hati

Tagar populartips resepi covid-19

Prosedur Untuk Permohonan Dan Pendaftaran Perkahwinan

Proses untuk pendaftaran permohonan perkahwinan terlihat agak rumit jika anda tidak betul-betul memahami maklumat atau dokumen yang dikehendaki oleh pihak Jabatan Agama Islam. P...

Lina Rosli

20 Ogo • Bacaan 5 minit

#TAJResepi - Ayam Masak Kicap Mudah Dan Ringkas

Terdapat banyak variasi cara masakan untuk hidangan Ayam Masak Kicap ini. Ada hidangan yang berkuah dan juga sesetengah lauk yang kering dan pekat. Jadi, hari ini Tajria akan be...

Lina Rosli

3 Okt • Bacaan 1 minit

Membesarkan "Digital Natives"

Mengasuh generasi yang akan datang akan menimbulkan cabaran dan peluang baru. Lagipun, ibu bapa yang baru sedang membesarkan anak-anak mereka dalam dunia yang sangat berbeza dar...

Snap Inc

22 Mei • Bacaan 4 minit

Apa Yang Anda Perlu Lakukan Jika Anda Mempunyai Alahan Makanan?

Alahan boleh terkena kepada bermacam-macam individu tidak kira lelaki atau perempuan, kurus atau gemuk dan muda atau tua. Alahan ini terbahagi kepada beberapa jenis termasuk ala...

Lina Rosli

17 Dis • Bacaan 2 minit

#TAJSuggest - Betulkah Tekanan Itu Baik?

Kebiasaannya, tekanan sering dilihat sebagai isu yang tidak baik dan negatif semata-mata. Dengan sedikit tekanan, ia dapat memberi motivasi kepada anda untuk memberi tumpuan kep...

Lina Rosli

19 Sep • Bacaan 3 minit

Amalkan Tabiat Membasuh Tangan - Langkah Untuk Memastikan Peranti Sentiasa Bersih

Setiap individu mempunyai telefon pintar yang mana ia adalah item atau produk yang sering digunakan dalam kehidupan seharian. Oleh itu, selain menjaga kebersihan diri, kebersiha...

Lina Rosli

18 Mac • Bacaan 2 minit

Salahkah Menjadi Suri Rumah Sepenuh Masa?

Ada yang berpendapat jika suami tidak membenarkan isteri mereka bekerja dan lebih suka isteri duduk sahaja di rumah, mereka berfikiran kolot dan hanya pentingkan diri sendiri. B...

Aida Kamalia

30 Ogo • Bacaan 3 minit

Bagaimana Emosi Memberi Kesan Kepada Anda?

Segelintir orang berpendapat yang mana emosi asas dapat memberi kesan dan mempengaruhi keupayaan kita untuk membuat keputusan secara rasional. Terdapat beberapa emosi negatif ya...

Lina Rosli

4 Okt • Bacaan 3 minit

Punca Keguguran Dan Apa Wanita Perlu Tahu 

Apabila pasangan menerima berita mereka bakal menerima cahaya mata, sudah pasti kedua-dua insan ini akan dipenuhi rasa gembira dan teruja terutamanya jika ini kehamilan yang per...

Aida Kamalia

19 Ogo • Bacaan 3 minit

Potongan Hingga RM62 Di Roaming Man Bersempena Hari Merdeka 

Sempena Hari Merdeka tidak lama lagi, Roaming Man tidak melepaskan peluang ini dengan memberi baucer diskaun kepada semua yang ingin melancong ke luar negara. Bagi anda yang mas...

Aida Kamalia

27 Ogo • Bacaan 3 minit

5 Tanda Yang Menunjukkan Kuku Anda Sihat

Penjagaan kuku biasanya boleh menjadi mudah ataupun sukar bergantung kepada kondisi kuku anda. Sekitar 60% wanita yang dipercayai melakukan rawatan dan penjagaan kuku setiap bul...

Lina Rosli

11 Ogo • Bacaan 3 minit

#TAJFesyen - Kombinasi Warna Yang Sesuai Untuk Tudung Dan Baju Anda

Ramai individu lebih gemar memadankan warna baju, tudung dan seluar yang seakan sama dan lebih kurang. Terdapat juga dalam kalangan anda yang gemar memakai tudung berwarna gelap...

Lina Rosli

7 Nov • Bacaan 3 minit

Bagaimana Untuk Kekal Fokus Dalam Kelas Atas-Talian?

Pembelajaran secara atas talian atau online learning boleh dikatakan agak mencabar. Ia memerlukan tahap fokus dan komitmen yang tinggi untuk mengikuti pelan pengajaran dan pembe...

Lina Rosli

30 Apr • Bacaan 3 minit

6 Kuih Raya Yang Akan Menjadi Rebutan Ramai Pada Hari Raya Aidilfitri 

Bercakap tentang persiapan Hari Raya Aidilfitri, pasti pada waktu sekarang anda bersama anak-anak ralit membuat pelbagai kuih dan biskut raya untuk dijamu kepada tetamu nanti. I...

Aida Kamalia

31 Mei • Bacaan 4 minit

#TAJSihat - Kesan Acrylamide Dalam Kopi: Apa Yang Anda Perlu Tahu?

Kopi mempunyai pelbagai kebaikan untuk kesihatan tubuh badan manusia. Kebaikan yang ada pada kopi termasuk ia dapat meningkatkan fungsi otak, meningkatkan kadar metabolisma dan ...

Lina Rosli

4 Nov • Bacaan 2 minit

Anak Disleksia Mampu Belajar Seperti Yang Lain Jika Ibu Bapa Ketahui Dengan Lebih Awal 

Penyakit Disleksia tidak patut dijadikan alasan serta penghalang untuk anak anda berjaya. Ya, penyakit ini jika tidak diagnosis serta dirawat lebih awal sewaktu anak masih kecil...

Aida Kamalia

26 Ogo • Bacaan 4 minit

Tips Belajar - Ini Adalah 3 Cara Menggunakan Highlighter Pada Nota Dengan Berkesan

Highlighting adalah satu kaedah yang menonjolkan isi-isi penting dalam buku atau nota. Ia semestinya menjadi kegemaran setiap pelajar kerana ia membantu pelajar untuk mengingati...

Lina Rosli

3 Jan • Bacaan 2 minit

Punca Isteri Tawar Hati - Suami Perlu Tahu! 

Perkahwinan itu indah, apabila kedua-dua insan suami isteri tetap bertoleransi dan ingin menjadi terbaik untuk pasangan.Namun, apa akan terjadi apabila sikap salah seorang dari ...

Aida Kamalia

19 Ogo • Bacaan 3 minit

Eyeshadow Palette Terbaik Bawah RM100

Setiap wanita pasti akan mempunyai satu eyeshadow palette di rumah kan? Kalau anda orang yang sukakan makeup, tidak mustahil jika anda mempunyai lebih daripada 10 eyeshadow pale...

Aida Kamalia

20 Ogo • Bacaan 3 minit

#TAJSuggest - Tangan Mana Yang Sepatutnya Anda Pakai Jam Tangan?

Persoalan biasa kebanyakkan individu adalah, "Tangan manakah yang harus memakai jam tangan?". Secara umumnya, kebanyakkan orang akan memakai jam tangan di tangan yang bukan domi...

Lina Rosli

26 Sep • Bacaan 2 minit

Mengapa Ukuran Kasut Berbeza Mengikut Jenis Dan Jenama? Ini Adalah 3 Tips Membeli Kasut Secara Atas-Talian

Ada yang mengatakan bahawa saiz sandal atau selipar seharusnya tidak terlalu besar dan juga tidak terlalu kecil. Namun, membeli sandal yang ukurannya satu saiz lebih besar bukan...

Lina Rosli

3 Sep • Bacaan 3 minit

#TAJBeauty - Kenali Kelebihan Aloe Vera Secara Ringkas 

Aloe vera atau nama saintifiknya Aloe Barbadensis adalah tumbuhan yang membesar di iklim tropika dan kini menjadi salah satu tumbuhan yang digunakan untuk perubatan tradisional....

Lina Rosli

26 Sep • Bacaan 2 minit

Mengapa restoran menyajikan ikan dan daging mentah, tetapi tidak ayam mentah?

Ada sebab mengapa kedai makan atau restoran tidak menyajikan ayam mentah sebagai pilihan hidangan santapan anda. Ayam yang mentah atau tidak dimasak dengan betul boleh menimbulk...

Lina Rosli

22 Apr • Bacaan 2 minit

#100Hari100Aktiviti - Tetapkan Masa Untuk Bermain Sukan Kegemaran Anda

Mengapa bermain sukan kegemaran anda adalah penting? 

Lina Rosli

3 Okt • Bacaan 2 minit

#TAJSuggest - Etika Dalam Wayang Yang Perlu Anda Patuhi

Sejak kebelakangan ini sering saya melihat banyak filem yang telah ditayangkan yang menarik perhatian ramai orang. Ini adalah satu inisiatif yang baik dalam menyokong hasil kerj...

Lina Rosli

9 Okt • Bacaan 2 minit

Kesan Lebam Tiba-tiba Muncul Pada Badan? Ketahui Apa Puncanya.

Orang-orang dulu sering mengaitkan kesan lebam tiba-tiba pada badan dengan jin atau makhluk halus. Tapi hakikatnya, ia berlaku apabila darah dalam badan terperangkap di bawah ku...

Lina Rosli

3 Sep • Bacaan 2 minit

Hapuskan Pepijat Dan Kutu Tilam Dengan Cara Ini 

Masalah pepijat di katil atau pun kutu katil pasti menjadi hal yang sangat merungsingkan kita. Sudahlah tidur tak lena, kemudian digigit pepijat pula! Habis satu badan gatal dan...

Aida Kamalia

22 Ogo • Bacaan 3 minit

#TAJSihat - Apa Itu GERD?

GERD adalah singkatan untuk Gastroesophageal Reflux Disease atau Penyakit Reflux Gastroesophageal. Penyakit ini kebiasaannya hadir untuk jangka panjang yang mana asid dari perut...

Lina Rosli

23 Sep • Bacaan 2 minit

Saatnya Kembali

 

Mamatip

2 Apr • Bacaan 2 minit

Resepi Bebola Ikan - Kini Tidak Lagi Perlu Beli Di Kedai Atau Pasaraya

Tahukah anda bahawa bebola ikan mengandungi beberapa manfaat pemakanan, seperti penyediaan sumber vitamin dan mineral yang penting? Badan anda memerlukan vitamin dan mineral unt...

Lina Rosli

21 Feb • Bacaan 1 minit

Tips Belajar - 3 Langkah Mudah Untuk Membuat Catatan Menggunakan Kaedah Bullet Journal

Sebelum ini, Tajria telah berkongsi kepada anda dua kaedah penyediaan nota iaitu Cornell Method dan peta minda. Jadi, Tajria hari ini ingin berkongsi kepada anda tips membuat no...

Lina Rosli

28 Jan • Bacaan 3 minit

Tips Belajar -  Bagaimana Untuk Membuat Nota Menggunakan Peta Minda?

Peta minda merupakan sebuah cara membuat nota menerusi gambaran visual yang membantu dalam menyusun dan mengatur nota dengan lebih efektif dan efisien. Teknik ini sangat berguna...

Lina Rosli

14 Jan • Bacaan 2 minit

Ingin Lebih Fokus? Cuba Kaedah Ini

Hidup di zaman sekarang yang serba canggih, agak sukar untuk kita kekal fokus dalam melaksanakan sesuatu tugasan. Namun begitu, kebolehan untuk fokus bukanlah superpower. Ia bol...

Min Ahmad

15 Apr • Bacaan 4 minit

#TAJSihat - Ketahui Kalori Untuk Jus Buah-buahan Segar

Tidak ada yang lebih sihat daripada memakan buahan segar. Walau bagaimanapun, anda perlu mendapatkan segelas jus buah segar bagi menjadikan badan anda lebih sihat dan cergas. Be...

Lina Rosli

13 Sep • Bacaan 2 minit

Berkawan + Selesa = Cinta?

Saya ada satu soalan. Kenyataan di bawah adalah mitos atau realiti?

Penulis Kacak

22 Apr • Bacaan 3 minit

Ikuti 5 Cara Turun Berat Badan Dengan Mudah Dan Sihat! 

Pernah tak korang rasa berat badan sekarang dah melampau? Tapi rasa macam tak bersedia nak diet atau exercise lebih-lebih sebab takut tak mampu? Kita semua nak sihat, sampai sat...

Aida Kamalia

2 Apr • Bacaan 3 minit

CPR - Apa Yang Anda Harus Lakukan

CPR atau namanya Cardiopulmonary resuscitation ini adalah satu teknik yang mana dapat menyelamatkan nyawa orang jika berada dalam kecemasan. Antaranya adalah apabila seseorang h...

Aida Kamalia

18 Mac • Bacaan 2 minit

Jenis Brush Make Up Dan Fungsinya

Untuk orang yang baru berjinak-jinak dalam dunia make up, setiap perkara dalam make up kena belajar dengan betul, contohnya teknik make up mata, pakai foundation dengan betul da...

Aida Kamalia

29 Mac • Bacaan 4 minit

Meriahkan Koleksi Raya 2019 Anda Bersama Lazada

Bersempena musim perayaan yang bakal tiba, Lazada Malaysia hadir dalam membawakan variasi koleksi raya dari pelbagai jenama fesyen terkemuka di Malaysia. Antara jenama yang turu...

Lina Rosli

25 Apr • Bacaan 2 minit

Resepi Nasi Tomato Mudah Dan Sedap!

Nasi tomato antara nasi yang berempah macam nasi briyani, nasi arab dan sebagainya. Sering juga dibuat semasa kenduri kahwin atau majlis perayaan. Lagi-lagi kalau kanak-kanak te...

Aida Kamalia

12 Apr • Bacaan 3 minit

Cara Mendidik Anak Yang Degil 

Perangai anak yang degil ini kadangkala amat memeningkan kepala, terutamanya jika anda seorang suri rumah. Mereka sering menunjukkan sikap yang agresif, gaduh bersama adik-berad...

Aida Kamalia

22 Mac • Bacaan 4 minit

Tanda Kulit Kering Dan Dehidrasi

Masalah kulit kering ini seringkali menghantui segelintir wanita di luar sana. Namun, adakah ia betul-betul masalah kulit kering atau hakikatnya ia adalah masalah dehidrasi yang...

Lina Rosli

18 Mac • Bacaan 2 minit

3 Resepi Mudah Untuk Penggemar Salad

Terdapat pelbagai resepi salad mudah yang boleh anda cuba untuk sajian sihat anda, tambah lagi jika anda seorang penggemar salad. Salad ini bukan sahaja mengandungi bahan yang s...

Lina Rosli

26 Apr • Bacaan 3 minit

3 Tempat Travel Murah Dengan Pulau Cantik 

Siapa tak tertarik dengan pulau yang berwarna biru, air yang jernih serta mempunyai pasir berwarna putih! Hilang terus stress di tempat kerja, masalah dengan kawan, dan banyak l...

Aida Kamalia

18 Mac • Bacaan 4 minit

Hilangkan Bau Badan Yang Busuk Dengan Cara Ini

Bau badan yang busuk ini sering kali menjadi sesuatu yang memalukan. Ada orang sampai hilang keyakinan disebabkan bau badan ni. Lebih teruk lagi, kalau dalam kereta bau tu terpe...

Aida Kamalia

9 Apr • Bacaan 3 minit

Tumit Kaki Retak? Ikuti Cara Ini Untuk Hilangkannya! 

Wanita sering menjaga kecantikan kulit muka dan badan, akan tetapi sering terlupa antara anggota terpenting pada badan, iaitu tapak kaki! Lebih banyak badan berjalan, lebih bany...

Aida Kamalia

19 Apr • Bacaan 3 minit

5 Restoran Menawarkan Buffet Ramadhan Bawah RM55 Seorang

Tiba sahaja bulan Ramadhan setiap tahun, restoran dan hotel juga tidak ketinggalan menawarkan buffet Ramadhan dengan harga yang pelbagai. Jika anda diberi pilihan untuk pergi ke...

Aida Kamalia

8 Mei • Bacaan 4 minit

6 Gaya Beg Yang Sesuai Untuk Di Bawa Ke Tempat Kerja

Pemilihan beg kerja yang baik memerlukan anda untuk memastikan kesesuaian penggunaannya. Beg kerja yang baik mempunyai komponen-komponen seperti saiz yang sesuai, poket tambahan...

Lina Rosli

19 Mac • Bacaan 3 minit

Cerita Nasi Daging semalam ... 

Semalam berbuka puasa di kampung halaman di Ghombau, hanya kami berempat. Sambil duduk menengok alang menjahit tempahan, kami duk bercerita cerita apa untuk dimasak pada berbuka...

norzalia

13 Mei • Bacaan 2 minit

Ibu-bapa Di Luar Sana, Pesan Kepada Anak Untuk Jaga Adab Semasa Beraya 

Menjelang Hari Raya Aidilfitri yang bakal tiba tak lama lagi ini, sudah pasti group Whatsapp anda semua dah pun berbunyi tak henti-henti kan? Lagi-lagi group adik-beradik, group...

Aida Kamalia

28 Mei • Bacaan 4 minit

Beg Tangan Wanita - Mana Satu Pilihan Anda? 

Adakah anda seorang yang hanya mempunyai 1 beg sahaja, dan beg itu lah yang anda bawa ke pejabat malah keluar ke acara-acara lain di luar. Atau pun anda seorang penggemar beg ta...

Aida Kamalia

21 Jun • Bacaan 4 minit

Mari Lihat Fakta Menarik Tentang Swarovski - Perhiasan Wanita Terkenal 

Kalau sebut je nama Swarovski, memang sudah tak asing lagi terutamanya wanita dan peminat-peminat aksesori. Apabila anda pergi sahaja pusat beli-belah yang besar, pasti anda aka...

Aida Kamalia

13 Jun • Bacaan 2 minit

Lakukan Perkara Ini Ketika Melawat Bayi Baru Lahir

Pasti anda berasa gembira dan tidak sabar untuk melawat bayi yang baru sahaja lahir, terutamanya jika ibunya adalah rakan-rakan baik anda, saudara, rakan sekerja dan sebagainya....

Aida Kamalia

16 Jul • Bacaan 4 minit

Makeup Remover-Bagaimana Anda Memilih Pembersih Solekan?

Setiap orang mempunyai citarasa yang berlainan dalam mengurus rutin pembersihan muka. Ada sesetengah individu lebih gemar melakukan rutin yang panjang dan kompleks. Mungkin juga...

Lina Rosli

10 Jul • Bacaan 3 minit

Cadangan Tempat Percutian Untuk Backpackers 

Orang kata, masa muda inilah masanya untuk kita mengembara melihat dunia luar. Nanti tatkala kita sudah berkeluarga dan mempunyai anak, ia sedikit sukar untuk pergi ke negara lu...

Aida Kamalia

15 Jul • Bacaan 5 minit

4 Perkara Pertama Anda Harus Lakukan Selepas Putus Cinta

Kehilangan seseorang yang kita sayang tatkala orang itu sudah menjadi dunia bahagia kita, semestinya saat perit untuk kita menerima kenyataan. Melepaskan cinta yang anda bina se...

Aida Kamalia

19 Jul • Bacaan 3 minit

Makan Organ Dalaman Haiwan - Bahaya Atau Tidak? 

Berakhirnya Hari Raya Aidil-Adha, sudah pasti anda menerima beberapa bahagian daging korban sumbangan dari surau, jiran terdekat, keluarga  atau bahagian daging anda sendiri sem...

Aida Kamalia

14 Ogo • Bacaan 3 minit

Elak Strok Haba - Ikuti Tips Ini 

Cuaca panas yang kering amat lazim di Malaysia kerana iklim negara ini sendiri. Pada tahun ini juga cuaca panas yang kering ini diramalkan akan berlanjutan hingga akhir Mac teru...

Aida Kamalia

18 Mac • Bacaan 3 minit

Kenali Simptom Kanak-Kanak Disleksia

Mungkin ramai sudah tau dan faham akan disleksia, iaitu masalah pembelajaran yang dihadapi oleh seseorang menyebabkan individu ini sukar untuk menulis, membaca malah  sukar untu...

Aida Kamalia

5 Apr • Bacaan 2 minit

Kedai Berkonsepkan Kafe Di Maxis The Gardens Mid Valley, Lebih Mesra Pelanggan! 

Maxis adalah salah satu syarikat telekomunikasi yang terkenal di Malaysia, tidak lepaskan peluang, Maxis membuka sebuah kedai konsep yang baru di The Gardens, Kuala Lumpur bertu...

Aida Kamalia

16 Mei • Bacaan 3 minit

Tips Menggayakan Hijab Mengikut Bentuk Muka Pada Pagi Raya Nanti

Hari Raya Aidilfitri bakal tiba tak lama lagi dan pastinya wanita-wanita diluar sana sudah mula fikir gaya hijab yang macam mana nak pakai pada pagi raya nanti, kan? Raya kan se...

Aida Kamalia

24 Mei • Bacaan 3 minit

Menulislah Yang Mengubah Jalan Hidup

Saat saya menulis catatan ini. Saya sedang duduk sambil melayan secawan kopi panas di bahagian kota Bangkok yang hingar dan bising. Jalan raya terasa padat dengan motor, kereta ...

Aiman Nazirmuddin

20 Mei • Bacaan 4 minit

Fesyen Seluar Untuk Wanita Plus Size

Ada pendapat mengatakan wanita plus size ini takut untuk berfesyen, betul ke? Atau sebenarnya bukan takut, tetapi ketandusan idea untuk pakai fesyen macam mana. Kalau tak seluar...

Aida Kamalia

2 Apr • Bacaan 2 minit

I Love Myself <3

" Kenapa aku diduga sebegini? Tidak layakkah aku untuk bahagia seperti orang lain? Tuhan, aku tak kuat...."

Nurul Izzaty

17 Apr • Bacaan 3 minit

'Girl Boss'?

Baru-baru ini, saya ada menonton filem Girl Boss di Netflix. Namun, selepas tamat satu season, cerita ini telah dibatalkan penyiarannya. Tetapi, sempat juga saya menyimpulkan be...

Lina Rosli

19 Apr • Bacaan 4 minit

Tanda-Tanda Anda Mempunyai Hubungan Yang Toksik 

Terdetik di dalam hati saya untuk mengulas apa yang dikongsikan oleh Sarah Hildebrand tentang pengakuan jujur penyebab Sarah memutuskan hubungan dengan bekas pasangannya. Diseba...

Aida Kamalia

29 Jul • Bacaan 4 minit

Maskara Tanpa Warna Terbaik Untuk Suku Tahun 2019

Tidak lengkap #MOTD anda tanpa mengenakan sedikit penyeri pada mata anda. Terdapat banyak jenama di pasaran yang mengeluarkan pelbagai jenis maskara yang sesuai dengan gaya dan ...

Lina Rosli

12 Apr • Bacaan 3 minit

#TAJ Makan- Clams Buttercream Terbaik Di Two Sons Bistro!

Kalau korang sentiasa mengikuti perkembangan influencer-influencer di media sosial, pasti korang sudah tau satu restorang yang terkenal iaitu Two Sons Bistro. Dah lama sebenarny...

Aida Kamalia

28 Ogo • Bacaan 4 minit

Resepi Bomboloni Tiramisu 

Jika anda penggemar donut, pasti anda sudah ketahui satu jenis kuih yang tular baru-baru ini, iaitu bomboloni. Jika lihat dengan sekali pandang, bomboloni kelihatan seakan-akan ...

Aida Kamalia

10 Jul • Bacaan 3 minit

4 Tips Melancong Secara Solo Untuk Wanita

Menjadi satu trend masa kini individu di Malaysia untuk melancong secara sendirian atau solo. Ada beberapa perkara yang anda perlu diketahui buat sesiapa yang bercadang untuk me...

Lina Rosli

20 Mac • Bacaan 2 minit

Giliran Balik Kampung Untuk Raya

Pernah tak kalau anda berada di dalam dilema tidak tahu nak balik raya kampung siapa tahun ini? Ia tidak menjadi satu masalah jika kedua-kedua kampung berada di negeri atau kawa...

Lina Rosli

9 Mei • Bacaan 2 minit

Alasan Lelaki Kepada Kekasih

”Awk x syg sy lg ke?”. “Kenapa awk buat mcm tu kat sy?” “Apa salah sy?.” “Asyik alasan tu je, habis tu.. sy ni x penting???”

Penulis Kacak

19 Apr • Bacaan 5 minit

Primer Make Up Untuk Setiap Jenis Kulit - Bagi Make Up Tahan Lebih Lama! 

Untuk siapa yang gilakan make up, primer memang wajib ada dalam simpanan! Bukan sahaja primer untuk membuat solekan korang tahan lama dari biasa, make up tidak akan hilang atau ...

Aida Kamalia

29 Mei • Bacaan 3 minit

Kenali Daging Putih Dan Daging Merah

Mungkin ramai dikalangan anda yang jarang mengambil kira jumlah pengambilan untuk setiap hidangan rutin anda. Hakikatnya, setiap jumlah pengambilan sesuatu kelas makanan dalam p...

Lina Rosli

19 Apr • Bacaan 2 minit

3 Mitos Mengenai Vaksin - Kenapa Perlu Mendapatkan Vaksin HPV?

Baru-baru ini, gempar di sesetengah media sosial berkenaan isu pervaksinan ini. Ada golongan yang tidak percaya akan daya keberkesanan vaksin dalam mencegah beberapa penyakit. G...

Lina Rosli

30 Mei • Bacaan 3 minit

7 Aktiviti Yang Anda Boleh Lakukan Sambil Menunggu Waktu Iftar

Apakah aktiviti yang anda sering lakukan sementara menunggu waktu berbuka? Untuk kaum wanita, kebiasaannya anda lebih banyak menghabiskan masa di dapur untuk menyediakan hidanga...

Lina Rosli

8 Mei • Bacaan 3 minit

Apa Erti Cinta?

Erti cinta banyak. Pada saya, setiap insan mempunyai definisi cinta yang berbeza. Ada yang mendefinisikan cinta itu; 

Penulis Kacak

23 Apr • Bacaan 2 minit

Tabiat Mengorek Telinga, Mengundang Risiko! 

Mungkin masih ada yang berpendapat, anda seharusnya membersihkan telinga setiap minggu atau dua minggu sekali untuk membuang tahi telinga yang terdapat di dalam telinga. Malah a...

Aida Kamalia

21 Mei • Bacaan 2 minit

Alami Kulit Kepala Yang Sihat Tanpa Kelemumur Dengan Tujuh Bahan Ini

Masalah rambut kelemumur atau Seborrhoea kerap dialami oleh kebanyakkan orang tidak kira perempuan atau lelaki. Ia bukan sahaja menyebabkan gatal-gatal dan rasa kurang selesa pa...

Lina Rosli

29 Apr • Bacaan 3 minit

Bosan Dating Bersama Pasangan Di Mall? Lihat Cadangan Lokasi Ini Pula! 

Buat pasangan-pasangan di luar sana, mencari tempat untuk meluangkan masa bersama sangat susah kan? Tengok wayang di pusat beli-belah pula sudah jemu kerana setiap kali nak perg...

Aida Kamalia

15 Mei • Bacaan 3 minit

Tips Berpuasa Bagi Pesakit Gastrik 

Pada bulan Ramadhan ini umat Islam semua menjalankan ibadah rukun Islam yang ketiga iaitu berpuasa. Antara detik  yang ditunggu-tunggu bagi semua orang kan? Kalau anda lihat dis...

Aida Kamalia

9 Mei • Bacaan 3 minit

Kenapa Asyik Salah Lelaki? Perempuan Tak Salah?

Hai, lama sudah saya menyepi. Ini kerana ia selari dengan hati saya yang sentiasa sepi. Maaf, bagi kalangan wanita yang membaca artikel saya, maaf atas kerana sudah lama tidak m...

Penulis Kacak

3 Mei • Bacaan 4 minit

7 Nasihat Cinta Sejati

Cinta yang bahagia di dunia dan akhirat adalah cinta yang ramai inginkan. Cinta ini adalah cinta sejati. Tetapi untuk mempunyai pasangan setia yang membawa ke cinta sejati perlu...

Penulis Kacak

4 Mei • Bacaan 4 minit

3 Tips Untuk Jeans Anda Tahan Lebih Lama

Penjagaan jeans tidaklah rumit yang disangka. Namun, untuk menjadikan ia tahan lebih lama, anda perlu mengambil langkah yang lebih baik. Sesetengah jeans memerlukan anda untuk b...

Lina Rosli

28 Mac • Bacaan 2 minit

Raikan Ibu Anda Dengan Tips Bersempena Hari Ibu

Bersempena Hari Ibu semalam, pasti ramai yang tertanya-tanya apakah hadiah yang sesuai untuk diberikan sebagai satu tanda penghargaan kepada para ibu. Memang benar, kita perlu m...

Lina Rosli

13 Mei • Bacaan 2 minit

Cacar Monyet - Apa Yang Anda Perlu Tahu

Apabila tular berita yang mengatakan cacar monyet sudah berada di Singapura, sememangnya berita ini mengejutkan semua rakyat tempatan. Kementerian Kesihatan (MOH) Singapura meng...

Aida Kamalia

16 Mei • Bacaan 1 minit

Kesan Buruk Memakai Kasut Tinggi Terlalu Lama 

Apabila kita memakai kasut tinggi, secara automatik diri akan menjadi lebih berkeyakinan. Memakai kasut tumit tinggi ini membuatkan postur badan kita menjadi lebih cantik, menai...

Aida Kamalia

24 Apr • Bacaan 3 minit

Menagih Kasih Ibu ..

Betapa hebatnya nilai kasih sayang. Namun bagaimana dan dimana kita meletakkan value kasih sayang ini. Pengalaman yang menyedihkan di pagi raya ke-4, di mana seorang anak menant...

norzalia

10 Jun • Bacaan 2 minit

Kenapa Kucing Tertarik Kepada Laser?

Pernah tak anda perasan bahawa kucing amat tertarik dengan lampu kecil berwarna merah atau lebih dikenali sebagai laser? Apabila anda menyuluh cahaya laser di lantai, kucing aka...

Lina Rosli

30 Apr • Bacaan 1 minit

#TAJMakan - Nikmati Burn-T Cheesecake Di The Farm Foodcraft

The Farm Foodcraft adalah sebuah restoran dan kafe yang terletak di The Sphere, Bangsar South yang membawakan tema seakan di ladang. Ia juga menampilkan hidangan yang berkonsepk...

Lina Rosli

24 Sep • Bacaan 1 minit

Tips Cantik - Kenali kulit muka anda

Masing-masing mempunyai kondisi kulit muka yang berbeza, iaitu kulit muka berminyak, kering, normal dan kombinasi. Untuk mendapatkan glowing skin yang perfect, anda seharusnya m...

Lina Rosli

11 Feb • Bacaan 2 minit

Bagaimana Untuk Meningkatkan Keyakinan Dalam Masa 5 Minit?

Bagi anda yang selalu berasa gemuruh dan berasa sukar untuk bercakap di hadapan orang ramai, ini adalah beberapa langkah yang boleh anda praktikkan untuk meningkatkan keyakinan ...

Lina Rosli

13 Nov • Bacaan 2 minit

Apa Itu Self-Isolation? Ketahui Langkah Ini Dengan Lebih Lanjut

Pasti sekarang anda sudah biasa mendengar istilah mengasingkan diri atau self-isolate rententan dari kes coronavirus yang juga dikenali sebagai Covid-19. Terdapat banyak garis p...

Lina Rosli

19 Mac • Bacaan 3 minit

#TAJKeluarga - Bagaimana Anda Berkomunikasi Dengan Anak-Anak?

Terdapat banyak perkara yang mungkin mahu anak anda kenali dan pelajari sepanjang tumbesaran mereka. Sebagai ibu bapa, anda pasti menginginkan yang terbaik untuk anak-anak yang ...

Lina Rosli

11 Nov • Bacaan 3 minit

Tempat Menarik yang Boleh Dilawati di Tengah-tengah Bandaraya Kuala Lumpur

Bandaraya Kuala Lumpur mempunyai banyak kawasan yang menarik perhatian. Namun, tidak ramai di antara kitayang sedar dan menafaatkan kewujudan lokasi-lokasi menarik ini kecuali p...

Min Ahmad

12 Feb • Bacaan 3 minit

Betul Atau Salah? Ini 7 Perkara Mengenai Wabak Covid-19

Sejak akhir-akhir ini, terdapat banyak informasi dan maklumat yang berlegar di arena web mengenai wabak coronavirus iaitu Covid-19. Jadi, ia amat penting untuk semua individu me...

Lina Rosli

13 Mac • Bacaan 3 minit

Rona Cincin dan Tona Kulit ?

Bagi bakal pengantin, pemilihan cincin perlu dititik beratkan supaya bakal pengantin berpuas hati dan gembira menjelang hari bahagia. Selain itu, cincin adalah satu aset yang ak...

Sufi Sufiya

15 Jul • Bacaan 54 saat

5 Kebaikan Berenang Untuk Wanita

Renang merupakan satu senaman yang mendapat perhatian ramai pada zaman kini. Semasa berenang, mental, fizikal, segala otot dan tulang rangka digerakkan untuk membuat satu geraka...

Amalina Hazaidi

11 Jul • Bacaan 3 minit

Apa Suami Perlu Lakukan Semasa Isteri Berpantang? 

Sebagai pasangan yang bakal menimang cahaya mata tidak lama lagi, terutamanya ini merupakan anak pertama, pasti pelbagai persiapan perlu dibuat untuk menanti kehadiran insan bar...

Aida Kamalia

19 Jun • Bacaan 5 minit

Amalkan Memandu Dengan Berhemah Ketika Pulang Ke Kampung Sempena Hari Raya Aidilfitri Ini 

Masanya sudah tiba, bulan Ramadhan mulai pergi meninggalkan kita dan sedar tak sedar minggu hadapan sahaja umat Islam akan menyambut Hari Raya Aidilfitri! Apabila tiba sahaja ha...

Aida Kamalia

27 Mei • Bacaan 4 minit

Serbuk Amla - Rahsia Rambut Berkilau Dan Tebal Wanita India 

Pernah tak anda melihat rambut wanita kaum India yang sangat tebal, hitam, lebat dan berkilat? Ya, mereka sangat pentingkan rambut mereka dengan memakai herba, minyak dan macam-...

Aida Kamalia

1 Jul • Bacaan 5 minit

Senarai Checklist Barang Bayi Yang Perlu Anda Bawa Untuk Hari Raya Nanti

Sudah tiba masanya untuk para ibu di luar sana memikirkan tentang perkara yang berat ini, lebih-lebih lagi untuk ibu yang pertama kali nak balik raya bersama anak pertama ini. S...

Aida Kamalia

23 Mei • Bacaan 4 minit

Kebaikan Berenang Untuk Bayi - Ternyata Sangat Selamat

Ibu-bapa pasti ingin yang terbaik untuk anak mereka kan. Lebih-lebih lagi di zaman moden sekarang, terdapat pelbagai kelas perkembangan untuk bayi dari umur 3 bulan lagi. Antara...

Aida Kamalia

20 Jun • Bacaan 3 minit

Memakai Tampon Semasa Waktu Haid - Apa Yang Perlu Anda Tahu 

Disebabkan stigma dan pandangan orang luar yang mengatakan keburukan memakai tampon, ramai wanita memilih untuk memakai tuala wanita dan tidak didedahkan dengan tampon serta keb...

Aida Kamalia

26 Jun • Bacaan 4 minit

Guna Cara Ini Untuk Halang Kucing Anda Kencing Merata-rata 

Sebagai pemilik kucing pastinya anda akan bagi sebaik mungkin kasih sayang pada kucing kesayangan anda. Akan tetapi apabila kucing jantan meningkat dewasa pada umur 5 bulan keat...

Aida Kamalia

26 Jun • Bacaan 4 minit

Ibu-Bapa, Rendahkan Ego Dan Minta Maaf Pada Anak Jika Ada Silap

Dalam banyak-banyak perkara yang dilakukan semasa menjadi ibu-bapa, memikul tanggungjawab besar diberikan oleh Allah untuk membesarkan anak, saya percaya meminta maaf kepada ana...

Aida Kamalia

11 Jun • Bacaan 3 minit

Lakukan Teknik Mencuci Muka Selama 60 Saat Ini Untuk Muka Bebas Jerawat 

Berapa lamakah anda mengambil masa semasa mencuci muka? Rata-ratanya mendapati mereka hanya mencuci muka sekitar 10-15 saat sahaja semasa mencuci muka, dan ianya tidak cukup bag...

Aida Kamalia

24 Jul • Bacaan 3 minit

Tempat Makan Sedap Dan Halal Di Seoul, Korea 

Semasa Aida bercuti di Seoul minggu lepas, memang segaja Aida tak bawa apa-apa makanan dari Malaysia sebagai bekalan. Sebab memang niatnya untuk mencuba semua makanan yang orang...

Aida Kamalia

9 Ogo • Bacaan 6 minit

Ikuti Tips Ini Untuk Hias Bilik Tidur Dengan Ruang Terhad

Memiliki ruang tidur yang kecil bukan menjadi penghalang untuk anda menghias bilik tidur. Apa yang anda perlukan adalah sedikit carian melalui Internet, serta kretiviti. Menjela...

Aida Kamalia

28 Mei • Bacaan 3 minit

Lawati Dan Terokai Nostalgia Laman Seni Kwai Chai Hong Kuala Lumpur

Seperti di kebanyakkan negeri lain, terdapat banyak lorong-lorong seni yang kini menjadi perhatian orang ramai. Jika di Penang, anda pasti akan singgah sebentar di Penang Art St...

Lina Rosli

13 Jun • Bacaan 4 minit

Memakai Skrub Secara Berlebihan - Ini Tanda Kulit Anda Over-Exfoliate

Tujuan memakai skrub wajah adalah untuk menghilangkan sel-sel kulit mati di muka kita untuk mendapatkan kulit yang lebih sihat. Sebenarnya, kulit kita memang boleh singkirkan ku...

Aida Kamalia

16 Jul • Bacaan 3 minit

Plus Size - Jadikan Hari Anda Kini Lebih Bergaya

Apabila kita sebut mengenai fesyen, pasti akan ada orang yang tidak berani untuk mencuba sesuatu kelainan pada diri. Tambah lagi untuk anda yang mempunyai badan dengan saiz yang...

Lina Rosli

9 Jul • Bacaan 4 minit

Tips Hiasan Dan Dekorasi Untuk Meja Pejabat Anda

Kebanyakkan individu masa kini lebih gemar untuk melakukan kerja di luar atau di co-working space yang mana ia lebih selesa dan convinience. Co-working space bukan sahaja menyed...

Lina Rosli

15 Jul • Bacaan 3 minit

Rindu. Adakah Itu Perasaan Yang Nyata? 

Perpisahan atau pengakhiran bukanlah sesuatu yang digemari ramai. Setiap perpisahan dan pengakhiran, jika ianya ikhlas dari hati, suatu hari perasaan rindu akan tiba. Tetapi yan...

Penulis Kacak

1 Ogo • Bacaan 2 minit

Exfoliate Kulit Kepala Dapat Menggalakkan Pertumbuhan Rambut Baru

Jika sebelum ini anda sering exfoliate kulit muka dan badan bagi menghilangkan sel kulit mati seterusnya menjadikan kulit lebih lembut dan penyerapan produk lebih baik. Namun ta...

Aida Kamalia

7 Ogo • Bacaan 3 minit

11 Khasiat Minum Air Lemon

Sudah menjadi rutin saya memesan air kosong setiap kali makan di restoran. Selain untuk kesihatan, minum air kosong juga sangat menjimatkan. Perasankah ada sesetengah restoran y...

Amalina Hazaidi

16 Jul • Bacaan 3 minit

Aneka Resepi Daging Yang Boleh Dimasak Menggunakan Daging Korban 

Sempena Hari Raya Aidil-Adha  ini sudah pasti anda dapat banyak daging korban hasil sumbangan dari orang ramai atau pun keluarga anda. Haruslah diingatkan disini, setelah anda d...

Aida Kamalia

14 Ogo • Bacaan 4 minit

#TAJFesyen - Apa Yang Anda Boleh Nantikan Untuk Fesyen 2020

Apakah yang anda nantikan untuk fesyen tahun 2020 ini? Adakah anda menginginkan sesuatu yang lebih kemas dan minimal atau anda menantikan sesuatu yang lebih santai dan ranggi? M...

Lina Rosli

17 Dis • Bacaan 2 minit

Apa Yang Terjadi Jika Anda Tidak Sarapan?

Sarapan atau makan pagi merupakan hidangan yang paling penting dalam kitaran hari anda. Hal ini kerana ia membantu anda membakar kalori sepanjang hari. Bukan itu sahaja, ia juga...

Lina Rosli

7 Apr • Bacaan 2 minit

Kerap Bangun Malam? Anda Mungkin Mengalami Masalah Kesihatan Yang Tersembunyi

Pernahkah anda mengalami masalah untuk mendapatkan tidur yang berkualiti? Kadangkala tidur anda sering terganggu dengan masalah kencing malam yang mengakibatkan masalah bangun t...

Lina Rosli

2 Mac • Bacaan 2 minit

Cinta Pandang Pertama Itu Mengarut!

Cinta itu bukan sekadar kata-kata. Cinta itu perlu ikhlas dari hati. Cinta itu juga bukan mudah untuk dirasai. Aku tidak percaya akan konsep, cinta pandang pertama. It's F nonse...

Penulis Kacak

19 Jul • Bacaan 2 minit

Dapatkan Persekitaran Tempat Kerja Yang Sihat Dengan 5 Cara Yang Dikongsikan Oleh 3M Malaysia

Sejak kebelakangan ini, jumlah kes untuk Covid-19 di Malaysia dilihat semakin meruncing. Oleh sebab itu, setiap individu sepatutnya perlu memainkan peranan yang penting dalam me...

Lina Rosli

25 Ogo • Bacaan 3 minit

Elakkan Daripada Melakukan 5 Perkara Ini Pada Kulit Muka

Segelintir individu mempunyai rutin dan cara pengurusan diri yang tersendiri. Lebih-lebih lagi berkenaan rutin penjagaan kulit, pasti terdapat banyak langkah dan tips yang dilak...

Lina Rosli

13 Mac • Bacaan 2 minit

JIMMYSCARVES Ingin Menjadikan Fesyen Tudung Labuh Lebih Bergaya

Seperti yang anda sedia maklum, arena fesyen di Malaysia berkembang dengan sangat pantas. Lebih-lebih lagi untuk perkembangan fesyen muslimah moden. Jika anda lihat, di Malaysia...

Lina Rosli

13 Jul • Bacaan 4 minit

BookXcess Bersama Tiga NGO Menderma 13,000 Buku Kepada Golongan Memerlukan

Kedai buku alternatif yang terkemuka di Malaysia yang BookXcess melancarkan sebuah kempen bersama tiga organisasi bukan kerajaan (NGO) dibawah cabang Tanggungjawab Sosial Korpor...

Lina Rosli

25 Ogo • Bacaan 3 minit

Tak Boleh Keluar Tengok Wayang Masa PKP ni? Jangan Risau, Jom Netflix Party

Perintah Kawalan Pergerakan masih lagi dijalankan dan mungkin akan berakhir pada 14 April ini. Diharap anda masih lagi menjadi rakyat yang bertanggunjawab untuk akur pada perint...

Ammar28

6 Apr • Bacaan 1 minit

#CantikSebelumRaya - Cabaran Deep Oil Cleansing

Ramai yang mengetahui asas penjagaan kulit: wash, tone and mositurise. Namun, hidup di zaman kini dengan kesedaran mengenai penjagaan kulit serta impak alam sekitar terhadap kul...

Min Ahmad

27 Apr • Bacaan 3 minit

5 Cara Mudah Untuk Bangun Sahur Di Bulan Ramadan ini

Pada bulan Ramadan, umat Islam pastinya akan bangun sebelum subuh untuk melaksanakan rutin sahur sebelum meneruskan puasa di siang hari. Rutin sahur ini akan berbeza untuk setia...

Lina Rosli

23 Apr • Bacaan 3 minit

Tips Perjalanan Bagi Anda Yang Ingin Memandu Jauh Secara Solo

Memandu untuk kilometer yang jauh memerlukan daya tumpuan yang tinggi. Bukan itu sahaja, kemahiran untuk mengawal sesuatu keadaan juga harus diambil kira bagi mengekalkan kualit...

Lina Rosli

30 Jan • Bacaan 3 minit

Tips Belajar - Apa Yang Perlu Anda Letak Di Dalam Resume Anda?

Peralihan dari alam belajar ke alam bekerja pastinya akan memerlukan sedikit masa untuk menyesuaikan diri. Career readiness atau kesediaan kerjaya amatlah penting bagi anda untu...

Lina Rosli

5 Mac • Bacaan 4 minit

5 Cara Untuk Mengurangkan Penyebaran Kuman Atau Virus Selsema Di Rumah

Tahukah anda kebersihan diri adalah bermula di rumah? Jika anda perasan, biasanya jika seorang daripada ahli keluarga selsema, kebarangkalian untuk berjangkit kepada ahli keluar...

Lina Rosli

28 Jan • Bacaan 3 minit

Serlahkan Pendapat Dan Rasa Hati Anda Menggunakan Biskut Oreo 

Selepas lebih 50 tahun telah dilancarkan di pasaran, OREO kali ini hadir dengan pelancaran OREO edisi terhad yang menampilkan corak timbul menggantikan corak asli OREO dengan se...

Lina Rosli

7 Jul • Bacaan 1 minit

Sambal Tumis Udang - Resepi Memikat Hati Sendiri

Lain orang lain cara yang mana ia akan menampilkan kelebihannya yang tersendiri. Itulah sambal. Untuk saya sendiri, saya menggemarkan sambal yang sedikit pedas tapi manis dan ma...

Lina Rosli

29 Apr • Bacaan 1 minit

Berapa Kerap Anda Perlu Mencuci Rambut?

Selepas seharian bekerja atau melakukan aktiviti di luar, pasti anda menginginkan mandian yang menyegarkan badan. Cucian rambut menggunakan air yang sejuk sewaktu mandi sudah te...

Lina Rosli

5 Ogo • Bacaan 3 minit

Ketahui Kesan Buruk Halia Jika Diambil Secara Berlebihan

Tidak dinafikan, halia adalah salah satu bahan masakan yang sangat popular dan kerap digunakan dalam masakan. Untuk pengetahuan anda, halia berasal dari akar tanaman yang banyak...

Lina Rosli

6 Sep • Bacaan 2 minit

Bagaimana Anda Boleh Membantu Kanak-Kanak Belajar Di Rumah?

Berikut adalah beberapa petua tentang bagaimana ibu bapa dapat terlibat lebih aktif dalam pengalaman belajar anak-anak anda. Penyelidikan menunjukkan bahawa kanak-kanak cenderun...

LeapEd

27 Mei • Bacaan 3 minit

5 Trend Makanan Paling Overrated Pada Dekad Ini

Tahun 2019 sudah hampir di penghujungnya. Jika anda lihat dari tahun 2010 hingga 2019 terdapat banyak pilihan makanan dan minuman yang mendapat perhatian ramai. Namun, ada varia...

Lina Rosli

27 Dis • Bacaan 3 minit

Kerusi Kereta Tampak Lusuh Dan Koyak? 5 Cara Mengatasi Masalah Ini

Sekiranya anda seorang peminat kereta, anda mungkin akan menghabiskan banyak masa untuk mengurus dan melakukan penjagaan yang rapi untuk kereta bagi menjadikannya kelihatan lebi...

Lina Rosli

30 Jun • Bacaan 3 minit

Bolehkah Anda Minum Kopi Ketika Sakit?

Adakah anda tertanya-tanya sama ada kopi akan memberi kesan kepada tubuh jika diminum sewaktu sakit atau tidak? 

Lina Rosli

28 Apr • Bacaan 3 minit

Adakah Pengambilan Karbohidrat Mempengaruhi Fungsi Otak?

Otak menyumbang kira-kira 2% daripada berat badan kita, tetapi menggunakan hampir 20% tenaga yang dijana dari glukosa. Ini sekaligus menjadikan nutrien daripada pemakanan adalah...

Lina Rosli

20 Jul • Bacaan 2 minit

Apakah Yang Dimaksudkan Dengan Cucian Muka 60 Saat?

Jika kita lihat terdapat pelbagai teknik cucian yang digunakan bagi mendapatkan hasil yang memberangsangkan. Antara teknik yang popular dalam kalangan wanita adalah teknik 60 saat.

Lina Rosli

30 Jul • Bacaan 2 minit

Perintah Kawalan Emosi

Seperti yang kita tahu, Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bersambung lagi. Kali ini untuk fasa yang ketiga. Semua negeri di jaga dengan rapi. Kita tidak lagi boleh keluar sembar...

Mamatip

14 Apr • Bacaan 3 minit

7 Fungsi Ketuhar Gelombang Mikro - Selain Memanaskan Makanan

Tahukah anda ketuhar gelombang mikro sudah dicipta sejak tahun 1947 oleh Raytheon bagi tujuan penyelidikan dan pembangunan (research & development) sewaktu perang dunia kedua? S...

Lina Rosli

9 Jul • Bacaan 3 minit

Telur Itik Vs Telur Ayam - Apakah Kelebihan Memakan Telur Itik? 

Jika dilihat dari kulit luarnya, telur itik dan telur ayam mempunyai perbezaan yang ketara dari segi warna dan saiz. Yang mana telur itik hadir dengan 3 variasi warna iaitu biru...

Lina Rosli

22 Jun • Bacaan 3 minit

Bilakah Anda Perlu Menggantikan Bilah Pengelap Cermin Kereta?

Wiper blades atau bilah pengelap adalah satu alat dan komponen yang penting pada kereta. Ia bagi menjamin keselamatan dalam pemanduan ketika hujan. 

Lina Rosli

2 Jun • Bacaan 1 minit

Asal Usul Sosej Dan Bagaimana Istilah Hot Dog Muncul?

Sosej adalah salah satu bentuk makanan olahan tertua, yang telah disebutkan di Homer's Odyssey sejak abad ke-9 sebelum masihi. Perkataan sosej untuk bahasa Latin disebut salsus ...

Lina Rosli

12 Jun • Bacaan 3 minit

Ini Adalah 5 Cara Untuk Menjadikan Pemakaian Kasut Tumit Tinggi Lebih Selesa

Sekiranya anda memakai kasut tumit tinggi untuk jangka masa yang panjang, atau mungkin anda menggunakannya untuk berjalan jauh, anda pastikan akan merasakan tumit anda sakit mel...

Lina Rosli

1 Jul • Bacaan 2 minit

#DapurRamadanTajria - Sambal Telur

Bagi sesetengah orang, tak sempurna hidangan berbuka tanpa sedikit makanan pedas. Sambal telur adalah kegemaran saya sejak kecil lagi. Ia tidak terlalu pedas dan kanak-kanak jug...

Min Ahmad

30 Apr • Bacaan 1 minit

Redlines- Kesan Pada Enjin Apabila Kelajuan Mencapai Garis Merah

Semua enjin mempunyai redlines atau garis merah yang merupakan nilai rpm maksimum yang dapat ditampungnya. Jika anda mencapai meter di luar garis merah, ia akan menyebabkan peni...

Lina Rosli

8 Jul • Bacaan 2 minit

Cerpen: Cinta Pandang Pertama

Aku ada sukakan seseoang ini. Lebih dari seorang, sebenarnya. Seorang ini namanya Ainatul, dia ada mata yang sangat cantik, indah, dan senyuman yang membuatkan aku terus cair. K...

Penulis Kacak

5 Feb • Bacaan 4 minit

Fenty Beauty Hadir Dengan Koleksi Mini Untuk Bibir Edisi Baru - Stunna Lip Paint Dan Gloss Bomb

Terbaru, Fenty Beauty kini hadir dengan koleksi baru untuk set mini untuk bibir. Jenama ini membawakan warna baru untuk koleksi Fenty Beauty Gloss Bomb dan juga Stunna Lip Paint.

Lina Rosli

14 Sep • Bacaan 1 minit

Harga Sebuah Penghargaan

 

Mamatip

25 Mac • Bacaan 2 minit

5 Langkah Yang Boleh Menjaga Kesihatan Sendi Dan Lutut Anda

Sakit lutut adalah masalah biasa dalam kalangan orang dewasa pada lewat usia. Namun, ia turut boleh dialami oleh golongan muda juga lebih-lebih lagi golongan wanita. Lutut beker...

Lina Rosli

27 Ogo • Bacaan 2 minit

Ini Adalah 6 Khasiat Peria

Peria atau nama saintifiknya momordica charantia merupakan tumbuhan tropika yang berasal dari keluarga labu, zucchini, skuasy dan timun.

Lina Rosli

8 Apr • Bacaan 3 minit

Asal Usul Stoking - Bagaimana Ia Menjadi Sebahagian Daripada Fesyen?

Jika anda lihat, di pasaran terdapat pelbagai jenis stoking yang ada di pasaran. Tapi, tahukah anda dari manakah stokin atau sarung kaki berasal?

Lina Rosli

27 Ogo • Bacaan 2 minit

Apa Yang Perlu Dilakukan Jika Haiwan Perliharaan Mempunyai Alahan Dengan Tumbuhan Rumah?

Tidak dinafikan, alahan atau kesan alergi pasti akan membuat anda berasa sensitif dan sengsara. Mata akan menjadi merah dan mula menjadi gatal dan berair.

Lina Rosli

28 Ogo • Bacaan 2 minit

6 Tona Warna Air Kencing Yang Perlu Anda Tahu

Seperti yang anda ketahui warna air kencing adalah dipengaruhi dengan jumplah pengambilan air sehari. Ia juga menentukan sama ada badan anda mempunyai air yang cukup iaitu masih...

Lina Rosli

21 Mei • Bacaan 2 minit

Ikuti Tips Ini Untuk Kuku Yang Sihat 

Bukan sahaja muka yang  harus diberi perhatian, malah kuku tangan dan kaki pun patut diberi perhatian sama seperti muka korang. Kenapa pentingnya menjaga kuku ini? Kita gunakan ...

Aida Kamalia

25 Apr • Bacaan 3 minit

5 Tips Bergambar Di Rumah - Apa Yang Anda Perlu Tahu?

Lagi beberapa hari lagi sebelum kita menyambut Hari Raya Aidilfitri. Untuk raya kali ini, ia disambut dalam tempoh PKPB yang mana menerhadkan anda untuk mengunjungi dan menziara...

Lina Rosli

22 Mei • Bacaan 3 minit

Kenali Tayar Run-Flat - Boleh Dipacu Pada Tekanan Udara Yang Rendah

Seperti yang kita ketahui, tayar mempunyai pelbagai jenis saiz mengikut kesesuaian penggunaan dan kapasiti kereta. Jenis tayar yang biasa digunakan oleh kebanyakan kereta adalah...

Lina Rosli

23 Jul • Bacaan 3 minit

Kuih Muih Tradisional Semenanjung Yang Semakin Dilupakan

Malaysia adalah negara yang kaya dengan kepelbagaian adat resam dan budaya. Budaya yang diamalkan berbeza dari satu lokasi ke satu lokasi yang lain dan makanan tradisi adalah sa...

Min Ahmad

13 Feb • Bacaan 3 minit

Makan Terlalu Banyak Daging Boleh Mengakibatkan Sakit Perut?

Daging adalah sumber protein yang baik untuk tubuh. Meski begitu, tidak semua orang mempunyai sistem pencernaan yang baik setelah makan daging. Antara reaksi yang umum dan kerap...

Lina Rosli

13 Ogo • Bacaan 3 minit

Ketagihan Gula - Adakah Anda Perlu Risau?

Pernahkah anda cuba untuk berhenti mengambil makanan bergula dalam tempoh satu hari? Agak sukar bukan? Rasa seakan-akan tidak senang duduk terfikirkan makanan dan minuman yang m...

Min Ahmad

18 Jun • Bacaan 4 minit

Kerap Makan Sosej? Ini Adalah Kesannya Pada Usus Anda

Seperti yang anda ketahui sebelum ini Kementerian Kesihatan Malaysia menyatakan yang mana indidvidu di Malaysia tidak digalakkan untuk menjadikan sosej sebagai makanan harian un...

Lina Rosli

10 Nov • Bacaan 1 minit

4 Gaya Yang Boleh Anda Padankan Bersama Skirt 

Skirt sememangnya pilihan kebanyakan wanita yang ingin tampil feminin dan lembut. Ia sesuai digunakan tidak kira waktu dan juga digayakan di pelbagai acara.

Lina Rosli

19 Jun • Bacaan 1 minit

Skirt Merupakan Antara Pakaian Yang Tertua Dalam Sejarah 

Tahukah anda bahawa skirt adalah antara pakaian tertua dalam sejarah fesyen? Jika kita lihat rekaan skirt itu sendiri telah mengalami banyak evolusi selari dengan peredaran zaman.

Lina Rosli

7 Sep • Bacaan 2 minit

Bagaimana Untuk Kekal Segar Dan Bertenaga Tanpa Perlu Mengambil Hidangan Berkafein?

Untuk kebanyakkan orang, mereka akan cenderung untuk mengambil minuman berkafein seperti kopi atau nescafe jika ingin meningkatkan kesegaran badan serta mengurangkan rasa mengan...

Lina Rosli

15 Mei • Bacaan 3 minit

#100Hari100Aktiviti - Tetapkan Pengambilan Makanan Segera Satu Minggu Satu Kali

Terdapat kajian baru-baru ini, ia mendapati bahawa peratusan ibu bapa yang membeli makanan segera untuk anak-anak mereka meningkat antara tahun 2010 dan 2016.

Lina Rosli

27 Sep • Bacaan 2 minit

Bolehkah Pokok Herba Ditanam Dalam Satu Bekas Yang Sama?

Selain pokok bunga dan tumbuhan yang sering digunakan dalam masakan, pokok herba juga boleh ditanam sendiri di rumah anda. Jika anda perasan, kebanyakan orang sering menanam pok...

Lina Rosli

6 Ogo • Bacaan 2 minit

Rakyat Malaysia Lebih Gemar Guna Perkataan Maggi Berbanding Kata Asal Mi Segera

Pernah kah anda perasan yang mana kebanyakan individu akan berkata "Jom buat Maggi" berbanding "Jom buat mi segera".

Lina Rosli

12 Nov • Bacaan 2 minit

Sudah Kembali Bekerja? 5 Perkara Yang Perlu Diamalkan Ketika Menggunakan Pengangkutan Awam

Bagi anda yang sudah kembali bekerja sewaktu Perintah Kawalah Pergerakan Bersyarat (PKPB), di harap anda mematuhi peraturan dan panduan yang telah ditetapkan oleh kerajaan dan m...

Lina Rosli

4 Mei • Bacaan 2 minit

Apa Itu 'Food Shaming' - Mengapa Ia Harus Dielakkan?

'Food Shaming' adalah satu perbuatan yang mengkritik dan memalukan seseorang kerana memakan sesuatu yang tidak bersesuaian atau tidak menepati budaya dan pendapat seseorang.

Lina Rosli

6 Ogo • Bacaan 3 minit

Fikir Dua Kali Sebelum Membeli Perabot Secara Atas-Talian

Jika anda lihat, terdapat banyak platform atas-talian yang telah menjual pelbagai kelengkapan rumah. Bermula dari barangan dapur, kelengkapan diri, pakaian sehingga ke set perab...

Lina Rosli

6 Jul • Bacaan 3 minit

Kesilapan Kita Bila Bercakap Tentang Masa Depan

Tiada yang salah dalam merancang masa depan. Bayangkan 5, 10 tahun akan datang, bagaimana kehidupan yang kita mahukan, situasi bagaimana kita mahu duduk? Masa lalu, kita tiada k...

Azrina Rusni

26 Okt • Bacaan 2 minit

5 Kesan Tekanan Pada Tubuh Badan Anda

Pernahkah anda terperangkap di dalam kesesakan trafik untuk tempoh yang lama sewaktu pulang dari kerja? Atau pesanan makanan yang anda minta tiba lambat? Mungkin juga, dokumen p...

Lina Rosli

22 Sep • Bacaan 3 minit

Kerap Sakit Tengkuk - Kenali Posisi Tidur Untuk Mendapatkan Bantal Yang Bersesuaian

Pernahkah anda mengalami gejala sakit tengkuk atau salah urat akibat penggunaan bantal yang tidak selesa? Sakit tengkuk adalah perasaan sakit yang dialami pada mana-mana bahagia...

Lina Rosli

1 Sep • Bacaan 4 minit

Essentiale Menggalakkan Masyarakat Untuk Menjaga Kesihatan Hati

Di Malaysia, sekitar 86 kes bagi setiap 100,000 populasi lelaki dan 102 kes bagi setiap 100,000 populasi perempuan menghidapi tiga penyakit utama iaitu jantung, hati dan kanser ...

Lina Rosli

4 Ogo • Bacaan 2 minit

Benarkah Minum Susu Boleh Menjadikan Tidur Anda Lebih Baik?

Pernahkah anda terfikir mengapa kebanyakan ibu akan menyediakan susu sebelum tidur? Tidak kira sewaktu anda bayi ataupun sudah besar, ibu selalu akan menuangkan segelas susu ket...

Lina Rosli

4 Sep • Bacaan 1 minit

Desaru Coast - Rasai Percutian Holistik di Malaysia

Pelancongan domestik telah meningkat sejak kebelakangan ini, lebih-lebih lagi di tempat-tempat peranginan popular. Bersempena cuti peristiwa bulan kemerdekaan ini, pasti ramai d...

Lina Rosli

24 Ogo • Bacaan 3 minit

Masak Mengikut Arahan Resepi Di Buku - Bagaimana Untuk Menjamin Keenakannya?

Untuk sesetengah hidangan yang kurang biasa, pasti anda akan melakukan carian resepi sama ada di Google ataupun buku resepi yang ada. Namun, anda pasti tidak konfiden sama ada r...

Lina Rosli

17 Sep • Bacaan 2 minit

Cara Tetapan Cermin Pandang Belakang Dan Sisi Kereta Yang Patut Anda Sesuaikan

Sewaktu memandu, semestinya anda perlu memastikan kereta anda berada di dalam keadaan baik. Ia termasuk penetapan cermin pandang belakang dan cermin sisi yang betul supaya anda ...

Lina Rosli

1 Okt • Bacaan 2 minit

#100Hari100Aktiviti - Baca Buku Sekurang-Kurangnya 10 Muka Surat Setiap Hari

Membaca buku adalah satu hobi dan aktiviti yang baik. Topik-topik seperti perniagaan, falsafah, pengetahuan umum dan lain-lain adalah karya yang sangat berguna dalm membantu and...

Lina Rosli

1 Okt • Bacaan 2 minit

Ini Yang Perlu Anda Tahu Jika Ingin Melaksanakan Pernikahan Sewaktu Tempoh PKPB

Seperti yang ramai sedia maklum, sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) , terdapat beberapa panduan dan syarat yang perlu dipatuhi oleh semua pihak.

Lina Rosli

16 Nov • Bacaan 2 minit

#100Hari100Aktiviti - Berhenti Buat Senarai 'To-Do' Menggunakan Aplikasi Mudah Alih

Sesetengah orang gemar untuk membuat senarai 'to-do' yang lazimnya mengumpul dan menyenaraikan perkara yang ingin dan akan dilakukan. Ia bagi membantu anda menyusun dan mengurus...

Lina Rosli

12 Okt • Bacaan 2 minit

#100Hari100Aktiviti - Adakah Aplikasi Kecergasan Membantu Atau Sebaliknya?

Jika anda lihat pada hari ini, terdapat banyak aplikasi kecergasan dan kesihatan yang tersedia di kedai atas-talian App Store dan juga Google Play Store. 

Lina Rosli

19 Okt • Bacaan 2 minit

Baskbear Coffee - Di Bawah Payung Yang Sama Dengan Tealive

Baru-baru ini saya ada mendapatkan satu cawan kopi melalui aplikasi penghantaran makanan yang popular. Dan antara yang menarik perhatian saya adalah Baskbear Coffee.

Lina Rosli

19 Nov • Bacaan 2 minit

#100Hari100Aktiviti - Cuba Peraturan 20/20/20 Dalam Kehidupan Seharian

Apa itu peraturan 20/20/20? Ia bermaksud setiap 20 minit, perhatikan objek lain pada jarak 20 kaki selama 20 saat.

Lina Rosli

22 Okt • Bacaan 2 minit

Soalan 'Hot' Berkaitan Kad Medikal

Pernah dengar atau sudah ada polisi takaful kad medikal? sudah ada syukur, pernah dengar belum dapatkan lagi? Jangan tangguh tau. Kalau belum ada, belum pernah dengar, kali ni a...

Azrina Rusni

28 Okt • Bacaan 3 minit

Pengalaman Sebagai Pasien Covid-19

Rasanya baru saja saya ‘curhat’ ke beberapa teman betapa menyeramkannya virus Covid-19 yang terasa semakin mendekat. Beberapa orang yang saya kenal diketahui positif Covid-19. E...

Arfianingrum Pujiastuti

5 Nov • Bacaan 3 minit