lokan, tetapi warna lokan gelap dan kepah lebih cerah. Resepi yang saya ingin kongsikan pada hari ini adalah, kepa...

Aida Kamalia

24 Mei • Bacaan 3 minit

Rahsia Sambal Nasi Lemak Sedap! 

Dah nama pun Melayu, sehari tak makan sambal memang tak sah kan? Nasi lemak, lempeng cicah sambal tumis, sambal udang, sotong kalau boleh semua nak letak sambal. Walaupun nampak...

Aida Kamalia

22 Mac • Bacaan 2 minit

10 Juadah Wajib Ada Ketika Berbuka Puasa

Setiap orang pasti ada menu wajib ada ketika waktu berbuka puasa. Ia pasti rasa tidak lengkap juadah berbuka puasa tanpa menu kegemaran anda. Walaupun terdapat pelbagai menu dan...

Lina Rosli

6 Mei • Bacaan 4 minit

Ibu-bapa Di Luar Sana, Pesan Kepada Anak Untuk Jaga Adab Semasa Beraya 

Menjelang Hari Raya Aidilfitri yang bakal tiba tak lama lagi ini, sudah pasti group Whatsapp anda semua dah pun berbunyi tak henti-henti kan? Lagi-lagi group adik-beradik, group...

Aida Kamalia

28 Mei • Bacaan 4 minit

Nak Travel Pada Bulan Ramadhan? Ikuti Tips Ini Dahulu

Travel pada bulan Ramadhan semestinya memberikan pengalaman yang berbeza berbanding hari-hari biasa. Pastinya mengembara semasa anda berpuasa akan mencabar minda dan fizikal and...

Aida Kamalia

9 Mei • Bacaan 3 minit

Ikuti Panduan Dari LinkedIn Untuk Carian Kerja Khas Buat Graduan Baru

Jika kita lihat hari ini, terdapat ramai individu termasuk para graduan universiti yang berpusu-pusu mencari dan ingin mendapatkan pekerjaan yang sesuai dengan kelayakan yang me...

Lina Rosli

17 Mei • Bacaan 2 minit

Beg Tangan Wanita - Mana Satu Pilihan Anda? 

Adakah anda seorang yang hanya mempunyai 1 beg sahaja, dan beg itu lah yang anda bawa ke pejabat malah keluar ke acara-acara lain di luar. Atau pun anda seorang penggemar beg ta...

Aida Kamalia

21 Jun • Bacaan 4 minit

Mari Lihat Fakta Menarik Tentang Swarovski - Perhiasan Wanita Terkenal 

Kalau sebut je nama Swarovski, memang sudah tak asing lagi terutamanya wanita dan peminat-peminat aksesori. Apabila anda pergi sahaja pusat beli-belah yang besar, pasti anda aka...

Aida Kamalia

13 Jun • Bacaan 2 minit

Lakukan Perkara Ini Ketika Melawat Bayi Baru Lahir

Pasti anda berasa gembira dan tidak sabar untuk melawat bayi yang baru sahaja lahir, terutamanya jika ibunya adalah rakan-rakan baik anda, saudara, rakan sekerja dan sebagainya....

Aida Kamalia

16 Jul • Bacaan 4 minit

4 Perkara Pertama Anda Harus Lakukan Selepas Putus Cinta

Kehilangan seseorang yang kita sayang tatkala orang itu sudah menjadi dunia bahagia kita, semestinya saat perit untuk kita menerima kenyataan. Melepaskan cinta yang anda bina se...

Aida Kamalia

19 Jul • Bacaan 3 minit

Elak Strok Haba - Ikuti Tips Ini 

Cuaca panas yang kering amat lazim di Malaysia kerana iklim negara ini sendiri. Pada tahun ini juga cuaca panas yang kering ini diramalkan akan berlanjutan hingga akhir Mac teru...

Aida Kamalia

18 Mac • Bacaan 3 minit

Kenali Simptom Kanak-Kanak Disleksia

Mungkin ramai sudah tau dan faham akan disleksia, iaitu masalah pembelajaran yang dihadapi oleh seseorang menyebabkan individu ini sukar untuk menulis, membaca malah  sukar untu...

Aida Kamalia

5 Apr • Bacaan 2 minit

Kebaikan Waxing Bulu Badan

Setiap orang pasti mempunyai pilihan tersendiri untuk mencabut bulu di badan, dan yang paling popular adalah dengan mencukur. Akan tetapi, kesan sampingan mencukur bulu badan se...

Aida Kamalia

22 Mac • Bacaan 3 minit

Tips Untuk Beg Tangan Anda Kekal Cantik Dan Baru

Beg tangan atau ‘handbag’ ini amat sinonim dengan diri wanita. Pernahkah anda merosakkan salah satu beg tangan kegemaran anda?  Berikut adalah beberapa petua mudah untuk menjaga...

Lina Rosli

22 Apr • Bacaan 3 minit

7 Bahan Terbaik Untuk Membuat Detoks

Terdapat beberapa buah-buahan, sayur-sayuran dan herba yang boleh dicampur bersama  air untuk menyokong detoksifikasi (detoxification). Setiap komponen mempunyai komponen terten...

Lina Rosli

8 Apr • Bacaan 2 minit

Hilangkan Kedutan Di Muka Dengan Produk Ini

Kedutan serta garis halus boleh dikatakan musuh kepada wanita serta amat ditakuti kerana ia akan menyebabkan muka nampak lebih tua. Apabila wanita mencapai umur 20 tahun, kulit ...

Aida Kamalia

18 Mac • Bacaan 3 minit

Rutin Mingguan Untuk Pori-Pori Muka Sentiasa Bersih 

Pernah tak anda dengar orang berkata stim muka dapat membuka pori dan gunakan ais batu untuk menutup pori? Ya, kenyataan ini adalah tidak betul kerana pori-pori di muka tidak bo...

Aida Kamalia

16 Apr • Bacaan 3 minit

Pilih Kasut Yang Sesuai Untuk Kekalkan Postur Tubuh Anda

Memilih kasut yang sesuai untuk berjalan sepanjang hari dan padan untuk dipakai ke tempat kerja merupakan satu perkara yang mencabar. Ia amat penting bagi memastikan hari yang s...

Lina Rosli

29 Apr • Bacaan 2 minit

Menulislah Yang Mengubah Jalan Hidup

Saat saya menulis catatan ini. Saya sedang duduk sambil melayan secawan kopi panas di bahagian kota Bangkok yang hingar dan bising. Jalan raya terasa padat dengan motor, kereta ...

Aiman Nazirmuddin

20 Mei • Bacaan 4 minit

Tanda-Tanda Anda Mempunyai Hubungan Yang Toksik 

Terdetik di dalam hati saya untuk mengulas apa yang dikongsikan oleh Sarah Hildebrand tentang pengakuan jujur penyebab Sarah memutuskan hubungan dengan bekas pasangannya. Diseba...

Aida Kamalia

29 Jul • Bacaan 4 minit

Resepi Bomboloni Tiramisu 

Jika anda penggemar donut, pasti anda sudah ketahui satu jenis kuih yang tular baru-baru ini, iaitu bomboloni. Jika lihat dengan sekali pandang, bomboloni kelihatan seakan-akan ...

Aida Kamalia

10 Jul • Bacaan 3 minit

4 Tips Melancong Secara Solo Untuk Wanita

Menjadi satu trend masa kini individu di Malaysia untuk melancong secara sendirian atau solo. Ada beberapa perkara yang anda perlu diketahui buat sesiapa yang bercadang untuk me...

Lina Rosli

20 Mac • Bacaan 2 minit

Lihat Kebaikan Mandian Lumpur Ini - Bagus Untuk Kulit! 

Mandi lumpur bukanlah perkara yang asing lagi pada waktu kini yang mana ternyata mempunyai pelbagai kebaikan untuk kulit badan anda. Bukan sahaja dari segi kecantikan, malah ia ...

Aida Kamalia

22 Jul • Bacaan 3 minit

Ini Masanya Untuk Anda Tinggalkan Feminine Wash

Kalau lihat di pasaraya atau pun drugstore seperti Watson dan Guardian, terdapat pelbagai produk khusus untuk wanita kan? Dari hujung rambut hingga ke hujung kaki semuanya ada p...

Aida Kamalia

12 Apr • Bacaan 2 minit

6 Cara Untuk Mengawal Belanja Sewaktu Melancong

Terdapat banyak tempat percutian menarik yang anda boleh lawati dan terokai tidak kira luar atau dalam negara. Mungkin ada dalam kalangan anda yang ingin merasai pengalaman berm...

Lina Rosli

10 Jul • Bacaan 3 minit

Alasan Lelaki Kepada Kekasih

”Awk x syg sy lg ke?”. “Kenapa awk buat mcm tu kat sy?” “Apa salah sy?.” “Asyik alasan tu je, habis tu.. sy ni x penting???”

Penulis Kacak

19 Apr • Bacaan 5 minit

3 Mitos Mengenai Vaksin - Kenapa Perlu Mendapatkan Vaksin HPV?

Baru-baru ini, gempar di sesetengah media sosial berkenaan isu pervaksinan ini. Ada golongan yang tidak percaya akan daya keberkesanan vaksin dalam mencegah beberapa penyakit. G...

Lina Rosli

30 Mei • Bacaan 3 minit

7 Aktiviti Yang Anda Boleh Lakukan Sambil Menunggu Waktu Iftar

Apakah aktiviti yang anda sering lakukan sementara menunggu waktu berbuka? Untuk kaum wanita, kebiasaannya anda lebih banyak menghabiskan masa di dapur untuk menyediakan hidanga...

Lina Rosli

8 Mei • Bacaan 3 minit

Ubat Gigi Berfluorida Baik Atau Bahaya Untuk Gigi? 

Anda pasti pernah lihat di kaca-kaca tv iklan ubat gigi yang mengatakan anda harus memilih ubat gigi tanpa fluorida untuk gigi yang lebih sihat? Namun ada juga iklan yang mengat...

Aida Kamalia

18 Apr • Bacaan 2 minit

Resepi Asam Pedas Johor Untuk Ramadhan Ini

Asam Pedas Johor merupakan salah satu hidangan yang sering menjadi tarikan orang luar yang bercuti di Johor, dan semestinya salah satu lauk kegemaran saya dan keluarga. Oleh itu...

Lina Rosli

4 Mei • Bacaan 2 minit

Apa Erti Cinta?

Erti cinta banyak. Pada saya, setiap insan mempunyai definisi cinta yang berbeza. Ada yang mendefinisikan cinta itu; 

Penulis Kacak

23 Apr • Bacaan 2 minit

Bermesra Bersama Pasangan Di Bulan Ramadhan

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan. Syukur kehadrat ilahi, bulan yang mulia tiba lagi. Bulan Ramadhan adalah bulan yang mana kita sebagai umat islam diuji olehNya. 

Penulis Kacak

5 Mei • Bacaan 2 minit

Bosan Dating Bersama Pasangan Di Mall? Lihat Cadangan Lokasi Ini Pula! 

Buat pasangan-pasangan di luar sana, mencari tempat untuk meluangkan masa bersama sangat susah kan? Tengok wayang di pusat beli-belah pula sudah jemu kerana setiap kali nak perg...

Aida Kamalia

15 Mei • Bacaan 3 minit

Sunscreen Atau Sunblock?

Terdapat pelbagai jenis pelindung matahari yang dijual di pasaran dengan pelbagai jenis dan bungkusan. Namun, masih ramai di antara anda yang masih tidak tahu akan kepentingan s...

Lina Rosli

15 Apr • Bacaan 2 minit

Pengalaman Makan Buffet Trace Restaurant & Bar Di Tingkat 40 

Untuk sesiapa yang sukakan makanan buffet terutamanya untuk makan malam, Aida sangat syorkan untuk pergi ke Trace Restaurant & Bar sementara baucer masih ada. Seperti wanita yan...

Aida Kamalia

22 Apr • Bacaan 4 minit

Pulang Ke Kampung Raya Ini Dengan Barangan Universal Traveller 

Setiap kali pergi melancong atau balik kampung pasti anda akan mengambil masa yang lama untuk memastikan semua barangan dan keperluan semua lengkap dibawa. Ini adalah untuk mema...

Lina Rosli

11 Mei • Bacaan 3 minit

Ikuti Tips Mudah Ini Untuk Kekal Segar Sepanjang Hari 

Seperti biasa ketika bulan ramadan pasti ramai di antara anda yang akan cuba untuk skip rutin workout. Alasannya, apabila ramadan anda akan mudah berasa penat dan tidak bermaya ...

Lina Rosli

7 Mei • Bacaan 2 minit

Tinggal Sarapan Pagi, 74% Remaja Menghadapi Obesiti - Lihat Kesan Lain Jika Anda Tinggalkan Sarapan Pagi 

Tidak mengambil sarapan pagi sudah pun menjadi tabiat biasa di kalangan orang moden sekarang, terutamanya remaja. Jika kita lihat respon-respon daripada Tweets KKM Putrajaya, ra...

Aida Kamalia

31 Jul • Bacaan 3 minit

3 Masjid Yang Wajib Anda Lawati Jika Anda Melancong Di Jepun

Jepun adalah sebuah negara kosmopolitan yang mana semua masyarakat di sana bebas meraikan budaya dan tradisi dalam keadaan aman damai dan harmoni. Dalam tahun-tahun kebelakangan...

Lina Rosli

23 Jul • Bacaan 3 minit

7 Nasihat Cinta Sejati

Cinta yang bahagia di dunia dan akhirat adalah cinta yang ramai inginkan. Cinta ini adalah cinta sejati. Tetapi untuk mempunyai pasangan setia yang membawa ke cinta sejati perlu...

Penulis Kacak

4 Mei • Bacaan 4 minit

4 Langkah Mudah Untuk Menghilangkan Warna Luntur Pada Pakaian Anda

Apabila ada sibuk dan tiada masa untuk mengurus pakaian, anda sering mengambil langkah mudah dengan mencampurkan segala jenis pakaian dan warna di dalam satu mesin. Namun, tahuk...

Lina Rosli

30 Apr • Bacaan 2 minit

Raikan Ibu Anda Dengan Tips Bersempena Hari Ibu

Bersempena Hari Ibu semalam, pasti ramai yang tertanya-tanya apakah hadiah yang sesuai untuk diberikan sebagai satu tanda penghargaan kepada para ibu. Memang benar, kita perlu m...

Lina Rosli

13 Mei • Bacaan 2 minit

#TAJFesyen - 10 Pilihan Kasut Sneakers Untuk Tahun 2019

Kebanyakkan orang lebih gemar menggayakan sneakers untuk gaya harian. Terdapat pelbagai gaya kasut yang anda boleh dapati dalam pasaran sekarang. Ia boleh kelihatan santai dan f...

Lina Rosli

5 Sep • Bacaan 3 minit

Cacar Monyet - Apa Yang Anda Perlu Tahu

Apabila tular berita yang mengatakan cacar monyet sudah berada di Singapura, sememangnya berita ini mengejutkan semua rakyat tempatan. Kementerian Kesihatan (MOH) Singapura meng...

Aida Kamalia

16 Mei • Bacaan 1 minit

Atasi masalah kulit di bulan Ramadhan

30 hari berpuasa sebenarnya adalah satu fasa yang mempengaruhi fisiologi badan manusia. Inilah waktu yang mana perut direhatkan dan proses fisiologi badan seolah ‘dibetul’kan se...

Nadiah binti norudin

13 Mei • Bacaan 2 minit

Resepi Cepat Dan Mudah - Sotong Masak Kunyit

Bagi anda yang tidak banyak masa untuk menyediakan hidangan berat untuk berbuka puasa, hari ini Tajria akan berkongsi kepada anda menu mudah untuk anda cuba. Resepi untuk menu h...

Lina Rosli

6 Mei • Bacaan 1 minit

Tips Cantik - Kenali kulit muka anda

Masing-masing mempunyai kondisi kulit muka yang berbeza, iaitu kulit muka berminyak, kering, normal dan kombinasi. Untuk mendapatkan glowing skin yang perfect, anda seharusnya m...

Lina Rosli

11 Feb • Bacaan 2 minit

Apa Itu Self-Isolation? Ketahui Langkah Ini Dengan Lebih Lanjut

Pasti sekarang anda sudah biasa mendengar istilah mengasingkan diri atau self-isolate rententan dari kes coronavirus yang juga dikenali sebagai Covid-19. Terdapat banyak garis p...

Lina Rosli

19 Mac • Bacaan 3 minit

#TAJSihat - Senaman Ringkas Yang Anda Boleh Lakukan Di Tempat Kerja

Bekerja 40 jam seminggu atau lebih kadangkala agak memenatkan. Tambahan lagi jika tiba musim penyerahan projek atau banyak backlogs yang perlu anda selesaikan. Untuk yang sudah ...

Lina Rosli

12 Sep • Bacaan 2 minit

#TAJSuggest- Stokin Boleh Buat Anda Tidur Lena?

Tidur adalah satu proses atau aktiviti yang sangat penting dalam kehidupan setiap orang. Hal ini kerana manusia menghabiskan masa sekitar satu pertiga daripada aktiviti harian d...

Lina Rosli

9 Dis • Bacaan 2 minit

5 Barangan Di Dalam Bilik Tidur Yang Boleh Membuatkan Anda Sakit

Pernah tak anda bangun tidur dan merasakan seperti tidak sihat seperti selsema atau mungkin badan anda terasa gatal-gatal. Ini berkemungkinan besar adalah disebabkan barangan di...

Lina Rosli

15 Mei • Bacaan 2 minit

#TAJKeluarga - Bagaimana Anda Berkomunikasi Dengan Anak-Anak?

Terdapat banyak perkara yang mungkin mahu anak anda kenali dan pelajari sepanjang tumbesaran mereka. Sebagai ibu bapa, anda pasti menginginkan yang terbaik untuk anak-anak yang ...

Lina Rosli

11 Nov • Bacaan 3 minit

#DapurRamadanTajria - Daging Lada Hitam Ala Masakan Cina Muslim

Sudah lama duduk di rumah, ada kalanya kita teringinkan makan makanan yang pernah kita makan di kedai. Antara salah satu menu yang saya gemar ialah daging lada hitam yang di mak...

Min Ahmad

13 Mei • Bacaan 1 minit

#TAJSuggest - Ini Adalah Makanan Yang Boleh Buat Anda Kenyang Lebih Lama

Pernahkah anda mengalami situasi yang mana anda baru lepas mengambil sarapan pagi dan anda merasa lapar selepas beberapa ketika? Apabila perkara ini terjadi, anda lebih cenderun...

Lina Rosli

3 Dis • Bacaan 3 minit

Amalan 5R Ketika Membuat Nota

Sebelum ini, Tajria ada berkongsi kepada anda beberapa teknik yang boleh digunakan untuk membuat nota. Antara cara membuat nota yang berkesan adalah menerusi teknik dan kaedah p...

Lina Rosli

11 Mac • Bacaan 2 minit

Mengapa Anda Tidak Patut Minum Teh Awal Pagi?

Mulakan hari anda dengan teh adalah tidak seindah yang anda sangka. Hal ini kerana teh seperti teh hitam dan teh hijau mengandungi kafein yang berbeza-beza selain kafein juga ti...

Lina Rosli

20 Jan • Bacaan 2 minit

Ini Restoran Yang Anda Boleh Cuba Jika Bercuti Di New South Wales, Australia

Walau jauh mana pun anda berjalan atau melancong,  pasti anda tidak dapat melupakan masakan asli dari tanah air tercinta bukan? Mana tidaknya, hidangan Malaysia sudah tentu memp...

Lina Rosli

19 Dis • Bacaan 2 minit

Adakah Memakai Kasut Tumit Tinggi Akan Membuatkan Anda Lebih Berkeyakinan?

Jika anda lihat diri anda di cermin dan anda kelihatan baik, maka ia akan menjadikan dunia anda berputar berbeza. Ya, anda akan terlihat lebih karisma dan berkeyakinan. Ia menja...

Lina Rosli

11 Jul • Bacaan 2 minit

Raikan Hari Raya Anda Bersama Google

Persiapan untuk raya sudah semestinya amat memenatkan. Masing-masing pasti mempunyai tugasan yang perlu dilaksanakan. Untuk kaum wanita, mereka pasti tidak menang tangan melakuk...

Lina Rosli

28 Mei • Bacaan 3 minit

Tips Elak Pembaziran Di Bazaar Ramadhan

Sedar tak sedar, nak masuk minggu keempat dah kita kan. Semakin hampir bulan Ramadhan akan meninggalkan kita. Tapi sebelum tu, tak terlambat lagi untuk kita mengubah sikap buruk...

Aida Kamalia

23 Mei • Bacaan 4 minit

Resdung

Resdung atau sinusitis adalah salah satu masalah lazim di seluruh dunia. Di Malaysia, dianggarkan 60 hingga 65 peratus penduduk mengalami resdung. Gejala resdung ini menunjukkan...

Amalina Hazaidi

4 Jul • Bacaan 2 minit

Penjagaan Kulit Untuk Kawasan Sekitar Mata

Mata digelar sebagai jendela jiwa. Jadi salah tak kalau saya sebut kulit di sekitar mata adalah langsir kepada jiwa? 🙃 Ok, tidak kelakar. Namun ketahuilah kulit mata yang sebam,...

Min Ahmad

17 Mei • Bacaan 3 minit

Apakah Yang Anda Perlu Tahu Sebelum Balik Kampung?

Kini musim cuti sekolah telah tiba, jadi pasti ramai yang sudah mula bersiap-siap untuk pulang ke kampung halaman masing-masing. Bagi memastikan rumah anda berada dalam keadaan ...

Lina Rosli

27 Mei • Bacaan 2 minit

Cara Penyimpanan Koleksi Tudung Dengan Kemas Dan Mudah

Jika anda seorang penggemar tudung, pasti anda mempunyai pelbagai koleksi yang telah anda beli dan kumpul. Mana tidaknya, untuk satu warna sahaja, ada pelbagai jenis tona dan te...

Lina Rosli

30 Mei • Bacaan 2 minit

5 Kebaikan Berenang Untuk Wanita

Renang merupakan satu senaman yang mendapat perhatian ramai pada zaman kini. Semasa berenang, mental, fizikal, segala otot dan tulang rangka digerakkan untuk membuat satu geraka...

Amalina Hazaidi

11 Jul • Bacaan 3 minit

4 Tips Mudah Ketika Memilih Bengkung Yang Sesuai

Dalam era moden ini, mungkin ramai wanita di luar yang tidak lagi mempraktikkan penggunaan bengkung dalam pemakaian seharian. Kebanyakkan dari wanita yang lebih selesa menggunak...

Lina Rosli

1 Jul • Bacaan 2 minit

Apa Suami Perlu Lakukan Semasa Isteri Berpantang? 

Sebagai pasangan yang bakal menimang cahaya mata tidak lama lagi, terutamanya ini merupakan anak pertama, pasti pelbagai persiapan perlu dibuat untuk menanti kehadiran insan bar...

Aida Kamalia

19 Jun • Bacaan 5 minit

Ketahui Fakta Menarik Mengenai Juadah Tradisional Yang Popular Di Malaysia

Bersempena sambutan Hari Raya Aidilfitri 2019, pelbagai cabaran dan kempen yang telah dianjurkan oleh TikTok Malaysia. Antara cabaran yang disediakan termasuk #FesyenRaya2019, #...

Lina Rosli

10 Jun • Bacaan 4 minit

Sinki Tersumbat? Tak Perlu Panggil Tukang Paip - Ikuti 5 Cara Mudah Ini

Sekiranya anda tertanya-tanya mengapa saluran sinki rumah anda tidak mengalir dengan lancar dan mengeluarkan bau, ia adalah berkemungkinan adalah disebabkan oleh sinki tersumbat...

Lina Rosli

4 Dis • Bacaan 2 minit

Friendship dan Food

Masih di dalam mood syawal. Syawal 2019 membawa kehadiran sahabat lama yang tidak berjumpa rasanya ada 20 tahun, mengeratkan kembali silatulrahim.  Sahabat zaman ITM dan kemudia...

norzalia

20 Jun • Bacaan 2 minit

Hilangkan Period Pain Dengan Cara Ini

Kebanyakan wanita pasti pernah mengalami period pain yang teruk paling kurang sekali, kan? Sama ada pada hari pertama haid, atau sebelum datang haid. Setiap wanita pula mengalam...

Aida Kamalia

11 Jul • Bacaan 3 minit

Ikuti Tips Ini Sebelum Membeli Baju Raya Di Platform Atas Talian

Kini kita sudah berada pada minggu-minggu akhir Ramadan, jadi pasti ramai yang sudah sibuk mencari kelengkapan dan baju untuk raya. Bagaimana dengan tema raya anda tahun ini? Su...

Lina Rosli

23 Mei • Bacaan 4 minit

Jerebu Menyerang Kembali, Apa Perlu Anda Lakukan?

Nampaknya  sudah hampir  seminggu keadaan udara di negeri-negeri yang terlibat terutamanya Kuala Lumpur, Selangor, Putrajaya, Penang, namun keadaan udara kini masih lagi tidak m...

Aida Kamalia

7 Ogo • Bacaan 2 minit

Amalkan Memandu Dengan Berhemah Ketika Pulang Ke Kampung Sempena Hari Raya Aidilfitri Ini 

Masanya sudah tiba, bulan Ramadhan mulai pergi meninggalkan kita dan sedar tak sedar minggu hadapan sahaja umat Islam akan menyambut Hari Raya Aidilfitri! Apabila tiba sahaja ha...

Aida Kamalia

27 Mei • Bacaan 4 minit

Kulit Badan Lembut, Licin Dan Bebas Selulit Dengan Cara ini! 

Kunci untuk  mendapatkan kulit yang lembut, warna yang sekata serta bebas dari parut-parut hitam adalah dengan exfoliate kulit. Kenapa exfoliate? Pentingnya exfoliate ini adalah...

Aida Kamalia

20 Jun • Bacaan 2 minit

Heimlich Manoeuver - 6 Langkah Mudah Untuk Mengatasi Gangguan Pada Saluran Penafasan

Hampir setiap tahun terdapat kes yang disebabkan oleh tercekik sesuatu atau objek yang menghalang saluran udara mereka sehingga menyebabkan lemas. Choking atau tercekik merupaka...

Lina Rosli

16 Jul • Bacaan 2 minit

Senarai Checklist Barang Bayi Yang Perlu Anda Bawa Untuk Hari Raya Nanti

Sudah tiba masanya untuk para ibu di luar sana memikirkan tentang perkara yang berat ini, lebih-lebih lagi untuk ibu yang pertama kali nak balik raya bersama anak pertama ini. S...

Aida Kamalia

23 Mei • Bacaan 4 minit

Kebaikan Berenang Untuk Bayi - Ternyata Sangat Selamat

Ibu-bapa pasti ingin yang terbaik untuk anak mereka kan. Lebih-lebih lagi di zaman moden sekarang, terdapat pelbagai kelas perkembangan untuk bayi dari umur 3 bulan lagi. Antara...

Aida Kamalia

20 Jun • Bacaan 3 minit

Inginkan Solekan Kekal Segar Sepanjang Hari? Kuasai Asas Solekan Ini

Ramai yang gemar bersolek, namun tidak ramai yang dapat menguasi asas solekan dengan baik. ini menyebabkan solekan kelihatan bercapuk, tidak sekata dan tidak mampu bertahan lama. 

Min Ahmad

27 Mei • Bacaan 7 minit

Freckles - Bagaimana Untuk Elak Bintik Hitam Pada Muka?

Jika kita lihat di Malaysia, masalah bintik hitam atau freckles ini bukan satu masalah yang besar jika dibandingkan dengan penduduk di negara Amerika Utara atau negara Asia yang...

Lina Rosli

18 Jul • Bacaan 3 minit

Ibu-Bapa, Rendahkan Ego Dan Minta Maaf Pada Anak Jika Ada Silap

Dalam banyak-banyak perkara yang dilakukan semasa menjadi ibu-bapa, memikul tanggungjawab besar diberikan oleh Allah untuk membesarkan anak, saya percaya meminta maaf kepada ana...

Aida Kamalia

11 Jun • Bacaan 3 minit

Petua Kilatkan Semula Barang Kemas Kesayangan Anda 

Boleh dikatakan hampir kesemua wanita dewasa di luar sana mempunyai barang perhiasan emas ini. Sama ada cincin, rantai mahupun gelang tangan, pasti anda mempunyai salah satu dar...

Aida Kamalia

5 Jul • Bacaan 2 minit

Ikuti Tips Ini Untuk Hias Bilik Tidur Dengan Ruang Terhad

Memiliki ruang tidur yang kecil bukan menjadi penghalang untuk anda menghias bilik tidur. Apa yang anda perlukan adalah sedikit carian melalui Internet, serta kretiviti. Menjela...

Aida Kamalia

28 Mei • Bacaan 3 minit

Perkara Yang Perlu Anda Tahu Sewaktu Menggunakan Perkhidmatan Hotel

Terdapat pelbagai jenis tempat penginapan yang boleh anda cari dan tempah pada masa kini untuk percutian anda. Tidak kira berapa bajet untuk perbelanjaan anda, anda tetap boleh ...

Lina Rosli

15 Ogo • Bacaan 3 minit

4 Inisiatif Dari PLUS Untuk Elak Trafik Sesak Ketika Pulang Beraya

Bila tiba musim raya pasti trafik akan padat dan sesak, tambah lagi apabaila semua orang sudah mula sibuk untuk pulang ke kampung halaman masing-masing. Tidak kira anda ke utara...

Lina Rosli

28 Mei • Bacaan 2 minit

Teknik-Teknik Pertahankan Diri Wanita Perlu Tahu 

Seperti kita semua tahu, persekitaran luar sekarang sudah tidak selamat terutamanya bagi golongan wanita dan kanak-kanak. Walau dimana pun anda berada sama ada di kawasan awam a...

Aida Kamalia

25 Jul • Bacaan 3 minit

Lawati Dan Terokai Nostalgia Laman Seni Kwai Chai Hong Kuala Lumpur

Seperti di kebanyakkan negeri lain, terdapat banyak lorong-lorong seni yang kini menjadi perhatian orang ramai. Jika di Penang, anda pasti akan singgah sebentar di Penang Art St...

Lina Rosli

13 Jun • Bacaan 4 minit

Memakai Skrub Secara Berlebihan - Ini Tanda Kulit Anda Over-Exfoliate

Tujuan memakai skrub wajah adalah untuk menghilangkan sel-sel kulit mati di muka kita untuk mendapatkan kulit yang lebih sihat. Sebenarnya, kulit kita memang boleh singkirkan ku...

Aida Kamalia

16 Jul • Bacaan 3 minit

Plus Size - Jadikan Hari Anda Kini Lebih Bergaya

Apabila kita sebut mengenai fesyen, pasti akan ada orang yang tidak berani untuk mencuba sesuatu kelainan pada diri. Tambah lagi untuk anda yang mempunyai badan dengan saiz yang...

Lina Rosli

9 Jul • Bacaan 4 minit

Apa Bahaya Microsleep? 4 Langkah Untuk Mengelakkan Microsleep Sewaktu Memandu

Sejak akhir-akhir ini, pelbagai berita yang telah kita dengar yang disebabkan oleh microsleep. Masalah ini seringkali berlaku di seluruh dunia tidak kira di dalam negara atau lu...

Lina Rosli

17 Jul • Bacaan 3 minit

UTI Sering Menyerang Wanita - Ketahui Cara Mencegah Penyakit Ini 

Bagi sesiapa yang pernah mengalami UTI ini, memang sungguh perit rasanya malah hingga satu tahap, anda seperti mengalami kesukaran untuk berjalan dan hanya mampu terbaring. Peny...

Aida Kamalia

17 Jul • Bacaan 3 minit

11 Khasiat Minum Air Lemon

Sudah menjadi rutin saya memesan air kosong setiap kali makan di restoran. Selain untuk kesihatan, minum air kosong juga sangat menjimatkan. Perasankah ada sesetengah restoran y...

Amalina Hazaidi

16 Jul • Bacaan 3 minit

Mengapa Tidur Yang Berkualiti Itu Penting?

Tidur memainkan peranan yang penting bagi mendapatkan kesihatan yang baik. Apabila anda mendapatkan tidur yang berkualiti, ia dapat membantu melindungi kesihatan mental, fizikal...

Lina Rosli

14 Ogo • Bacaan 2 minit

Kelebihan Yoga Untuk Kesihatan 

Yoga adalah salah satu senaman yang merangkumi kesihatan jiwa dan fizikal. Terdapat banyak gaya dalam yoga yang mana ia mampu mendidik jiwa berada dalam keadaan positif sekaligu...

Lina Rosli

9 Jul • Bacaan 3 minit

Ikuti 7 Tips Ini Untuk Mengekalkan Kualiti Barangan Kulit Anda

Barangan kulit antara barangan yang agak sukar untuk dijaga. Tambahan lagi jika anda jarang memakainya. Tidak dinafikan, sebahagian besar barangan kulit mempunyai rutin penjagaa...

Lina Rosli

24 Jul • Bacaan 2 minit

#TAJFesyen - Apa Yang Anda Boleh Nantikan Untuk Fesyen 2020

Apakah yang anda nantikan untuk fesyen tahun 2020 ini? Adakah anda menginginkan sesuatu yang lebih kemas dan minimal atau anda menantikan sesuatu yang lebih santai dan ranggi? M...

Lina Rosli

17 Dis • Bacaan 2 minit

Tips Perjalanan - Bagaimana Untuk Memastikan Kereta Anda Selamat Untuk Perjalanan Jauh?

Keselamatan kereta dan pemanduan adalah penting. Lebih-lebih lagi jika anda memnadu untuk tempoh yang lama atau jarak yang jauh. Oleh itu, sebelum anda meninggalkan rumah, anda ...

Lina Rosli

22 Jan • Bacaan 2 minit

Tips Memilih dan Menyimpan Buahan dan Sayuran

Kerap kali kita membeli sayuran dan buah-buahan namun ia tidak bertahan lama. Baru beberapa hari dibeli, sudah mula layu dan mengecut. Berikut adalah tips yang boleh anda prakti...

Min Ahmad

11 Feb • Bacaan 5 minit

Kellies Castle - Salah Satu Tarikan Menarik Di Batu Gajah, Perak

Nama Kellies Castle atau Istana Kellie ini seperti sudah tidak asing lagi dalam kalangan masyarakat di Malaysia. Bangunan lama yang terletak di Batu Gajah ini dilihat menyimpan ...

Lina Rosli

23 Jan • Bacaan 3 minit

Sudu Dan Garpu - Betulkah Sudu Adalah Kutleri Paling Awal Dicipta?

Sejak zaman pra-sejarah lagi, pelbagai barangan keperluan telah dicipta yang mana terdapat beberapa peralatan yang telah digunakan sampai sekarang. Antara peralatan dan kelengka...

Lina Rosli

9 Dis • Bacaan 2 minit

Bagaimana Cara Untuk Membersihkan Barang Runcit Yang Dibeli Di Pasaraya?

Selepas membeli barangan keperluan seperti makanan dan barang runcit, anda disarankan untuk membersihkannya sebagai langkah penjagaan kebersihan yang baik. Hal ini kerana, jika ...

Lina Rosli

31 Mac • Bacaan 1 minit

Elakkan Daripada Melakukan 5 Perkara Ini Pada Kulit Muka

Segelintir individu mempunyai rutin dan cara pengurusan diri yang tersendiri. Lebih-lebih lagi berkenaan rutin penjagaan kulit, pasti terdapat banyak langkah dan tips yang dilak...

Lina Rosli

13 Mac • Bacaan 2 minit

JIMMYSCARVES Ingin Menjadikan Fesyen Tudung Labuh Lebih Bergaya

Seperti yang anda sedia maklum, arena fesyen di Malaysia berkembang dengan sangat pantas. Lebih-lebih lagi untuk perkembangan fesyen muslimah moden. Jika anda lihat, di Malaysia...

Lina Rosli

13 Jul • Bacaan 4 minit

Cara untuk Menceriakan Hari Anda Dalam Tempoh PKP Ini

Dalam kita melalui tempoh PKP ini di rumah, ada masanya sukar untuk kita berasa bersemangat. Duduk di rumah saban hari boleh mendatangkan tekanan kepada kesihatan mental anda. L...

Min Ahmad

31 Mac • Bacaan 2 minit

5 Cara Mudah Untuk Bangun Sahur Di Bulan Ramadan ini

Pada bulan Ramadan, umat Islam pastinya akan bangun sebelum subuh untuk melaksanakan rutin sahur sebelum meneruskan puasa di siang hari. Rutin sahur ini akan berbeza untuk setia...

Lina Rosli

23 Apr • Bacaan 3 minit

Tips Belajar - Apa Yang Perlu Anda Letak Di Dalam Resume Anda?

Peralihan dari alam belajar ke alam bekerja pastinya akan memerlukan sedikit masa untuk menyesuaikan diri. Career readiness atau kesediaan kerjaya amatlah penting bagi anda untu...

Lina Rosli

5 Mac • Bacaan 4 minit

5 Cara Untuk Mengurangkan Penyebaran Kuman Atau Virus Selsema Di Rumah

Tahukah anda kebersihan diri adalah bermula di rumah? Jika anda perasan, biasanya jika seorang daripada ahli keluarga selsema, kebarangkalian untuk berjangkit kepada ahli keluar...

Lina Rosli

28 Jan • Bacaan 3 minit

Perlukah Anda Menukar Perkakas Elektrik Selepas 2 Tahun?

Adakah barangan elektrik di rumah anda masih berfungsi? Sekiranya ia sudah tidak berfungsi, maka ia adalah petanda untuk anda mula mencari penggantinya yang baru. 

Lina Rosli

22 Apr • Bacaan 3 minit

#TAJTravel - 5 Sebab Anda Harus Melancong Dengan Ibu Anda

Melancong adalah satu pengalaman yang indah yang mana ia hadir dengan pelbagai perasaan yang sukar untuk digambarkan. Apabila anda melancong bersama rakan-rakan anda, pasti anda...

Lina Rosli

10 Dis • Bacaan 2 minit

5 Senaman Sepanjang Ramadan - Untuk Fleksibiliti, Kekuatan Dan Kebingkasan Tubuh Badan

Untuk kekal aktif sepanjang berpuasa, anda perlu mempunyai tahap kecergasan yang tinggi. Tapi bagaimana pula untuk mendapatkan kecergasan fizikal dan mental pada bulan Ramadan i...

Lina Rosli

8 Mei • Bacaan 3 minit

Apa Itu Toner? Mengapa Kulit Anda Memerlukannya?

Adakah anda betul-betul memerlukan penyegar (toner) untuk kulit anda? Sebelum itu, saya ingin mengupas mengenai apa itu penyegar. Penyegar adalah sejenis cecair yang digunakan u...

Lina Rosli

4 Mei • Bacaan 3 minit

Cara Menangani Millia di Wajah

Ada di antara anda yang mengalami milia. Milia adalah di antara masalah kulit yang biasa dijumpai. Namun begitu adakah milia ialah masalah kulit yang perlu anda risaukan dan apa...

Min Ahmad

7 Jul • Bacaan 5 minit

Ini Adalah 5 Langkah Untuk Mendapatkan Berat Badan Yang Ideal

Semua orang mahukan bentuk badan yang ideal, tetapi tidak semua orang tahu bagaimana cara untuk mendapatkan berat ideal dengan betul. Mencapai dan mengekalkan berat badan yang s...

Lina Rosli

18 Feb • Bacaan 3 minit

Persediaan Kawalan Pergerakan - Perlukah Anda Simpan Dan Kumpul Barang Asas?

Baru-baru ini Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengarahkan kawalan pergerakan kepada semua rakyat Malaysia bermula 18 Mac sehingga 31 Mac 2020. Hal ini b...

Lina Rosli

17 Mac • Bacaan 2 minit

Tips Bajet - Bagaimana Anda Boleh Menjimatkan Penggunaan Air Di Rumah?

Air merupakan salah satu sumber yang penting yang diperlukan oleh setiap individu. Hal ini kerana, air digunakan untuk bermacam-macam perkara selain membantu dalam mengurus ruma...

Lina Rosli

4 Feb • Bacaan 2 minit

Bolehkah Anda Minum Kopi Ketika Sakit?

Adakah anda tertanya-tanya sama ada kopi akan memberi kesan kepada tubuh jika diminum sewaktu sakit atau tidak? 

Lina Rosli

28 Apr • Bacaan 3 minit

Sediakan Cendawan Goreng Sos Tiram Untuk Menu Tengahari Hari Ini

Tidak tahu hendak masak apa untuk tengahari ini? Ayuh sediakan cendawan goreng sos tiram sebagai hidangan sampingan anda. Untuk lebih menarik, anda juga boleh meletakkan tahu te...

Lina Rosli

25 Mac • Bacaan 1 minit

Fobia - Apa Yang Perlu Anda Tahu?

Fobia ialah ketakutan melampau terhadap sesuatu objek atau situasi. Perkataan fobia itu sendiri berasal daripada perkataan bahasa Greek, phobos yang bermaksud ketakutan.

Min Ahmad

10 Jul • Bacaan 4 minit

#DapurRamadanTajria - Kari Daging

Di beberapa kawasan di Malaysia sejak beberapa hari ini, Ramadan dilalui dalam cuaca yang mendung dan hujan dengan kerap. Cuaca sebegini sesuai untuk masakan yang berempah yang ...

Min Ahmad

27 Apr • Bacaan 2 minit

Telur Itik Vs Telur Ayam - Apakah Kelebihan Memakan Telur Itik? 

Jika dilihat dari kulit luarnya, telur itik dan telur ayam mempunyai perbezaan yang ketara dari segi warna dan saiz. Yang mana telur itik hadir dengan 3 variasi warna iaitu biru...

Lina Rosli

22 Jun • Bacaan 3 minit

Berapa Kerap Perlu Menyiram Houseplant?

Berapa kali anda akan menyiram tanaman di rumah anda? Tahukah anda bahawa tanaman rumah atau houseplants tidak perlu diseram dengan kerap. Sebaiknya ia perlu disiram setiap 1 hi...

Lina Rosli

14 Apr • Bacaan 2 minit

Bilakah Anda Perlu Menggantikan Bilah Pengelap Cermin Kereta?

Wiper blades atau bilah pengelap adalah satu alat dan komponen yang penting pada kereta. Ia bagi menjamin keselamatan dalam pemanduan ketika hujan. 

Lina Rosli

2 Jun • Bacaan 1 minit

Apa Yang Perlu Anda Lakukan Sekiranya Berlaku Langgar Lari?

Pernahkah anda berada di dalam keadaan atau situasi berlakunya kemalangan langgar lari? Jika ya, apakah tindakan pertama yang anda lakukan sekiranya anda berada di dalam situasi...

Lina Rosli

23 Jun • Bacaan 3 minit

Capsaicin Dalam Cili - Punca Rasa Panas Dan Berpeluh Apabila Makan Makanan Pedas

Pernah menjadi satu fenomena di Malaysia yang mana kebanyakan restoran dan kedai makan menyajikan pelbagai hidangan pedas. Antara hidangan yang pernah popular termasuk cili Goch...

Lina Rosli

3 Jun • Bacaan 2 minit

Ini Adalah 5 Cara Untuk Menjadikan Pemakaian Kasut Tumit Tinggi Lebih Selesa

Sekiranya anda memakai kasut tumit tinggi untuk jangka masa yang panjang, atau mungkin anda menggunakannya untuk berjalan jauh, anda pastikan akan merasakan tumit anda sakit mel...

Lina Rosli

1 Jul • Bacaan 2 minit

Cara Menghilangkan Kotoran Minyak Pada Dapur Gas

Perkara paling sukar untuk dilakukan selepas masak adalah membersihkan pinggan mangkuk yang kotor serta mengelap dinding dan dapur gas yang berminyak.

Lina Rosli

14 Mei • Bacaan 2 minit

Penjajaran Tayar - Adakah Ia Mempengaruhi Kualiti Pemanduan Kereta?

Memastikan tayar kereta anda diselaraskan dengan tepat dapat meningkatkan prestasi dan tempoh penggunaan tayar anda. Tayar akan menjadi tidak sejajar apabila kereta anda terlang...

Lina Rosli

9 Jun • Bacaan 1 minit

5 Aktiviti Yang Boleh Mengisi Masa Anda

Apakah aktiviti yang anda sering anda lakukan jika mempunyai masa yang terluang? Lebih-lebih lagi untuk golongan profesional, sudah tentu mereka tidak mempunyai banyak masa di r...

Lina Rosli

18 Mac • Bacaan 2 minit

#DapurRamadanTajria - Sambal Telur

Bagi sesetengah orang, tak sempurna hidangan berbuka tanpa sedikit makanan pedas. Sambal telur adalah kegemaran saya sejak kecil lagi. Ia tidak terlalu pedas dan kanak-kanak jug...

Min Ahmad

30 Apr • Bacaan 1 minit

Mengidam: Fakta atau Mitos?

Mengidam sering dikaitkan dengan wanita mengandung. Namun, adakah mengidam adalah situasi yang harus dipandang serius atau sekadar mainan minda?

Min Ahmad

24 Jun • Bacaan 3 minit

5 Perkakasan Elektrik Yang Memudahkan Kehidupan Seharian 

Kecanggihan teknologi masakini sesungguhnya banyak memudahkan kehidupan seharian. Sekiranya anda menjalani gaya hidup yang sibuk dan ingin menjimatkan masa dalam melaksanakan ak...

Min Ahmad

25 Feb • Bacaan 3 minit

Benarkah Tayar Lebar Akan Menghasilkan Cengkaman Yang Lebih Kuat?

Tidak dinafikan bahawa tayar yang lebih lebar biasanya mempunyai daya tarikan yang lebih baik yang mana berkaitan dengan komposisi tayar. Ukuran dan lebar tayar kenderaan anda m...

Lina Rosli

23 Jun • Bacaan 2 minit

Resepi Mudah Tortilla Daging Lada Hitam Dengan Cendawan

Bagi anda yang sudah bosan dengan menu biasa, mungkin anda boleh mencuba menu baru dari dapur Tajria iaitu tortilla daging lada hitam dengan cendawan. Ia tidak memerlukan masa y...

Lina Rosli

10 Apr • Bacaan 1 minit

Tali Pinggang Dipakai Dari Arah Kiri Ke Kanan Atau Sebaliknya?

Di almari pakaian wanita, tali pinggang nampaknya merupakan salah satu barang yang penting. Ada sebilangan besar wanita memakainya dengan seluar, skirt dan juga gaun.

Lina Rosli

28 Jul • Bacaan 2 minit

Panduan Membeli Baju Dalam

Pakaian dalam merupakan satu keperluan bagi wanita. Pakaian dalam yang bersesuaian dengan saiz dan bentuk badan mampu membuatkan anda berasa selesa dan melonjakkan keyakinan diri.

Min Ahmad

16 Jul • Bacaan 4 minit

Serum Atau Essence - Apakah Perbezaan Untuk Produk Ini? 

Jika anda lihat di pasaran atau drugstore (farmasi) seperti Watson dan Guardian, terdapat banyak barisan produk yang boleh anda dapati untuk kegunaan harian. Namun disebabkan ol...

Lina Rosli

13 Mei • Bacaan 3 minit

Punca Angin Dalam Badan - Adakah Ia Boleh Dilegakan Dengan Berurut?

Masalah angin atau gas dalam badan ini sering terjadi dalam kalangan orang dewasa. Namun, ia berlaku kepada semua lapisan umur termasuk bayi. Masalah angin ini berpunca daripada...

Lina Rosli

1 Jun • Bacaan 2 minit

Ketahui Jenis-Jenis Bau Kemaluan Wanita

Apabila berbicara tentang kemaluan wanita, ramai yang berasa peka dengan bau yang dihasilkan oleh vagina. Lambakan produk untuk alat sulit wanita daripada tuala wanita, panty li...

Min Ahmad

10 Jun • Bacaan 3 minit

Mi Goreng Kicap Mudah 

Kita sekarang telah pun memasuki fasa Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan. Ramai antara kita telah kembali mula bekerja. Pulang ke pejabat ada masanya kita sudah penat untuk m...

Min Ahmad

15 Jun • Bacaan 1 minit

Bagaimana Untuk Mendapatkan Gorengan Yang Rangup Menggunakan Air Fryer?

Air Fryer atau dalam bahasa melayu dikenali sebagai penggoreng kering merupakan sebuah alat menggoreng yang menggunakan udara panas dan jumlah minyak yang sedikit. 

Lina Rosli

11 Jun • Bacaan 2 minit

Ikuti Tips Ini Untuk Kuku Yang Sihat 

Bukan sahaja muka yang  harus diberi perhatian, malah kuku tangan dan kaki pun patut diberi perhatian sama seperti muka korang. Kenapa pentingnya menjaga kuku ini? Kita gunakan ...

Aida Kamalia

25 Apr • Bacaan 3 minit

Bercuti Ketika PKPP - Apa Yang Perlu Anda Tahu?

Berikutan dengan wabak COVID-19 yang melanda negara sejak awal tahun, negara kita telah pun melalui beberapa peringkat Perintah Kawalan Pergerakan. Pejam celik, telah lebih 3 bu...

Min Ahmad

2 Jul • Bacaan 3 minit

5 Tips Bergambar Di Rumah - Apa Yang Anda Perlu Tahu?

Lagi beberapa hari lagi sebelum kita menyambut Hari Raya Aidilfitri. Untuk raya kali ini, ia disambut dalam tempoh PKPB yang mana menerhadkan anda untuk mengunjungi dan menziara...

Lina Rosli

22 Mei • Bacaan 3 minit

3 Persediaan Ibubapa Untuk Mengurus Anak Yang Akan Kembali Ke Sekolah

Baru-baru ini, Kementerian Pelajaran Malaysia telah mengumumkan pembukaan semula sesi persekolahan untuk tahun 2020. Bagi pelajar tingkatan 5 dan tingkatan 6, mereka telahpun ma...

Lina Rosli

24 Jun • Bacaan 2 minit

Kenali Tayar Run-Flat - Boleh Dipacu Pada Tekanan Udara Yang Rendah

Seperti yang kita ketahui, tayar mempunyai pelbagai jenis saiz mengikut kesesuaian penggunaan dan kapasiti kereta. Jenis tayar yang biasa digunakan oleh kebanyakan kereta adalah...

Lina Rosli

23 Jul • Bacaan 3 minit

Kuih Muih Tradisional Semenanjung Yang Semakin Dilupakan

Malaysia adalah negara yang kaya dengan kepelbagaian adat resam dan budaya. Budaya yang diamalkan berbeza dari satu lokasi ke satu lokasi yang lain dan makanan tradisi adalah sa...

Min Ahmad

13 Feb • Bacaan 3 minit

Ketagihan Gula - Adakah Anda Perlu Risau?

Pernahkah anda cuba untuk berhenti mengambil makanan bergula dalam tempoh satu hari? Agak sukar bukan? Rasa seakan-akan tidak senang duduk terfikirkan makanan dan minuman yang m...

Min Ahmad

18 Jun • Bacaan 4 minit

5 Aplikasi Suntingan Percuma - Penyuntingan Seakan Profesional

Bidang fotografi adalah satu perkara yang sangat diminati oleh semua lapisan generasi, tidak kira tua dan muda. Bidang ini juga boleh dikatakan sangat meluas yang boleh dijadika...

Lina Rosli

27 Jul • Bacaan 4 minit

4 Gaya Yang Boleh Anda Padankan Bersama Skirt 

Skirt sememangnya pilihan kebanyakan wanita yang ingin tampil feminin dan lembut. Ia sesuai digunakan tidak kira waktu dan juga digayakan di pelbagai acara.

Lina Rosli

19 Jun • Bacaan 1 minit

Jom Sediakan Nasi Ayam Untuk Hidangan Di Pagi Raya Ini!

Nasi ayam merupakan salah satu hidangan yang popular di Malaysia. Tidak kira untuk makan pagi, tengahari atau malam, hidangan ini sering menjadi pilihan kebanyakan individu di M...

Lina Rosli

29 Jul • Bacaan 2 minit

Apakah Kaedah Terbaik Untuk Mencuci Selimut Tebal?

Bagaimanakah cara anda mencuci selimut tebal atau comforter anda tanpa menjejaskan kualitinya? Selain menghantarnya ke dobi, apakah kaedah atau alternatif terbaik untuk membersi...

Lina Rosli

29 Apr • Bacaan 2 minit

Stress Eating vs Comfort Eating -Makan Berlebihan Akibat Kebosanan Dan Tekanan?

Sudah masuk hari ke-20 bagi Perintah Kawalan Pergerakan. Ia menandakan hampir sebulan kita mengasingkan diri dan melakukan penjarakkan sosial di rumah masing-masing. Bagi anda y...

Lina Rosli

6 Apr • Bacaan 3 minit

Motion Sickness - Pernahkah Anda Mengalami Mabuk Kenderaan?

Motion sickness atau lebih dikenali sebagai mabuk kenderaan ini sering dialami oleh individu apabila menaiki sesetengah kenderaan. Ia adalah disebabkan oleh gerakan di dalam ken...

Lina Rosli

6 Feb • Bacaan 2 minit

L'OREAL Dengan Kerjasama Lazada - Hadir Dengan Kempen "Back To Beauty"

Bermula 3 Jun sehingga 5 Jun ini, L'OREAL GROUP membawakan acara kecantikan eksklusif di Lazada yang membawakan pelbagai barangan atau produk yang terbaik daripada pelbagai jeni...

Lina Rosli

4 Jun • Bacaan 1 minit

Sudah Kembali Bekerja? 5 Perkara Yang Perlu Diamalkan Ketika Menggunakan Pengangkutan Awam

Bagi anda yang sudah kembali bekerja sewaktu Perintah Kawalah Pergerakan Bersyarat (PKPB), di harap anda mematuhi peraturan dan panduan yang telah ditetapkan oleh kerajaan dan m...

Lina Rosli

4 Mei • Bacaan 2 minit

OYO Menawarkan Diskaun 50 Peratus Untuk Tempahan Bilik Di Sabah

Bersempena kempen #BahMariLah yang dianjurkan oleh Lembaga Pelancongan Di Sabah, OYO kini hadir dengan tawaran diskaun ke atas kadar bilik di semua hartanah miliknya di Sabah be...

Lina Rosli

4 Ogo • Bacaan 2 minit