gula

Tagar populartips covid-19 kesihatan

2 Resepi Salad Sihat Yang Menyelerakan!  

Jika anda ingin menurunkan berat badan, hidangan pertama yang akan tiba di fikiran anda pasti salad. Kan? Namun disebabkan hidangan salad yang biasa anda nampak di kedai makan t...

Aida Kamalia

29 Ogo • Bacaan 3 minit

Kebaikan Herba dan Rempah Ratus yang Tidak Kita Ketahui

Makanan kita kaya dengan herba dan rempah ratus yang memberikan rasa yang unik. Walaubagaimanapun rempah dan herba tersebut bukan sekadar penambah rasa untuk makanan, ia juga me...

Min Ahmad

13 Jan • Bacaan 3 minit

Resepi Pad Thai Sedap Dan Mudah Dimasak 

Jika anda akan berkunjung ke Thailand pada masa akan datang, jangan sia-siakan peluang itu untuk anda mencuba segala makanan yang sangat sinonim di Thailand! Sebut sahaja makana...

Aida Kamalia

18 Sep • Bacaan 3 minit

Kenali Fungsi Bahan yang Terkandung dalam Produk Penjagaan Kulit

Ramai yang gemar menggunakan produk penjagaan kulit namun sebagai pengguna yang bijak, kita perlu mengetahui fungsi bahan-bahan yang digunakan di dalam sesuatu produk. Ini membo...

Min Ahmad

27 Ogo • Bacaan 8 minit

Atasi Mabuk Perjalanan - Mengapa Perkara Ini Terjadi? 

Mengalami mabuk perjalanan adalah perkara yang sangat menjengkelkan terutamanya jika anda sedang bergembira atau meluangkan masa bersama yang tersayang, rasa mabuk ini pasti aka...

Aida Kamalia

23 Ogo • Bacaan 3 minit

6 Kuih Raya Yang Akan Menjadi Rebutan Ramai Pada Hari Raya Aidilfitri 

Bercakap tentang persiapan Hari Raya Aidilfitri, pasti pada waktu sekarang anda bersama anak-anak ralit membuat pelbagai kuih dan biskut raya untuk dijamu kepada tetamu nanti. I...

Aida Kamalia

31 Mei • Bacaan 4 minit

#TAJSuggest - Adakah Lebih Baik Membalut Luka Atau Membiarkan Ia Terdedah?

Hampir setiap individu pernah mengalami kecederaan dan luka pada satu ketika dalam hidup mereka. Jika anda atau mana-mana individu tercedera atau luka, adalah sangat penting unt...

Lina Rosli

25 Okt • Bacaan 2 minit

#TAJBeauty - Kenali Kelebihan Aloe Vera Secara Ringkas 

Aloe vera atau nama saintifiknya Aloe Barbadensis adalah tumbuhan yang membesar di iklim tropika dan kini menjadi salah satu tumbuhan yang digunakan untuk perubatan tradisional....

Lina Rosli

26 Sep • Bacaan 2 minit

Kesan Lebam Tiba-tiba Muncul Pada Badan? Ketahui Apa Puncanya.

Orang-orang dulu sering mengaitkan kesan lebam tiba-tiba pada badan dengan jin atau makhluk halus. Tapi hakikatnya, ia berlaku apabila darah dalam badan terperangkap di bawah ku...

Lina Rosli

3 Sep • Bacaan 2 minit

Cara Untuk Mudah Tidur Pada Waktu Malam

Anda sukar untuk tidur di malam hari? Terdapat banyak faktor yang menyumbang kepada masalah tidur malam namun begitu ia boleh di atasi dengan beberapa langkah mudah seperti beri...

Min Ahmad

2 Apr • Bacaan 5 minit

#TAJResepi - Cara Menyediakan Pancake Dengan Mudah

Pancakes sering dianggap menu sewaktu hujung minggu, walaupun hakikatnya cara penyediaannya agak ringkas dan mudah. Bagi anda yang berminat, anda boleh membuat dan menyediakan p...

Lina Rosli

12 Sep • Bacaan 58 saat

Apa Yang Perlu Anda Makan Sebelum Mendaki?

Mendaki atau hiking adalah suatu aktiviti lasak yang sangat menyeronokkan selain memberi peluang untuk anda meneroka keindahan alam semulajadi sambil melakukan aktiviti yang sih...

Lina Rosli

22 Ogo • Bacaan 2 minit

Versi Lebih Baik Diri

Suatu waktu saya melakukan liputan dimana narasumbernya adalah salah satu pejabat di Kementerian. Dia bercerita berhenti merokok karena anak. Anaknya “menegur” sang ayah karena ...

Arifin

5 Feb • Bacaan 1 minit

#TAJDeko - Bagaimana Untuk Menjadikan Bunga Kekal Segar?

Apabila anda membeli bunga di kedai, ia biasanya tersedia dalam bentuk ready-to-go. Dalam erti kata lain, bunga itu sudah siap dibersihkan, dipotong dan digubah mengikut pilihan...

Lina Rosli

2 Okt • Bacaan 3 minit

Ingin Lebih Fokus? Cuba Kaedah Ini

Hidup di zaman sekarang yang serba canggih, agak sukar untuk kita kekal fokus dalam melaksanakan sesuatu tugasan. Namun begitu, kebolehan untuk fokus bukanlah superpower. Ia bol...

Min Ahmad

15 Apr • Bacaan 4 minit

Ketahui 5 Kesilapan Tidur Yang Mungkin Ramai Tidak Tahu

Tahukah anda terdapat tabiat dan tingkah laku yang buruk sebelum tidur boleh mengakibatkan kesukaran untuk nyenyak. Kebanyakan individu pasti tidak menyedari kesilapan ini sedik...

Lina Rosli

14 Jan • Bacaan 3 minit

Kerabu Udang - Juadah Ala Thai Untuk Berbuka Puasa

Untuk hari ini, Tajria akan membawakan kepada anda menu yang baru untuk anda cuba, iaitu Kerabu Udang.

Lina Rosli

4 Mei • Bacaan 1 minit

#TAJBeauty - Skrub Bibir Terbaik Untuk Tahun 2019

Skrub bibir terbaik untuk bibir kering dan mengelupas

Lina Rosli

3 Dis • Bacaan 2 minit

Merchant’s Lane - Kafe Dengan Hiasan Dalaman Menarik Di Tengah Bandaraya Kuala Lumpur

Kafe ini terletak di tengah-tengah kota bandaraya Kuala Lumpur iaitu di sekitar kawasan Petaling Street berdekatan dengan restoran Ali, Muthu & Ah Hock. Ia terletak di bahagian ...

Lina Rosli

17 Feb • Bacaan 2 minit

Tidak Boleh Tidur? Insomnia? Ini Bermakna Anda Belum Move On

Orang-orang tua kerap tegur, sebelum tidur basuh kaki. Bila ditanya kenapa, sebab mudah untuk tidur atau elak dari sebarang gangguan. Percaya atau tidak, sehingga hari ini saya ...

Penulis Kacak

2 Sep • Bacaan 2 minit

Jadi Barista Di Rumah - 5 Jenis Kopi Yang Boleh Anda Cuba

Jika anda seorang penggemar kopi dan ingin mencuba untuk membuat kopi Tajria hari ini akan berkongsi kepada anda beberapa jenis kopi yang boleh anda lakukan di rumah. 

Lina Rosli

13 Apr • Bacaan 3 minit

Ikuti 5 Cara Turun Berat Badan Dengan Mudah Dan Sihat! 

Pernah tak korang rasa berat badan sekarang dah melampau? Tapi rasa macam tak bersedia nak diet atau exercise lebih-lebih sebab takut tak mampu? Kita semua nak sihat, sampai sat...

Aida Kamalia

2 Apr • Bacaan 3 minit

Bagaimana Mengatasi Masalah 'Morning Sickness' ?

‘Morning sickness’ atau rasa loya dan mual amat sinonim sewaktu awal tempoh kehamilan. Pada amnya, rasa loya ini bermula sekitar enam minggu kehamilan atau 2 minggu selepas temp...

Lina Rosli

2 Mei • Bacaan 3 minit

Resepi Nasi Tomato Mudah Dan Sedap!

Nasi tomato antara nasi yang berempah macam nasi briyani, nasi arab dan sebagainya. Sering juga dibuat semasa kenduri kahwin atau majlis perayaan. Lagi-lagi kalau kanak-kanak te...

Aida Kamalia

12 Apr • Bacaan 3 minit

Nak Buka Puasa Apa Nanti Ya? Cuba Tomyam Kaw Ini, Persis Seperti Di Bangkok!

Jika sebut sahaja nama tomyam, iaitu juadah signature dari negara seberang Thailand, pasti anda semua sudah terbayang-bayang pedas dan masam tomyam itu kan! Untuk dapatkan tomya...

Aida Kamalia

8 Mei • Bacaan 2 minit

3 Resepi Mudah Untuk Penggemar Salad

Terdapat pelbagai resepi salad mudah yang boleh anda cuba untuk sajian sihat anda, tambah lagi jika anda seorang penggemar salad. Salad ini bukan sahaja mengandungi bahan yang s...

Lina Rosli

26 Apr • Bacaan 3 minit

Resepi Kepah Masak Kam Heong Mudah Dan Sangat Sedap! 

Siapa disini sukakan kepah? Rupa kepah ni lebih kurang seperti lokan, tetapi warna lokan gelap dan kepah lebih cerah. Resepi yang saya ingin kongsikan pada hari ini adalah, kepa...

Aida Kamalia

24 Mei • Bacaan 3 minit

10 Juadah Wajib Ada Ketika Berbuka Puasa

Setiap orang pasti ada menu wajib ada ketika waktu berbuka puasa. Ia pasti rasa tidak lengkap juadah berbuka puasa tanpa menu kegemaran anda. Walaupun terdapat pelbagai menu dan...

Lina Rosli

6 Mei • Bacaan 4 minit

Elak Strok Haba - Ikuti Tips Ini 

Cuaca panas yang kering amat lazim di Malaysia kerana iklim negara ini sendiri. Pada tahun ini juga cuaca panas yang kering ini diramalkan akan berlanjutan hingga akhir Mac teru...

Aida Kamalia

18 Mac • Bacaan 3 minit

Kebaikan Waxing Bulu Badan

Setiap orang pasti mempunyai pilihan tersendiri untuk mencabut bulu di badan, dan yang paling popular adalah dengan mencukur. Akan tetapi, kesan sampingan mencukur bulu badan se...

Aida Kamalia

22 Mac • Bacaan 3 minit

Makanan Yang Mampu Banyakkan Susu Badan Atau Milk Booster

Kalau bercakap tentang maknan semasa berpantang, mesti ibu-ibu dan murung sebab kebanyakan lauk pantang  sangat bosan dan tiada rasa. Tapi korang harus ingat, pemakanan sangat p...

Aida Kamalia

2 Apr • Bacaan 3 minit

Resipi Kuah Kacang 

Alhamdulillah hari pertama Ramadhan 1440. Semalam kami di rumah mantai rendang ayam telur, rendang daging, 2 jenis kek secara kukus, Kek Coklat resipi Kak Asmah, mak belajar pad...

norzalia

6 Mei • Bacaan 1 minit

Cara Hilangkan Lipas Di Dalam Rumah Atau Kereta

Kebanyakan penghalang lipas atau kaedah pencegahan yang kebiasaannya ada di pasaran mengandungi bahan kimia berbahaya. Oleh itu, pasti ramai dalm kalangan anda akan mengelak dar...

Lina Rosli

1 Jul • Bacaan 3 minit

Kelebihan Beras Parboiled - Sangat Bagus Untuk Anda Yang Ingin Turun Berat Badan

Seperti kita semua tahu, beras ada pelbagai jenis dan kelebihan yang berbeza. Lebih-lebih lagi di Malaysia, nasi merupakan makanan ruji bagi kebanyakan orang. Antara yang terken...

Aida Kamalia

30 Mei • Bacaan 3 minit

Tanda-Tanda Anda Mempunyai Hubungan Yang Toksik 

Terdetik di dalam hati saya untuk mengulas apa yang dikongsikan oleh Sarah Hildebrand tentang pengakuan jujur penyebab Sarah memutuskan hubungan dengan bekas pasangannya. Diseba...

Aida Kamalia

29 Jul • Bacaan 4 minit

Resepi Bomboloni Tiramisu 

Jika anda penggemar donut, pasti anda sudah ketahui satu jenis kuih yang tular baru-baru ini, iaitu bomboloni. Jika lihat dengan sekali pandang, bomboloni kelihatan seakan-akan ...

Aida Kamalia

10 Jul • Bacaan 3 minit

Kanser Serviks Pembunuh Ketiga Tertinggi Wanita 

Pada awal tahun ini Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menetapkan 70 peratus wanita di Malaysia perlu menjalani pemeriksaan pangkal rahim (serviks), n...

Aida Kamalia

2 Jul • Bacaan 5 minit

Rendang Hitam, Hari Mantai dan Ramadhan

Alhamdulillah, 29 April bermakna 8 hari lagi kita akan menyambut Ramadhan Al Mubarak 1440. Bagi kami sekeluarga hari yang paling dinanti menjelang Ramadhan dan Syawal merupakan ...

norzalia

29 Apr • Bacaan 2 minit

Ramadhan dan Rendang Pucuk Ubi

Ramadhan, Syawal dan Rendang untuk keluarga kami adalah sangat sinonim. Pelbagai jenis rendang akan disediakan dan dihidangkan samada Hari Pertama Ramadhan mahupun Hari Raya Per...

norzalia

3 Mei • Bacaan 3 minit

Tips Dan Resepi Membuat Fudgy Brownies Serta Cakey Brownies 

Brownies adalah pencuci mulut yang penuh rasa coklat di dalam setiap potongan. Biasanya, bentuk brownies hadir dalam bentuk empat segi, teksturnya pula padat dan bergantung pada...

Aida Kamalia

3 Jul • Bacaan 4 minit

Resepi Asam Pedas Johor Untuk Ramadhan Ini

Asam Pedas Johor merupakan salah satu hidangan yang sering menjadi tarikan orang luar yang bercuti di Johor, dan semestinya salah satu lauk kegemaran saya dan keluarga. Oleh itu...

Lina Rosli

4 Mei • Bacaan 2 minit

Ikuti Tips Mudah Ini Untuk Kekal Segar Sepanjang Hari 

Seperti biasa ketika bulan ramadan pasti ramai di antara anda yang akan cuba untuk skip rutin workout. Alasannya, apabila ramadan anda akan mudah berasa penat dan tidak bermaya ...

Lina Rosli

7 Mei • Bacaan 2 minit

Kuih Bakar Bombai

Resipi turun temurun keluarga saya dan juga onyang Uwe sebelah rumah. Resipi ini saya cuba sendiri dan hasilnya agak menarik dan sedap walaupun setelah bertahun tahun mencuba in...

norzalia

28 Mei • Bacaan 2 minit

Menagih Kasih Ibu ..

Betapa hebatnya nilai kasih sayang. Namun bagaimana dan dimana kita meletakkan value kasih sayang ini. Pengalaman yang menyedihkan di pagi raya ke-4, di mana seorang anak menant...

norzalia

10 Jun • Bacaan 2 minit

#TAJMakan - Nikmati Burn-T Cheesecake Di The Farm Foodcraft

The Farm Foodcraft adalah sebuah restoran dan kafe yang terletak di The Sphere, Bangsar South yang membawakan tema seakan di ladang. Ia juga menampilkan hidangan yang berkonsepk...

Lina Rosli

24 Sep • Bacaan 1 minit

#100Hari100Aktiviti - Tukar Minuman Manis Kepada Air Mineral

Tidak dinafikan, pengambilan air yang mencukupi dapat meningkatkan prestasi fizikal dan juga memberikan tahap tenaga yang berpanjangan. Bukan itu sahaja, ia juga membantu anda m...

Lina Rosli

24 Sep • Bacaan 1 minit

#TAJSuggest- Stokin Boleh Buat Anda Tidur Lena?

Tidur adalah satu proses atau aktiviti yang sangat penting dalam kehidupan setiap orang. Hal ini kerana manusia menghabiskan masa sekitar satu pertiga daripada aktiviti harian d...

Lina Rosli

9 Dis • Bacaan 2 minit

Adakah Pasta Baik Untuk Kesihatan Atau Sebaliknya?

Jika kita lihat untuk pasta tradisional, ia adalah sejenis mi yang diperbuat dari durum gandum, telur dan air. Kemudiannya, ia dibentuk menjadi bentuk mi yang berbeza dan dimasa...

Lina Rosli

6 Jul • Bacaan 2 minit

#DapurRamadanTajria - Daging Lada Hitam Ala Masakan Cina Muslim

Sudah lama duduk di rumah, ada kalanya kita teringinkan makan makanan yang pernah kita makan di kedai. Antara salah satu menu yang saya gemar ialah daging lada hitam yang di mak...

Min Ahmad

13 Mei • Bacaan 1 minit

3 Tips Untuk Kekal Hidrat Dan Segar Selepas Bersenam

Pernahkah anda berasa tidak bermaya dan penat setelah selesai bersenam? Hal ini adalah disebabkan badan kekurangan air yang mana menjadikan anda keletihan. Oleh itu, pastikan an...

Lina Rosli

17 Jan • Bacaan 3 minit

#TAJSuggest - Ini Adalah Makanan Yang Boleh Buat Anda Kenyang Lebih Lama

Pernahkah anda mengalami situasi yang mana anda baru lepas mengambil sarapan pagi dan anda merasa lapar selepas beberapa ketika? Apabila perkara ini terjadi, anda lebih cenderun...

Lina Rosli

3 Dis • Bacaan 3 minit

Adakah Terdapat Kesan Sampingan Jika Minum Terlalu Banyak Susu?

Pernahkah anda dengar mengenai susu yang mana ia diperlukan untuk membantu tumbesaran tulang dan memberi kebaikan kalsium, potasium dan protein yang diperlukan oleh badan.

Lina Rosli

15 Jun • Bacaan 2 minit

Mengapa Anda Tidak Patut Minum Teh Awal Pagi?

Mulakan hari anda dengan teh adalah tidak seindah yang anda sangka. Hal ini kerana teh seperti teh hitam dan teh hijau mengandungi kafein yang berbeza-beza selain kafein juga ti...

Lina Rosli

20 Jan • Bacaan 2 minit

Ini Restoran Yang Anda Boleh Cuba Jika Bercuti Di New South Wales, Australia

Walau jauh mana pun anda berjalan atau melancong,  pasti anda tidak dapat melupakan masakan asli dari tanah air tercinta bukan? Mana tidaknya, hidangan Malaysia sudah tentu memp...

Lina Rosli

19 Dis • Bacaan 2 minit

Tidak Makan Tengahari? Ini 5 Kesan Pada Kesihatan

Sarapan pagi dianggap sajian yang penting sebelum anda memulakan hari dan rutin harian. Hal ini kerana, ia berfungsi untuk menambah bekalan glukosa dan menyediakan nutrien penti...

Lina Rosli

12 Mac • Bacaan 2 minit

Mari ‘Melompat’ Ke Malaysia Tanpa Sempadan Bersempena Tahun Lompat 2020

Dua bulan telah berlalu untuk tahun 2020 ini. Namun, pelbagai jatuh dan bangun telah kita rasai sepanjang tempoh yang terdekat ini. Walau bagaimanapun, saya pasti masih banyak l...

Lina Rosli

6 Mac • Bacaan 3 minit

Makanan Yang Boleh Membantu Anda Kenyang Lebih Lama Sewaktu Berpuasa

Diet yang seimbang adalah kunci utama untuk berpuasa secara sihat sepanjang bulan Ramadan. Namun, apakah diet seimbang yang dimaksudkan dalam konteks ini? 

Lina Rosli

1 Mei • Bacaan 2 minit

Perlukah Anda Memberus Gigi Setiap Kali Selepas Makan?

Gigi adalah bahagian tubuh yang penting untuk setiap individu. Selain rambut, gigi juga boleh dikategorikan sebagai mahkota individu kerana ia merupakan bahagian pertama yang ak...

Lina Rosli

17 Jun • Bacaan 2 minit

Resdung

Resdung atau sinusitis adalah salah satu masalah lazim di seluruh dunia. Di Malaysia, dianggarkan 60 hingga 65 peratus penduduk mengalami resdung. Gejala resdung ini menunjukkan...

Amalina Hazaidi

4 Jul • Bacaan 2 minit

Sinki Tersumbat? Tak Perlu Panggil Tukang Paip - Ikuti 5 Cara Mudah Ini

Sekiranya anda tertanya-tanya mengapa saluran sinki rumah anda tidak mengalir dengan lancar dan mengeluarkan bau, ia adalah berkemungkinan adalah disebabkan oleh sinki tersumbat...

Lina Rosli

4 Dis • Bacaan 2 minit

Friendship dan Food

Masih di dalam mood syawal. Syawal 2019 membawa kehadiran sahabat lama yang tidak berjumpa rasanya ada 20 tahun, mengeratkan kembali silatulrahim.  Sahabat zaman ITM dan kemudia...

norzalia

20 Jun • Bacaan 2 minit

Apa Terjadi Jika Anda Minum Terlalu Banyak Air?

Seperti yang kita tahu, air amat penting untuk tubuh badan kita. Hampir 60 peratus daripada tubuh manusia ialah air dan kira-kira 75 peratus daripada otak ialah H20. Air hadir d...

Lina Rosli

17 Jul • Bacaan 3 minit

Epal Hijau vs Epal Merah

“An apple a day keeps the doctor away”. Yes, it’s true!

Amalina Hazaidi

5 Jul • Bacaan 3 minit

Memakai Tampon Semasa Waktu Haid - Apa Yang Perlu Anda Tahu 

Disebabkan stigma dan pandangan orang luar yang mengatakan keburukan memakai tampon, ramai wanita memilih untuk memakai tuala wanita dan tidak didedahkan dengan tampon serta keb...

Aida Kamalia

26 Jun • Bacaan 4 minit

Ibu-Bapa, Rendahkan Ego Dan Minta Maaf Pada Anak Jika Ada Silap

Dalam banyak-banyak perkara yang dilakukan semasa menjadi ibu-bapa, memikul tanggungjawab besar diberikan oleh Allah untuk membesarkan anak, saya percaya meminta maaf kepada ana...

Aida Kamalia

11 Jun • Bacaan 3 minit

Awasi Pengambilan Gula Anda - Diebetes Memakan Diri! 

Tamat sudah perayaan Hari Raya Aidilfitri bagi umat Islam seluruh negara, tetapi biasalah di Malaysia ini, raya kan sebulan! Pada minggu-minggu akan datang, pasti anda sudah mem...

Aida Kamalia

12 Jun • Bacaan 4 minit

Dalca Tulang Lembu

Semalam terajin ke Mydin Pulau Sebang. Bermacam macam ada discount di Mydin sempena bulan Ramadhan ini. Lebih kurang setengah jam dalam Mydin, teragak untuk mencari tulang lembu...

norzalia

21 Mei • Bacaan 2 minit

Sajian Untuk Minum Petang - Resepi Sambal Tumis Hijau

Bagi anda yang mungkin masih tercari-cari idea untuk makan petang bersama keluarga atau rakan-rakan, hari ini Tajria ingin berkongsi resepi mudah untuk menyediakan sambal tumis ...

Lina Rosli

14 Ogo • Bacaan 2 minit

Kebaikan Petai Yang Mungkin Ramai Orang Tidak Tahu

Petai amat sinonim dengan bau yang kurang menyenangkan. Namun, mungkin ramai di kalangan anda yang tidak tahu bahawa petai mempunyai kandungan nutrisi yang tinggi. Ia mengandung...

Lina Rosli

7 Ogo • Bacaan 2 minit

Aneka Resepi Daging Yang Boleh Dimasak Menggunakan Daging Korban 

Sempena Hari Raya Aidil-Adha  ini sudah pasti anda dapat banyak daging korban hasil sumbangan dari orang ramai atau pun keluarga anda. Haruslah diingatkan disini, setelah anda d...

Aida Kamalia

14 Ogo • Bacaan 4 minit

Fakta Dan Mitos Mengenai Penggunaan Bahan Api Kenderaan Anda

Adakah benar mengenai fakta yang mengatakan mengisi petrol pada waktu malam boleh menjimatkan penggunaan bahan api kenderaan anda? Menurut kajian yang dikeluarkan oleh Shell pad...

Lina Rosli

16 Jul • Bacaan 2 minit

Kompetensi Kolaborasi adalah Kunci

Salah satu keahlian, kompetensi yang dibutuhkan manusia adalah kemampuan untuk berkolaborasi. Berkolaborasi dapat memperbesar skala dampak, memperluas skala pengimbasan. Tentu s...

Arifin

19 Feb • Bacaan 1 minit

#TAJSihat- Adakah Diet Atkins Baik Untuk Kesihatan?

Apa itu diet Atkins? Atkins adalah diet dengan pelan makanan rendah karbohidrat. Ia diperkenalkan pada tahun 1960 oleh ahli kardiologi Robert C. Atkins. Melalui pelan diet ini, ...

Lina Rosli

28 Nov • Bacaan 2 minit

Dari Mana Asalnya Sos Tomato - Dahulunya Dipanggil Kicap?

Sebelum hadirnya sos tomato yang anda lihat di kebanyakan kedai di pasaran, sos atau kuah ini sebenarnya berasal dari bahan-bahan seperti isi ikan, daging dan soya. 

Lina Rosli

8 Okt • Bacaan 2 minit

Menyediakan Rendang Daging Kegemaran Anda - Seakan Masakan Ibu Di Rumah

Untuk anda yang merindui masakan ibu di rumah atau mungkin baru berjinak-jinak untuk menghasilkan juadah yang setara dengan masakan ibu, Ayam Brand hadir dengan satu resipi rend...

Lina Rosli

27 Apr • Bacaan 2 minit

5 Cara Mudah Untuk Bangun Sahur Di Bulan Ramadan ini

Pada bulan Ramadan, umat Islam pastinya akan bangun sebelum subuh untuk melaksanakan rutin sahur sebelum meneruskan puasa di siang hari. Rutin sahur ini akan berbeza untuk setia...

Lina Rosli

23 Apr • Bacaan 3 minit

Sambal Tumis Udang - Resepi Memikat Hati Sendiri

Lain orang lain cara yang mana ia akan menampilkan kelebihannya yang tersendiri. Itulah sambal. Untuk saya sendiri, saya menggemarkan sambal yang sedikit pedas tapi manis dan ma...

Lina Rosli

29 Apr • Bacaan 1 minit

Resepi Ikan Cencaru Masak Terutup Sambal - Variasikan Lauk Hidangan Tengahari Anda

Bagi anda yang ingin mencari kelainan dalam penyediaan masakan tengahari, hari ini Tajria akan berkongsi kepada anda resepi baru untuk anda cuba dan pelajari. Menu masakan hari ...

Lina Rosli

31 Dis • Bacaan 1 minit

Ini Adalah 5 Langkah Untuk Mendapatkan Berat Badan Yang Ideal

Semua orang mahukan bentuk badan yang ideal, tetapi tidak semua orang tahu bagaimana cara untuk mendapatkan berat ideal dengan betul. Mencapai dan mengekalkan berat badan yang s...

Lina Rosli

18 Feb • Bacaan 3 minit

Berapa Lama Jus Buah-Buahan Boleh Di Simpan Di Dalam Peti Sejuk?

Jus buah-buahan menawarkan pelbagai manfaat kesihatan yang membantu tubuh badan dalam menyerap nutrien selain meningkatkan daya tahan tubuh secara semula jadi menerusi nutrien b...

Lina Rosli

6 Mac • Bacaan 2 minit

10 Makanan Yang Tak Perlu Disimpan Di Dalam Peti Sejuk

Pernahkah anda merasakan peti sejuk anda sudah tidak muat dan memikirkan untuk medapatkan peti sejuk yang kedua untuk rumah anda? Mengapa boleh berlaku sedemian? Dan bagaimanaka...

Lina Rosli

27 Apr • Bacaan 3 minit

Ketahui Kesan Buruk Halia Jika Diambil Secara Berlebihan

Tidak dinafikan, halia adalah salah satu bahan masakan yang sangat popular dan kerap digunakan dalam masakan. Untuk pengetahuan anda, halia berasal dari akar tanaman yang banyak...

Lina Rosli

6 Sep • Bacaan 2 minit

Ketahui Khasiat Pisang- Pisang Hijau vs Pisang Kuning

Pisang adalah sumber serat, kalium, vitamin B6, vitamin C, antioksidan yang baik dan diketahui khasiatnya untuk kesihatan kardiovaskular dan sistem pencernaan tubuh manusia.

Lina Rosli

14 Ogo • Bacaan 2 minit

5 Trend Makanan Paling Overrated Pada Dekad Ini

Tahun 2019 sudah hampir di penghujungnya. Jika anda lihat dari tahun 2010 hingga 2019 terdapat banyak pilihan makanan dan minuman yang mendapat perhatian ramai. Namun, ada varia...

Lina Rosli

27 Dis • Bacaan 3 minit

Adakah Pengambilan Karbohidrat Mempengaruhi Fungsi Otak?

Otak menyumbang kira-kira 2% daripada berat badan kita, tetapi menggunakan hampir 20% tenaga yang dijana dari glukosa. Ini sekaligus menjadikan nutrien daripada pemakanan adalah...

Lina Rosli

20 Jul • Bacaan 2 minit

Pengurusan Diabetes Boleh Menyebabkan Tekanan - Glucerna Bantu Urus Paras Glukosa

Di Malaysia, penyakit Diabetes adalah antara penyakit dengan kadar tertinggi dalam kalangan indidvidu iaitu sekitar 3.9 juta dewasa. Bukan itu sahaja, ia juga adalah satu daripa...

Lina Rosli

17 Nov • Bacaan 2 minit

Bagaimana Untuk Mengetahui Saiz Seluar Yang Sesuai Untuk Anda?

Pernahkah anda berasa sukar untuk mendapatkan saiz seluar yang sepadan dengan badan anda? Lebih-lebih lagi pada masa kini, kebanyakkan butik pakaian atau pasaraya tidak membenar...

Lina Rosli

1 Jul • Bacaan 2 minit

#DapurRamadanTajria - Kari Daging

Di beberapa kawasan di Malaysia sejak beberapa hari ini, Ramadan dilalui dalam cuaca yang mendung dan hujan dengan kerap. Cuaca sebegini sesuai untuk masakan yang berempah yang ...

Min Ahmad

27 Apr • Bacaan 2 minit

3 Langkah Mudah Untuk Memastikan Beg Tangan Kemas

Beg tangan memainkan peranan penting dalam kehidupan wanita moden. Lebih-lebih lagi untuk wanita yang mementingkan penampilan harian mereka. Beg tangan dianggap sebagai item fes...

Lina Rosli

12 Mac • Bacaan 2 minit

Capsaicin Dalam Cili - Punca Rasa Panas Dan Berpeluh Apabila Makan Makanan Pedas

Pernah menjadi satu fenomena di Malaysia yang mana kebanyakan restoran dan kedai makan menyajikan pelbagai hidangan pedas. Antara hidangan yang pernah popular termasuk cili Goch...

Lina Rosli

3 Jun • Bacaan 2 minit

Cara Untuk Menghilangkan Kerak Hitam Pada Kuali - Guna Sos Tomato?

Memasak dengan api yang besar merupakan salah satu sebab kuali di dapur anda menjadi hitam. Selain itu, dapur gas yang tidak menyalurkan haba secara merata turut boleh menyebabk...

Lina Rosli

15 Apr • Bacaan 2 minit

Cuba Resepi Terung Balado Ini - Variasikan Menu Iftar Anda

Seperti biasa, menu dari Dapur Ramadan Tajria hari ini adalah Terung Balado. Resepi ini sememangnya sudah tidak asing lagi untuk penggemar masakan Indonesia dan juga individu ya...

Lina Rosli

28 Apr • Bacaan 1 minit

Perlukah Anda Memakai Krim Muka Selepas Pelembap?

Menghidrat dan melembapkan kulit adalah penting bagi mendapatkan kulit yang lembut dan sihat. Malah, ia juga dapat mengurangkan kemungkinan yang mana kulit anda mengalami masala...

Lina Rosli

25 Jan • Bacaan 2 minit

Tips To Get Better Sleep At Night

Everyone knows sleep is important. Adults need between seven and nine hours of sleep to stay healthy and maintain productive. Here are some simple steps that can help you sleep ...

Issani Isa

24 Nov • Bacaan 2 minit

Mengidam: Fakta atau Mitos?

Mengidam sering dikaitkan dengan wanita mengandung. Namun, adakah mengidam adalah situasi yang harus dipandang serius atau sekadar mainan minda?

Min Ahmad

24 Jun • Bacaan 3 minit

Ikan Kerisi Masak 3 Rasa - Resepi Mudah Untuk Anda Cuba

Untuk resepi kali ini, Tajria akan berkongsi kepada anda cara penyediaan masakan 3 rasa yang sangat popular jika anda makan di kedai. Selain menggunakan ikan siakap, hari ini sa...

Lina Rosli

3 Mei • Bacaan 1 minit

Apa Itu Superfood - Apakah Pandangan Dari Sudut Kesihatan?

Makanan super adalah makanan yang berasaskan tumbuhan dan juga ikan serta tenusu. Ia dianggap padat dari segi gizi dan baik untuk kesihatan. Antara contoh makanan super atau sup...

Lina Rosli

28 Mei • Bacaan 2 minit

Tips Memesan Minuman Di Starbucks - Dapatkan Minuman Mengikut Citarasa Anda

Setiap individu mempunyai pilihan dan citarasa untuk minuman kegemaran mereka. Ada yang menggemari minuman yang manis, ada juga yang memilih untuk mendapatkan minuman masam, pah...

Lina Rosli

12 Mei • Bacaan 3 minit

Ini Adalah Sebab Mengapa Buah-Buahan Didahulukan Ketika Makan

Seperti kebanyakan orang-orang tua pernah mengatakan, anda digalakkan untuk makan buah-buahan terlebih dahulu sebelum makan hidangan yang lain. Namun, apakah hikmah di sebalik i...

Lina Rosli

27 Ogo • Bacaan 2 minit

3 Resepi Aiskrim Yang Boleh Anda Buat Di Rumah

Setiap kali cuaca yang panas pasti membuatkan anda ingin mencari sesuatu yang menyegarkan. Sebelum ini jika anda menginginkan sesuatu yang sejuk, anda akan segera pergi ke kedai...

Lina Rosli

15 Apr • Bacaan 3 minit

Betulkah Muzik Adalah Bahasa Lain Dalam Menyampaikan Mesej?

Jika kita lihat, muzik dapat menyatukan setiap individu dari setiap pelosok dunia. Tidak kira anda dari negara yang berlainan atau bangsa dan kaum yang berbeza, muzik bukan saha...

Lina Rosli

8 Jan • Bacaan 2 minit

Oreo Melancarkan Buku Resepi eRaya - Jom Cuba Resepi Kek Batik Oreo Cadburry

Baru-baru ini, Oreo telah melancarkan Buku Resipi e-Raya pertama mereka yang menampilkan 12 juadah yang menarik yang mana ia enak dan mudah untuk anda sediakan bersama seisi kel...

Lina Rosli

12 Mei • Bacaan 2 minit

Ini Adalah 6 Khasiat Peria

Peria atau nama saintifiknya momordica charantia merupakan tumbuhan tropika yang berasal dari keluarga labu, zucchini, skuasy dan timun.

Lina Rosli

8 Apr • Bacaan 3 minit

Dalgona Coffee - Jom Cuba!

Jika anda sedang mencari sesuatu yang ingin dilakukan semasa tempoh kawalan pergerakan dan pengasingan diri, Dalgona Coffee mungkin salah satu daripada aktiviti yang boleh anda ...

Lina Rosli

21 Mac • Bacaan 1 minit

Punca Angin Dalam Badan - Adakah Ia Boleh Dilegakan Dengan Berurut?

Masalah angin atau gas dalam badan ini sering terjadi dalam kalangan orang dewasa. Namun, ia berlaku kepada semua lapisan umur termasuk bayi. Masalah angin ini berpunca daripada...

Lina Rosli

1 Jun • Bacaan 2 minit

Ketahui Jenis-Jenis Bau Kemaluan Wanita

Apabila berbicara tentang kemaluan wanita, ramai yang berasa peka dengan bau yang dihasilkan oleh vagina. Lambakan produk untuk alat sulit wanita daripada tuala wanita, panty li...

Min Ahmad

10 Jun • Bacaan 3 minit

Adakah Baik Untuk Makan Roti Setiap Hari?

Jika anda perasan, roti adalah makanan utama untuk masyarakat di Barat. Mereka akan menyediakan pelbagai jenis hidangan menggunakan roti iaitu dari roti bakar semasa sarapan, sa...

Lina Rosli

12 Ogo • Bacaan 2 minit

Kenapa Meringue Anda Tidak Gebu?

Baru-baru ini saya ada mencuba untuk membuat Fluffy Japanese Pancake yang boleh dikatakan sangat popular dalam kalangan penggemar dessert. Pada pendapat saya, bahan yang diperlu...

Lina Rosli

20 Apr • Bacaan 2 minit

Telan Gula-Gula Getah - Adakah Ia Berbahaya?

Seperti yang anda sedia maklum, gula-gula getah atau chewing gum bersifat anjal dan dicipta untuk dikunyah. Gula-gula getah merupakan sejenis makanan yang perlu dikunyah dalam t...

Lina Rosli

5 Okt • Bacaan 2 minit

FOREO Memperkenalkan Kaedah Mudah Mencegah Maskne - Jerawat Akibat Pelitup Muka

Tahukah anda bahawa pemilihan pelitup muka atau face mask yang bersesuaian amat penting dalam membantu mencegah jerawat. Maskne atau mask acne adalah kesan sampingan yang akan d...

Lina Rosli

21 Jul • Bacaan 3 minit

Resepi Skrub Bibir Buatan Sendiri- Menggunakan Bahan Dapur Di Rumah

Bibir merekah, bibir kering dan mungkin bibir pecah adalah disebabkan oleh beberapa faktor. Antaranya adalah apabila terdedah kepada sinar matahari dan kerap membasahkan bibir m...

Lina Rosli

4 Sep • Bacaan 2 minit

Kuih Muih Tradisional Semenanjung Yang Semakin Dilupakan

Malaysia adalah negara yang kaya dengan kepelbagaian adat resam dan budaya. Budaya yang diamalkan berbeza dari satu lokasi ke satu lokasi yang lain dan makanan tradisi adalah sa...

Min Ahmad

13 Feb • Bacaan 3 minit

Susun Item Mengikut Kekerapan Penggunaan - Kabinet Dapur Lebih Kemas

Pernahkah anda mengalami kesukaran untuk mencari pinggan, cawan atau bekas makanan yang disimpan di dalam kabinet? Pasti ia memerlukan anda untuk memunggah dan mengeluarkan kese...

Lina Rosli

9 Apr • Bacaan 3 minit

Menu Minum Petang - Cekodok Pisang

Semenjak Perintah Kawalan Pergerakan diumumkan, kebanyakan individu pasti akan meluangkan banyak masa di dapur bagi menyediakan menu sarapan, makan tengahari dan makan malam. Ti...

Lina Rosli

3 Apr • Bacaan 58 saat

Adakah Pengambilan Makanan Berminyak Boleh Menyebabkan Masalah Kulit?

Masalah yang berkaitan dengan kulit adalah suatu perkara yang tidak asing lagi. Terdapat segelintir individu mempunyai masalah kulit yang sensitif yang mana ia dapat dikaitkan d...

Lina Rosli

12 Mei • Bacaan 2 minit

Ketagihan Gula - Adakah Anda Perlu Risau?

Pernahkah anda cuba untuk berhenti mengambil makanan bergula dalam tempoh satu hari? Agak sukar bukan? Rasa seakan-akan tidak senang duduk terfikirkan makanan dan minuman yang m...

Min Ahmad

18 Jun • Bacaan 4 minit

Kerap Makan Sosej? Ini Adalah Kesannya Pada Usus Anda

Seperti yang anda ketahui sebelum ini Kementerian Kesihatan Malaysia menyatakan yang mana indidvidu di Malaysia tidak digalakkan untuk menjadikan sosej sebagai makanan harian un...

Lina Rosli

10 Nov • Bacaan 1 minit

Jom Sediakan Nasi Ayam Untuk Hidangan Di Pagi Raya Ini!

Nasi ayam merupakan salah satu hidangan yang popular di Malaysia. Tidak kira untuk makan pagi, tengahari atau malam, hidangan ini sering menjadi pilihan kebanyakan individu di M...

Lina Rosli

29 Jul • Bacaan 2 minit

Bagaimana Untuk Kekal Segar Dan Bertenaga Tanpa Perlu Mengambil Hidangan Berkafein?

Untuk kebanyakkan orang, mereka akan cenderung untuk mengambil minuman berkafein seperti kopi atau nescafe jika ingin meningkatkan kesegaran badan serta mengurangkan rasa mengan...

Lina Rosli

15 Mei • Bacaan 3 minit

Apakah Kaedah Terbaik Untuk Mencuci Selimut Tebal?

Bagaimanakah cara anda mencuci selimut tebal atau comforter anda tanpa menjejaskan kualitinya? Selain menghantarnya ke dobi, apakah kaedah atau alternatif terbaik untuk membersi...

Lina Rosli

29 Apr • Bacaan 2 minit

#100Hari100Aktiviti - Tetapkan Pengambilan Makanan Segera Satu Minggu Satu Kali

Terdapat kajian baru-baru ini, ia mendapati bahawa peratusan ibu bapa yang membeli makanan segera untuk anak-anak mereka meningkat antara tahun 2010 dan 2016.

Lina Rosli

27 Sep • Bacaan 2 minit

Tahukah Anda Perbezaan Limau Dan Lemon - Berasal Dari Kumpulan Sitrus Tetapi Beralkali?

Seperti yang anda ketahui, limau dan lemon adalah dari kumpulan sitrus yang agak popular dalam kalangan individu.

Lina Rosli

29 Dis • Bacaan 2 minit

Stress Eating vs Comfort Eating -Makan Berlebihan Akibat Kebosanan Dan Tekanan?

Sudah masuk hari ke-20 bagi Perintah Kawalan Pergerakan. Ia menandakan hampir sebulan kita mengasingkan diri dan melakukan penjarakkan sosial di rumah masing-masing. Bagi anda y...

Lina Rosli

6 Apr • Bacaan 3 minit

ASICS Memperkenalkan Kasut GEL-LYTE III - Rekaan Ikonik KLCC

ASICS SportStyle kini menampilkan edisi terbaru untuk sneaker GEL-LYTE III. Ia hadir dengan rekaan ikonik diinpirasikan daripada Menara Berkembar Kuala Lumpur yang direka khas o...

Lina Rosli

25 Nov • Bacaan 55 saat

5 Kesan Tekanan Pada Tubuh Badan Anda

Pernahkah anda terperangkap di dalam kesesakan trafik untuk tempoh yang lama sewaktu pulang dari kerja? Atau pesanan makanan yang anda minta tiba lambat? Mungkin juga, dokumen p...

Lina Rosli

22 Sep • Bacaan 3 minit

Agoda Berkongsi Pelancong Dengan Ulasan Dan Penarafan Terbaik Mengikut Negara

Menurut Kajian Usage & Attitude Study Agoda 2019, 84 peratus daripada pelancong di serata dunia membaca ulasan dalam talian sebelum membuat pilihan penginapan untuk percutian me...

Lina Rosli

21 Ogo • Bacaan 2 minit

Senarai Perkhidmatan Dan Perniagaan Yang Tidak Dibenarkan Beroperasi Sepanjang PKPB

Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) telah dilaksanakan di semua negeri di Semenanjung Malaysia kecuali Perlis, Kelantan dan Pahang yang berlangsung pada 9 November 2020...

Lina Rosli

8 Nov • Bacaan 1 minit

Postur Duduk Yang Betul Sewaktu Memandu - Elak Kecederaan Muskuloskeletal

Untuk mencari keselesaan sewaktu pemanduan kereta adalah bermula dari postur duduk yang betul. Anda perlu memastikan yang mana badan anda tidak berasa sakit atau tidak selesa ak...

Lina Rosli

3 Nov • Bacaan 2 minit

Makan Makanan Pedas? Ini 5 Cara Untuk Melegakan Rasa Yang Tersisa

Untuk para peminat makanan pedas, sudah tentu mempunyai kaedah atau cara untuk melegakan kembali tekak selepas makan makanan pedas. Namun, untuk anda yang baru berjinak-jinak un...

Lina Rosli

7 Okt • Bacaan 2 minit

Tips Menyimpan - Lakukan Cara Ini Untuk Memastikan Bawang Anda Tahan Lama

Menyimpan makanan dalam jumlah kecil memang mudah. Tetapi jika ia hadir dalam jumlah yang besar, penyimpanan boleh menjadi rumit apabila ruang di peti sejuk anda adalah terhad. ...

Lina Rosli

2 Sep • Bacaan 2 minit

Mengapa Masih Dahaga Walaupun Sudah Minum Air?

Seperti yang anda ketahui, badan kita memerlukan sekurangnya 8 gelas air sehari bagi memastikan tubuh badan anda kekal hidrat.

Lina Rosli

11 Nov • Bacaan 2 minit

Benarkah Minum Air Dapat Mengurangkan Risiko Serangan Jantung?

Ramai individu gemar untuk menahan diri dari minum sebelum waktu tidur untuk mengelakkan bangun malam. 

Lina Rosli

19 Okt • Bacaan 1 minit

Ini Antara 5 Jenama Fesyen Muslimah Yang Boleh Anda Ikuti Di Shopee - Tawar Harga Berpatutan

Mungkin dalam kalangan anda ingin bergaya tapi tidak tahu jenama apa dan kedai mana yang patut anda lawati di atas-talian. Hal ini kerana terdapat lambakan platform yang menyedi...

Lina Rosli

5 Feb • Bacaan 3 minit

Kenali Jenis Minuman Kopi Yang Sering Dibaca Dalam Menu

Jika anda mengunjungi kedai kopi, kafe atau apa-apa restoran, pasti anda pernah perasan yang mana terdapat lebih daripada 10 jenis minuman kopi yang berbeza yang boleh anda cuba...

Lina Rosli

25 Feb • Bacaan 4 minit

Resepi Pudding Jagung Panggang Enak dan Bergizi

Sebagai seorang ibu, saya harus cermat menyajikan makanan sehat dan enak untuk keluarga, khususnya untuk anak saya yang sedang eksplore berbagai rasa makanan.

Arfianingrum Pujiastuti

1 Feb • Bacaan 46 saat

Apa Terjadi Jika Terminum Atau Termakan Makanan Yang Bersemut?

Pernah tak anda ingin makan atau minum hidangan yang bersemut? Atau anda mungkin pernah mengalami masalah di mana anda meletakkan kek atau air manis anda di atas meja dan kemudi...

Lina Rosli

14 Okt • Bacaan 2 minit

Zalora Terokai Tabiat Pembelian Secara Atas-Talian Pengguna Di Trender - Individu Tidak Lagi Memilih Jenama Mewah

Zalora sebelum ini telah melancarkan perkhidmatan penyelesaian data yang akan membolehkan jenama memanfaatkan sepenuhnya data transaksi yang dinamakan TRENDER.

Lina Rosli

6 Dis • Bacaan 2 minit

Benarkah MSG Pencetus Sakit Kepala? - Turut Beri Kesan Negatif Pada Sistem Reproduktif

MSG atau nama panjangnya adalah Monosodium Glutamat. Ia diperbuat daripada air, natrium dan glutamat yang merupakan asid amino yang digunakan untuk membuat protein dalam makanan...

Lina Rosli

12 Nov • Bacaan 2 minit

Sejarah Kopi Segera - Penggemar Kopi Segera Diklasifikasikan Sebagai Amatur

Ramai yang sering menyatakan yang mana kopi segera sebenarnya bukanlah kopi yang sebenar. Ia juga diklasifikasikan sebagai kopi palsu kerana kuantiti kopinya yang sedikit dan ju...

Lina Rosli

13 Nov • Bacaan 3 minit

Rujak - Cara Nikmat Makan Buah

Saya suka sekali buah-buahan. Bisa dibilang hampir setiap hari saya makan buah. Selain enak, buah juga kaya akan manfaat. Buah merupakan sumber vitamin alami. Buah juga merupaka...

Arfianingrum Pujiastuti

11 Jan • Bacaan 55 saat

Kenapa Ada Lubang Pada Permukaan Biskut?

Seperti yang anda tahu, terdapat pelbagai jenis bentuk dan tekstur biskut yang ada di pasaran. Ada yang berbentuk bulat, empat segi dan banyak lagi.

Lina Rosli

3 Nov • Bacaan 1 minit

Mengapa Gula Mempunyai Warna Yang Berbeza?

Jika di pasaran, anda akan perasan yang mana terdapat variasi warna gula yang ditawarkan. Ada yang berwarna putih dan ada juga yang berwarna perang?

Lina Rosli

12 Jan • Bacaan 2 minit

Kaki Mengembang Pada Waktu Tengahari - Mengapa Ia Berlaku?

Pernahkah anda terbaca atau terlihat di mana-mana bahan bacaan atau di internet yang mengatakan, waktu yang paling sesuai untuk membeli kasut adalah pada waktu tengahari.

Lina Rosli

23 Nov • Bacaan 2 minit

Popcorn Antara Snek Terawal Di Dunia - Mengapa Ia Disajikan Di Pawagam?

Bilakah pertama kali anda memakan bertih jagung?

Lina Rosli

25 Nov • Bacaan 2 minit

Berikan Makanan Untuk Tubuhmu, Bukan Hanya Lidahmu

Salah satu hal yang saya sedang coba lakukan adalah memperbaiki asupan makanan. Saya merasa selama ini saya hanya memberikan asupan untuk kenikmatan lidah, bukan tubuh saya sepe...

Arfianingrum Pujiastuti

8 Jan • Bacaan 1 minit

Menolak Bala Ala Barongsai dan Ondel-ondel

Pada Jumat (12/2/2021) diperingati sebagai Tahun Baru Imlek 2572 Kongzili. Imlek identik dengan barongsai.

Arifin

16 Feb • Bacaan 1 minit

Asal Usul Donut - Kenapa Ia Direka Dengan Lubang Bulat Di Tengah?

Siapa yang tidak menyukai donut? Intinya yang gebu dan ditambah lagi dengan taburan gula manis di kelilingnya pastinya membuatkan anda lebih berselera.

Lina Rosli

13 Jan • Bacaan 3 minit

Saffron Rempah Mewah Untuk Menunjang Kesehatan

Salah satu resolusi saya di tahun 2021 adalah mengubah gaya hidup menjadi lebih sehat. Mengubah pola makan dan jenis asupan, serta merutinkan olahraga. Berbicara soal asupan mak...

Arfianingrum Pujiastuti

4 Jan • Bacaan 1 minit

Asal Usul Milo - Adakah Sebutannya Meelo Atau Mailo?

Tidak disangkal lagi, Milo adalah sebuah jenama minuman malt yang sangat popular dalam kalangan masyarakat di Malaysia. Tidak kira tua atau muda, kecil atau dewasa.

Lina Rosli

11 Nov • Bacaan 2 minit

Resepi Nasi Goreng Favorit Keluarga

Sarapan apa Anda pagi ini? Kalau saya dan keluarga suka sekali sarapan dengan nasi goreng. Makanan ini favorit di keluarga kami, karena enak, mengenyangkan dan juga mudah cara m...

Arfianingrum Pujiastuti

7 Jan • Bacaan 48 saat

Tetangga Kita Bawakan Bungkusan Makanan 'Makasih Ya' - Penghargaan Untuk Petugas Barisan Hadapan

Tetangga Kita adalah sebuah kedai makanan berasal dari Indonesia yang menawarkan sajian martabak. Terbaru, kedai ini dilihat hadir dengan bungkusan makanan terbarunya khusus unt...

Lina Rosli

2 Dis • Bacaan 2 minit

Sebelum Bertanya, Lakukan Ini

Bertanya adalah salah satu hal yang dapat dilakukan setiap hari. Bertanya merupakan sinyalemen kemampuan bernalar.

Arifin

25 Jan • Bacaan 1 minit

Resep Asinan Rambutan yang Menyegarkan

Asinan buah rambutan saat ini tengah menjadi makanan kekinian. Kemarin saya baru saja membeli asinan buah rambutan melalui aplikasi pengantaran makanan online. Rasanya sangat en...

Arfianingrum Pujiastuti

13 Jan • Bacaan 54 saat

Resepi 'overnight oats'

Oats adalah merupakan salah satu sumber karbohidrat yang baik untuk tubuh badan. Di sini saya akan kongsikan resepi 'overnight oats' yang anda boleh cuba untuk memulakan hidup s...

Nursyafika

27 Jan • Bacaan 1 minit

5 Teknik Mengingat Dengan Mudah - Hubungkan Informasi, Bukan Hafal

Mengingat atau memorizing adalah satu kaedah yang membantu anda menghadam maklumat dan isi-isi penting dalam buku atau nota. Teknik ini sangat popular dalam kalangan pelajar yan...

Lina Rosli

22 Feb • Bacaan 4 minit

Tahukah Anda Mancis Dicipta Tanpa Sengaja - Kilang Mancis Malaysia Pertama Adalah Di Kelantan

Sebelum adanya kemudahan elektrik, masyarakat zaman dahulu menggunakan lampu minyak tanah, lilin dan lain-lain. Ia digunakan untuk menerangi rumah setelah gelap.

Lina Rosli

30 Dis • Bacaan 3 minit

Tips Memilih Buah Alpukat yang Sudah Matang

Buah alpukat memiliki kandungan nutrisi yang sangat baik untuk tubuh, mulai dari bayi 6 bulan sampai orang tua. Berdasarkan data dari Nutrient Database dari Departemen Pertanian...

Arfianingrum Pujiastuti

12 Jan • Bacaan 1 minit

Memenuhi Gizi Seimbang

Makan jangan asal makan. Mari memenuhi gizi seimbang dengan panduan piring makan.

Arifin

21 Jan • Bacaan 1 minit

Resepi Sayur Asam Khas Jakarta

Anda pernah mencoba makan sayur asam? Eh tenang, sayur ini asam bukan karena sudah basi ya. Sayur asam adalah makanan khas Jakarta. Sayur ini adalah makanan favorit saya dan kel...

Arfianingrum Pujiastuti

21 Dis • Bacaan 1 minit

Mengapa Perlu Buang Jalur Hitam Pada Udang? Ketahui Kebaikan Kulitnya

Deveining atau membuang jalur hitam pada atas badan udang adalah penting. Mengapa? Jalur hitam itu merupakan saluran pencernaan atau usus udang yang mengalirkan bahan tinja udan...

Lina Rosli

15 Feb • Bacaan 1 minit

Tahukah Anda Bahawa Kucing Tidak Boleh Merasai Manis?

Bagi anda yang membela kucing di rumah, tahukah anda bahawa kucing adalah haiwan yang tidak boleh merasai makanan dengan baik?

Lina Rosli

11 Jan • Bacaan 2 minit

Simpan & Makan Lebihan Makanan Lama Di Peti Sejuk Mengakibatkan Sakit Perut Dan Kepala

Adakah anda tahu bahawa 10 hingga 30 peratus kematian adalah disebabkan penyakit bawaan makanan? Walaupun anda mungkin tidak menyedarinya, sakit perut yang anda perolehi setelah...

Lina Rosli

30 Dis • Bacaan 2 minit

Tips rutin harian untuk pelajar 

Rutin harian yang baik dan teratur adalah sangat penting kerana ianya asas yang sihat untuk mengharungi hari-hari bergelar pelajar. 

Nursyafika

27 Jan • Bacaan 1 minit

Pemandu Kerap Pandu Lebih Dari Kemampuan Tayar - Ketahui Had Tayar Untuk Elak Kemalangan

Tahukah anda, sehingga tahun 2019 Malaysia terdapat peningkatan yang ketara untuk jumlah kes kemalangan jalan raya sejak tahun 2011. Jumlah kes yang tertinggi dicatatkan sebanya...

Lina Rosli

6 Jan • Bacaan 2 minit

Perbezaan Jenis Tomato - Kenali Tomato Yang Sesuai Untuk Setiap Hidangan

Tidak dinafikan, tomato adalah salah satu bahan yang agak penting di dalam sesetengah masakan. Ia membawakan rasa yang keenam di dalam masakan selepas rasa masin, masam, manis, ...

Lina Rosli

21 Dis • Bacaan 2 minit

Resepi Banana Bread Untuk Menemani Sore Anda

Punya pisang yang sudah sangat matang dan malah nyaris busuk? Rasanya sayang sekali ya kalau harus dibuang bund 😊 Pisang yang sudah terlalu matang ini bisa Anda manfaatkan untuk...

Arfianingrum Pujiastuti

26 Jan • Bacaan 1 minit

Resepi Sambal Tumis Kerang - Boleh Dihidangkan Bersama Roti Puri

Bagi anda yang menggemari hidangan sambal tumis, hari ini Tajria ingin berkongsi resepi dengan anda cara menyediakan Sambal Tumis Kerang untuk hidangan minum petang ataupun maka...

Lina Rosli

4 Feb • Bacaan 1 minit

Asal Usul Kerja Sekolah - Siapa Yang Mengasas Idea Ini?

Homework atau dalam Bahasa Malaysia ia disebut kerja sekolah adalah salah satu kaedah yang digunakan oleh kebanyakan guru dan pendidik. Ia bertujuan untuk memastikan pemahaman p...

Lina Rosli

19 Jan • Bacaan 3 minit

Resepi Gado-Gado Khas Jakarta

Tiba-tiba saya merasa rindu makan Gado-gado. Saya biasanya membelinya di dekat kantor. Rasanya pedas, manis dan enak sekali.

Arfianingrum Pujiastuti

9 Feb • Bacaan 1 minit

Koleksi dUCK Alphabet - Hadir Dengan 26 Rekaan Tudung, Baju Dan Aksesori

Baru-baru ini, The dUCK Group telah hadir dengan koleksi terbaru dibawah siri The Alphabet dUCK. Ia melancarkan produk dan item fesyen yang ditawarkan dalam 26 corak dan warna b...

Lina Rosli

24 Feb • Bacaan 1 minit

Chupa Chups Perkenal Produk Penjagaan Diri Eksklusif Di 7 Eleven - Bukan Lagi Sekadar Lolipop

Jenama Chupa Chups sangat sinonim dengan penawaran gula-gula, manisan dan juga lolipop dengan pelbagai perisa. Ia boleh dikatakan sangat popular dalam kalangan individu untuk pe...

Lina Rosli

10 Feb • Bacaan 1 minit

Jus Hijau / Green Juice 

Jus hijau atau lebih dikenali sebagai 'Green Juice' dalam bahasa inggeris mula terkenal sejak beberapa tahun lalu. Jus Hijau bukan merupakan makanan tambahan atau pun suplemen. ...

Nursyafika

26 Jan • Bacaan 1 minit

Jom Cuba Masak Siakap Kukus Lemon Ala Kedai Tomyam

Masak menu apa malam ini? Bagi anda yang teringin untuk menikmati hidangan ala tomyam, Tajria hari ini membawakan kepada anda cara memasak Siakap Kukus Lemon untuk dihidangkan b...

Lina Rosli

19 Jan • Bacaan 1 minit

Penyintas Keterbatasan, Para Pencipta Musik: Dari Tunanetra Hingga Tuli

Mereka adalah para penyintas keterbatasan. Di antaranya dalam penciptaan lagu/musik. Ada yang tunanetra, tidak bisa membaca not balok, juga ada yang tuli. Deretan nama sebagai c...

Arifin

10 Feb • Bacaan 2 minit

Mari cuba resepi kimchi mudah ini! 

kimchi adalah makanan masyarakat korea penuh dengan khasiat dan kebaikkannya. Kimchi mengandungi probiotik natural baik untuk penghadaman. Ianya melalui proses fermentasi termas...

Nursyafika

30 Jan • Bacaan 1 minit

Tak Terkata - Cinta Sejati Menjadi Derita Yang Buatku Gila

Seumur hidup aku, aku tidak pernah mempunyai hubungan cinta yang erat, sejati, atau saling sayang menyayangi. Ketika sekolah, itu sekdar cinta monyet. Itu pun bertahan sekitar t...

Penulis Kacak

20 Feb • Bacaan 9 minit

Kolaborasi Xing Fu Tang, llaollao - Menu Istimewa Tahun Baru Cina

Bersempena Tahun Baru Cina yang bakal hadir pada Februari ini, Xing Fu Tang bersama-sama dengan llaollao hadir dengan menu istimewa buat penggemar boba gula merah dan juga dalgona.

Lina Rosli

3 Feb • Bacaan 42 saat

Tips Mudah Dan Praktikal Untuk Kekal Sihat Apabila Tiba Musim Perayaan Oleh NKF

Untuk menjadi sihat dan juga bebas penyakit bukanlah sesuatu yang mudah. Ia berbalik kepada gaya hidup dan juga cara pemakanan kita dalam memastikan kesihatan secara menyeluruh ...

Lina Rosli

27 Jan • Bacaan 2 minit

Mie Shirataki - Alternatif Makan Mie Lezat dan Sehat

Anda sudah pernah mencoba makan mie shirataki? Beberapa hari ini saya sedang ketagihan makan mie shirataki. Mie shirataki yang saya makan diolah menjadi mie goreng yang ditambah...

Arfianingrum Pujiastuti

18 Feb • Bacaan 1 minit

Meregulasi Diri untuk Belajar

“Self-regulated learning is learning that is goal oriented, conscious, and not under a tutor’s immediate control.” (Rheinberg et al., 2000)

Arifin

15 Jan • Bacaan 1 minit

Menonton #DiRumahSaja

Pandemi Coronavirus Disease 2019 (Covid-19) telah membawa sejumlah perubahan dan kita diharuskan melakukan adaptasi. Salah satu sektor yang cukup terpukul karena pagebluk ini, y...

Arifin

20 Jan • Bacaan 2 minit

Imlek, Dari Barongsai Hingga Angpao

Pada Jumat (12/2/2021) diperingati sebagai Tahun Baru Imlek 2572 Kongzili. Sudah tahukah Anda mengenai sejumlah item yang identik dengan Imlek, seperti barongsai dan angpao?

Arifin

11 Feb • Bacaan 1 minit

Resepi Bakso Bakar Mudah Dibuat di Rumah

Bakso (meet ball) adalah makanan yang terbuat dari olahan daging sapi/ayam/ikan yang digiling dan dibentuk bulat kecil. Bakso sangat digemari di Indonesia, mulai dari anak-anak ...

Arfianingrum Pujiastuti

23 Feb • Bacaan 1 minit