kebaikan

Tagar populartips resepi berbuka puasa

#TAJSuggest - Betulkah Tekanan Itu Baik?

Kebiasaannya, tekanan sering dilihat sebagai isu yang tidak baik dan negatif semata-mata. Dengan sedikit tekanan, ia dapat memberi motivasi kepada anda untuk memberi tumpuan kep...

Lina Rosli

19 Sep • Bacaan 3 minit

Cara Untuk Memastikan Minda Kekal Aktif Sepanjang Tempoh PKP 

Seluruh dunia kini berhadapan dengan wabak pandemik COVID-19. Untuk menangani penularan wabak daripada bertambah buruk, kerajaan telah melaksanakan tempoh Perintah Kawalan Perge...

Min Ahmad

31 Mac • Bacaan 4 minit

Apa Tawaran Yang Tersedia Dalam Dompet Digital Boost?

Kerajaan Malaysia kini hadir dengan inisiatif untuk mengembangkan penggunaan perkhidmatan dompet digital nirtunai menerusi program eTunai RM30. Melalui penawaran inisiatif ini, ...

Lina Rosli

13 Jan • Bacaan 2 minit

Kebaikan Herba dan Rempah Ratus yang Tidak Kita Ketahui

Makanan kita kaya dengan herba dan rempah ratus yang memberikan rasa yang unik. Walaubagaimanapun rempah dan herba tersebut bukan sekadar penambah rasa untuk makanan, ia juga me...

Min Ahmad

13 Jan • Bacaan 3 minit

Kenali Fungsi Bahan yang Terkandung dalam Produk Penjagaan Kulit

Ramai yang gemar menggunakan produk penjagaan kulit namun sebagai pengguna yang bijak, kita perlu mengetahui fungsi bahan-bahan yang digunakan di dalam sesuatu produk. Ini membo...

Min Ahmad

27 Ogo • Bacaan 8 minit

#TAJSihat - Kesan Acrylamide Dalam Kopi: Apa Yang Anda Perlu Tahu?

Kopi mempunyai pelbagai kebaikan untuk kesihatan tubuh badan manusia. Kebaikan yang ada pada kopi termasuk ia dapat meningkatkan fungsi otak, meningkatkan kadar metabolisma dan ...

Lina Rosli

4 Nov • Bacaan 2 minit

#TAJBeauty - 5 Kebaikan Ais Kiub Untuk Kulit

Ais bukan sahaja berguna untuk menyejukkan minuman anda tetapi juga boleh digunakan sebagai agen penyejuk untuk kulit anda. Anda akan terkejut dengan jumlah faedah yang ada pada...

Lina Rosli

11 Sep • Bacaan 2 minit

#TAJDeko - Bagaimana Untuk Pastikan Almari Baju Anda Sentiasa Kemas?

Masalah ini sering membelenggu tidak kira lelaki atau perempuan. Macam saya sendiri turut mengalami masalah yang sama. Kadangkala, tidak tahu bagaimana kaedah yang berkesan untu...

Lina Rosli

23 Sep • Bacaan 2 minit

#TAJSihat - Betulkah Kacang Tinggi Dengan Khasiat Baik?

Kacang adalah sumber lemak, serat dan nutrien yang baik dan bermanfaat. Setiap jenis kacang menawarkan kebaikan dan kelebihan pemakanan yang berlainan. Kacang adalah antara sumb...

Lina Rosli

1 Okt • Bacaan 3 minit

Tips Belajar -  Bagaimana Untuk Membuat Nota Menggunakan Peta Minda?

Peta minda merupakan sebuah cara membuat nota menerusi gambaran visual yang membantu dalam menyusun dan mengatur nota dengan lebih efektif dan efisien. Teknik ini sangat berguna...

Lina Rosli

14 Jan • Bacaan 2 minit

#TAJSihat - Ketahui Kalori Untuk Jus Buah-buahan Segar

Tidak ada yang lebih sihat daripada memakan buahan segar. Walau bagaimanapun, anda perlu mendapatkan segelas jus buah segar bagi menjadikan badan anda lebih sihat dan cergas. Be...

Lina Rosli

13 Sep • Bacaan 2 minit

5 Kebaikan Anti-oksida Dan Kafein Dalam Kopi

Suka untuk saya berbicara mengenai kopi ini. Kopi adalah salah satu minuman yang kaya dengan ejen anti-oksida yang mampu meneutralkan bahan kimia dan toksin berbahaya yang masuk...

Lina Rosli

22 Mac • Bacaan 2 minit

Gusar Dengan Jerawat Belakang Badan? Guna Cara Ini 

Pernah tak korang mengalami jerawat di belakang badan? Tiba-tiba rasa pedih belakang badan, rupanya ada jerawat. Sebenarnya jerawat belakang badan ini normal, sama seperti jeraw...

Aida Kamalia

9 Apr • Bacaan 3 minit

4 Perkara Pertama Anda Harus Lakukan Selepas Putus Cinta

Kehilangan seseorang yang kita sayang tatkala orang itu sudah menjadi dunia bahagia kita, semestinya saat perit untuk kita menerima kenyataan. Melepaskan cinta yang anda bina se...

Aida Kamalia

19 Jul • Bacaan 3 minit

Makan Organ Dalaman Haiwan - Bahaya Atau Tidak? 

Berakhirnya Hari Raya Aidil-Adha, sudah pasti anda menerima beberapa bahagian daging korban sumbangan dari surau, jiran terdekat, keluarga  atau bahagian daging anda sendiri sem...

Aida Kamalia

14 Ogo • Bacaan 3 minit

Kebaikan Waxing Bulu Badan

Setiap orang pasti mempunyai pilihan tersendiri untuk mencabut bulu di badan, dan yang paling popular adalah dengan mencukur. Akan tetapi, kesan sampingan mencukur bulu badan se...

Aida Kamalia

22 Mac • Bacaan 3 minit

5 Cara Hilangkan Rambut Rosak Selepas Proses Bleaching

Pernah tak korang rasa bangun pagi rambut kering dan kejung?  Lagi-lagi yang suka colorkan rambut korang dengan macam-macam warna. Untuk warna ashy, rambut hendaklah dilunturkan...

Aida Kamalia

29 Mac • Bacaan 2 minit

Kebaikan Pengambilan Asid Folik

Sebut sahaja asid folik, pasti sudah terbayang itu persediaan wanita untuk mengandung, kan? Ya, benar. Biasanya asid folik ini diambil oleh wanita sebagai persediaan untuk menga...

Aida Kamalia

26 Mac • Bacaan 2 minit

Kelebihan Beras Parboiled - Sangat Bagus Untuk Anda Yang Ingin Turun Berat Badan

Seperti kita semua tahu, beras ada pelbagai jenis dan kelebihan yang berbeza. Lebih-lebih lagi di Malaysia, nasi merupakan makanan ruji bagi kebanyakan orang. Antara yang terken...

Aida Kamalia

30 Mei • Bacaan 3 minit

'Girl Boss'?

Baru-baru ini, saya ada menonton filem Girl Boss di Netflix. Namun, selepas tamat satu season, cerita ini telah dibatalkan penyiarannya. Tetapi, sempat juga saya menyimpulkan be...

Lina Rosli

19 Apr • Bacaan 4 minit

Lihat Kebaikan Mandian Lumpur Ini - Bagus Untuk Kulit! 

Mandi lumpur bukanlah perkara yang asing lagi pada waktu kini yang mana ternyata mempunyai pelbagai kebaikan untuk kulit badan anda. Bukan sahaja dari segi kecantikan, malah ia ...

Aida Kamalia

22 Jul • Bacaan 3 minit

Alasan Lelaki Kepada Kekasih

”Awk x syg sy lg ke?”. “Kenapa awk buat mcm tu kat sy?” “Apa salah sy?.” “Asyik alasan tu je, habis tu.. sy ni x penting???”

Penulis Kacak

19 Apr • Bacaan 5 minit

4 Pokok Yang Sesuai Diletakkan Di Bilik Tidur Sebagai Terapi

Setelah 8 jam bekerja, pasti anda menginginkan satu masa merehatkan diri. Masing-masing mempunyai cara terapi diri yang tersendiri. Untuk saya sendiri, saya lebih gemar untuk me...

Lina Rosli

22 Jul • Bacaan 3 minit

Ubat Gigi Berfluorida Baik Atau Bahaya Untuk Gigi? 

Anda pasti pernah lihat di kaca-kaca tv iklan ubat gigi yang mengatakan anda harus memilih ubat gigi tanpa fluorida untuk gigi yang lebih sihat? Namun ada juga iklan yang mengat...

Aida Kamalia

18 Apr • Bacaan 2 minit

Kenapa Asyik Salah Lelaki? Perempuan Tak Salah?

Hai, lama sudah saya menyepi. Ini kerana ia selari dengan hati saya yang sentiasa sepi. Maaf, bagi kalangan wanita yang membaca artikel saya, maaf atas kerana sudah lama tidak m...

Penulis Kacak

3 Mei • Bacaan 4 minit

7 Nasihat Cinta Sejati

Cinta yang bahagia di dunia dan akhirat adalah cinta yang ramai inginkan. Cinta ini adalah cinta sejati. Tetapi untuk mempunyai pasangan setia yang membawa ke cinta sejati perlu...

Penulis Kacak

4 Mei • Bacaan 4 minit

Tiada Lagi Perut Buncit Dan Masalah Perut Kembung Dengan Mengamalkan Air Rebusan Ini 

Memang seronok rasa apabila anda sendiri jenis seorang yang makan banyak mana sekalipun, perut tetap kekal kempis! Memang diakui amat susah untuk mengekalkan berat badan, teruta...

Aida Kamalia

23 Jul • Bacaan 3 minit

Apakah perbezaan di antara susu ibu dan susu formula?

Kebiasaannya susu ibu boleh didapati selepas sesuatu tempoh kelahiran. Sementara, susu formula adalah susu yang pada umumnya diolah supaya sesuai untuk diminum oleh bayi. Terdap...

Lina Rosli

29 Mei • Bacaan 2 minit

#100Hari100Aktiviti - Tukar Minuman Manis Kepada Air Mineral

Tidak dinafikan, pengambilan air yang mencukupi dapat meningkatkan prestasi fizikal dan juga memberikan tahap tenaga yang berpanjangan. Bukan itu sahaja, ia juga membantu anda m...

Lina Rosli

24 Sep • Bacaan 1 minit

Adakah Pasta Baik Untuk Kesihatan Atau Sebaliknya?

Jika kita lihat untuk pasta tradisional, ia adalah sejenis mi yang diperbuat dari durum gandum, telur dan air. Kemudiannya, ia dibentuk menjadi bentuk mi yang berbeza dan dimasa...

Lina Rosli

6 Jul • Bacaan 2 minit

#TAJSuggest - Ini Adalah Makanan Yang Boleh Buat Anda Kenyang Lebih Lama

Pernahkah anda mengalami situasi yang mana anda baru lepas mengambil sarapan pagi dan anda merasa lapar selepas beberapa ketika? Apabila perkara ini terjadi, anda lebih cenderun...

Lina Rosli

3 Dis • Bacaan 3 minit

Adakah Terdapat Kesan Sampingan Jika Minum Terlalu Banyak Susu?

Pernahkah anda dengar mengenai susu yang mana ia diperlukan untuk membantu tumbesaran tulang dan memberi kebaikan kalsium, potasium dan protein yang diperlukan oleh badan.

Lina Rosli

15 Jun • Bacaan 2 minit

Bunga Matahari Adalah Simbol Kesetiaan - Ia Turut Digunakan Untuk Membuat Kertas?

Bunga Matahari atau nama saintifiknya Helianthus annuus adalah tumbuhan dari keluarga Asteraceae dengan kepala bunga yang besar. Panjang dahan pokok boleh mencapai sehingga 3 me...

Lina Rosli

10 Jan • Bacaan 2 minit

Tips Elak Pembaziran Di Bazaar Ramadhan

Sedar tak sedar, nak masuk minggu keempat dah kita kan. Semakin hampir bulan Ramadhan akan meninggalkan kita. Tapi sebelum tu, tak terlambat lagi untuk kita mengubah sikap buruk...

Aida Kamalia

23 Mei • Bacaan 4 minit

5 Kebaikan Berenang Untuk Wanita

Renang merupakan satu senaman yang mendapat perhatian ramai pada zaman kini. Semasa berenang, mental, fizikal, segala otot dan tulang rangka digerakkan untuk membuat satu geraka...

Amalina Hazaidi

11 Jul • Bacaan 3 minit

Apa Suami Perlu Lakukan Semasa Isteri Berpantang? 

Sebagai pasangan yang bakal menimang cahaya mata tidak lama lagi, terutamanya ini merupakan anak pertama, pasti pelbagai persiapan perlu dibuat untuk menanti kehadiran insan bar...

Aida Kamalia

19 Jun • Bacaan 5 minit

Kebaikan Menanam Sayur Dengan Cara Hidroponik 

Bercucuk tanam menggunakan kaedah hidroponik ini sudah tidak asing lagi. Seperti namanya ‘hidro’, kaedah ini hanya menggunakan air dan tidak menggunakan tanah untuk sayur hidup ...

Aida Kamalia

31 Mei • Bacaan 2 minit

Epal Hijau vs Epal Merah

“An apple a day keeps the doctor away”. Yes, it’s true!

Amalina Hazaidi

5 Jul • Bacaan 3 minit

Kulit Badan Lembut, Licin Dan Bebas Selulit Dengan Cara ini! 

Kunci untuk  mendapatkan kulit yang lembut, warna yang sekata serta bebas dari parut-parut hitam adalah dengan exfoliate kulit. Kenapa exfoliate? Pentingnya exfoliate ini adalah...

Aida Kamalia

20 Jun • Bacaan 2 minit

Kebaikan Berenang Untuk Bayi - Ternyata Sangat Selamat

Ibu-bapa pasti ingin yang terbaik untuk anak mereka kan. Lebih-lebih lagi di zaman moden sekarang, terdapat pelbagai kelas perkembangan untuk bayi dari umur 3 bulan lagi. Antara...

Aida Kamalia

20 Jun • Bacaan 3 minit

Memakai Tampon Semasa Waktu Haid - Apa Yang Perlu Anda Tahu 

Disebabkan stigma dan pandangan orang luar yang mengatakan keburukan memakai tampon, ramai wanita memilih untuk memakai tuala wanita dan tidak didedahkan dengan tampon serta keb...

Aida Kamalia

26 Jun • Bacaan 4 minit

Guna Cara Ini Untuk Halang Kucing Anda Kencing Merata-rata 

Sebagai pemilik kucing pastinya anda akan bagi sebaik mungkin kasih sayang pada kucing kesayangan anda. Akan tetapi apabila kucing jantan meningkat dewasa pada umur 5 bulan keat...

Aida Kamalia

26 Jun • Bacaan 4 minit

Ibu-Bapa, Rendahkan Ego Dan Minta Maaf Pada Anak Jika Ada Silap

Dalam banyak-banyak perkara yang dilakukan semasa menjadi ibu-bapa, memikul tanggungjawab besar diberikan oleh Allah untuk membesarkan anak, saya percaya meminta maaf kepada ana...

Aida Kamalia

11 Jun • Bacaan 3 minit

Perkara Yang Perlu Anda Tahu Sewaktu Menggunakan Perkhidmatan Hotel

Terdapat pelbagai jenis tempat penginapan yang boleh anda cari dan tempah pada masa kini untuk percutian anda. Tidak kira berapa bajet untuk perbelanjaan anda, anda tetap boleh ...

Lina Rosli

15 Ogo • Bacaan 3 minit

Kebaikan Petai Yang Mungkin Ramai Orang Tidak Tahu

Petai amat sinonim dengan bau yang kurang menyenangkan. Namun, mungkin ramai di kalangan anda yang tidak tahu bahawa petai mempunyai kandungan nutrisi yang tinggi. Ia mengandung...

Lina Rosli

7 Ogo • Bacaan 2 minit

5 Senaman Mudah Yang Boleh Dilakukan Di Rumah Tanpa Sebarang Peralatan Tambahan 

Mempunyai jadual harian yang padat dan sibuk sepanjang hari membuatkan ramai wanita di luar sana tidak mempunyai masa untuk bersenam. Pada siang hari akan sibuk di tempat kerja,...

Aida Kamalia

15 Jul • Bacaan 4 minit

Kelebihan Yoga Untuk Kesihatan 

Yoga adalah salah satu senaman yang merangkumi kesihatan jiwa dan fizikal. Terdapat banyak gaya dalam yoga yang mana ia mampu mendidik jiwa berada dalam keadaan positif sekaligu...

Lina Rosli

9 Jul • Bacaan 3 minit

5 Cara Mudah Untuk Bangun Sahur Di Bulan Ramadan ini

Pada bulan Ramadan, umat Islam pastinya akan bangun sebelum subuh untuk melaksanakan rutin sahur sebelum meneruskan puasa di siang hari. Rutin sahur ini akan berbeza untuk setia...

Lina Rosli

23 Apr • Bacaan 3 minit

#100Hari100Aktiviti - Kebaikan Berjalan Kaki 30 Minit Setiap Hari

100 Hari 100 Aktiviti sudah masuk hari yang ketiga sebelum menuju ke tahun 2021. Sebelum ini, Tajria pernah berkongsi kepada anda beberapa aktiviti yang boleh anda lakukan dalam...

Lina Rosli

25 Sep • Bacaan 2 minit

Ini Adalah 5 Kebaikan Beri Biru Untuk Kulit

Blueberry atau beri biru adalah salah satu makanan super (superfood) yang kaya dengan antioksidan dan fitoflavinoid. Bukan itu sahaja, beri ini juga hadir dengan sumber kalium d...

Lina Rosli

27 Jul • Bacaan 3 minit

Bolehkah Anda Minum Kopi Ketika Sakit?

Adakah anda tertanya-tanya sama ada kopi akan memberi kesan kepada tubuh jika diminum sewaktu sakit atau tidak? 

Lina Rosli

28 Apr • Bacaan 3 minit

Perbezaan Antara Beras Putih Dan Beras Perang - Mana Lebih Baik?

Beras adalah sajian utama untuk masayarakat di Asia. Ia berfungsi sebagai makanan ruji dan sumber tenaga utama bagi kebanyakkan orang terutama di Malaysia. Pelbagai jenis hidang...

Lina Rosli

17 Mei • Bacaan 2 minit

Kotak Tisu Edisi Khas Oleh Kleenex - Kolaborasi Bersama Datuk Lat

Baru-baru ini, Kleenex telah hadir dengan rekaan kotak tisu yang menarik dan unik. Ia membawakan ilustrasi yang menggambarkan kerharmonian dan kebaikan di negara Malaysia.

Lina Rosli

21 Sep • Bacaan 1 minit

Argan Oil - Mengapa Ia Baik Untuk Kulit?

Apa itu minyak argan? Ia adalah sejenis minyak yang banyak digunakan untuk melembapkan kulit dan rambut. Beberapa kajian dan penyelidikan menunjukkan bahawa asid lemak dalam min...

Lina Rosli

26 Ogo • Bacaan 2 minit

Apa Itu Superfood - Apakah Pandangan Dari Sudut Kesihatan?

Makanan super adalah makanan yang berasaskan tumbuhan dan juga ikan serta tenusu. Ia dianggap padat dari segi gizi dan baik untuk kesihatan. Antara contoh makanan super atau sup...

Lina Rosli

28 Mei • Bacaan 2 minit

Tebus Diskaun Untuk Hermo Dan Shopee Melalui Katalog Ganjaran Samsung

Pembelian secara atas-talian dilihat memberikan kebaikan kepada pengguna lebih-lebih lagi untuk norma baharu yang akan datang. Dengan adanya platform-platform edagang, pengguna ...

Lina Rosli

13 Mei • Bacaan 1 minit

Love Beauty And Planet - Bungkusan Produk Edisi Laut Bersih Yang Menggunakan Bahan Kitar Semula

Jenama produk kecantikan Love Beauty And Planet kini hadir dengan dua barisan varian penjagaan rambut dan badan terbaru iaitu Marine Moisture dan Deep Detox. Kedua-dua produk in...

Lina Rosli

3 Ogo • Bacaan 2 minit

Tujuh Pertubuhan Kebajikan Mula Mendapat Kiriman Produk Berkhasiat Dari #SkuadKebaikan MILO

Sepanjang Ramadan ini, MILO telah hadir dengan kempen #SkuadKebaikan MILO yang mana atas setiap pembelian barangan Nestle, sejumlah wang akan disalurkan kepada tujuh pertubuhan ...

Lina Rosli

20 Mei • Bacaan 1 minit

Resepi Skrub Bibir Buatan Sendiri- Menggunakan Bahan Dapur Di Rumah

Bibir merekah, bibir kering dan mungkin bibir pecah adalah disebabkan oleh beberapa faktor. Antaranya adalah apabila terdedah kepada sinar matahari dan kerap membasahkan bibir m...

Lina Rosli

4 Sep • Bacaan 2 minit

Makan Terlalu Banyak Daging Boleh Mengakibatkan Sakit Perut?

Daging adalah sumber protein yang baik untuk tubuh. Meski begitu, tidak semua orang mempunyai sistem pencernaan yang baik setelah makan daging. Antara reaksi yang umum dan kerap...

Lina Rosli

13 Ogo • Bacaan 3 minit

Perlukah Anda Bertukar Kepada Televisyen Pintar?

Televisyen pintar adalah peranti yang kini menjadi pilihan kebanyakan individu pada zaman moden ini. Ia menyediakan ciri pintar yang mudah untuk diakses melalui sambungan WiFi y...

Lina Rosli

9 Sep • Bacaan 2 minit

Apa Itu 'Food Shaming' - Mengapa Ia Harus Dielakkan?

'Food Shaming' adalah satu perbuatan yang mengkritik dan memalukan seseorang kerana memakan sesuatu yang tidak bersesuaian atau tidak menepati budaya dan pendapat seseorang.

Lina Rosli

6 Ogo • Bacaan 3 minit

Sertai #SkuadKebaikan MILO Di Shopee Sepanjang Ramadan - Bantu Golongan Memerlukan

Bersempena Ramadan ini, MILO hadir dengan sebuah kempen yang dinamakan #SkuadKebaikan MILO. Kempen ini dilaksanakan bagi menawarkan bantuan kepada golongan yang memerlukan agar ...

Lina Rosli

6 Mei • Bacaan 1 minit

Kesilapan Kita Bila Bercakap Tentang Masa Depan

Tiada yang salah dalam merancang masa depan. Bayangkan 5, 10 tahun akan datang, bagaimana kehidupan yang kita mahukan, situasi bagaimana kita mahu duduk? Masa lalu, kita tiada k...

Azrina Rusni

26 Okt • Bacaan 2 minit

Warna Tingkap Kereta - Apa Jenis Tinted Yang Perlu Anda Ketahui?

Sekiranya anda berfikir untuk memasang warna tingkap atau tinted di kereta anda, anda mungkin mengetahui kebaikan pemasangannya. Untuk kebaikan bahagian dalaman, ia akan menjadi...

Lina Rosli

1 Sep • Bacaan 3 minit

Ini Adalah 3 Resepi Berasaskan Kentang Yang Boleh Anda Cuba

Kentang mengandungi nutrien penting, walaupun dimasak, yang dapat memberi manfaat kepada kesihatan manusia dengan pelbagai cara.

Lina Rosli

16 Okt • Bacaan 2 minit

Kebaikan Minyak Kelapa - Berupaya Mengurangkan Tekanan

Minyak kelapa diperbuat daripada serat atau isi kelapa segar dan juga isi kelapa kering yang disebut kopra. Minyak ini terhasil apabila bahagian kering isi kelapa diekstrak dari...

Lina Rosli

11 Okt • Bacaan 2 minit

#100Hari100Aktiviti - Adakah Straw Logam Buruk Untuk Alam Sekitar?

Jika anda lihat, di kebanyakan restoran sudah mula menukar staw pakai buang kepada straw yang lebih tahan lama iaitu starw logam. Namun, pernahkah anda merasakan yang sebenarnya...

Lina Rosli

14 Okt • Bacaan 2 minit

Apa Terjadi Jika Terminum Atau Termakan Makanan Yang Bersemut?

Pernah tak anda ingin makan atau minum hidangan yang bersemut? Atau anda mungkin pernah mengalami masalah di mana anda meletakkan kek atau air manis anda di atas meja dan kemudi...

Lina Rosli

14 Okt • Bacaan 2 minit

7 Nasihat Untuk Diri Bila Rasa Down

Salah satu cara tenangkan diri bila fikiran kita penuh, serabut adalah dengan keluar berjalan, walaupun sekitar rumah. Yang penting sebenarnya dapat udara segar. Bila berjalan s...

Azrina Rusni

23 Okt • Bacaan 3 minit