resepi

Tagar populartips resepi berbuka puasa

#TAJResepi - Ayam Masak Kicap Mudah Dan Ringkas

Terdapat banyak variasi cara masakan untuk hidangan Ayam Masak Kicap ini. Ada hidangan yang berkuah dan juga sesetengah lauk yang kering dan pekat. Jadi, hari ini Tajria akan be...

Lina Rosli

3 Okt • Bacaan 1 minit

Cara Untuk Memastikan Minda Kekal Aktif Sepanjang Tempoh PKP 

Seluruh dunia kini berhadapan dengan wabak pandemik COVID-19. Untuk menangani penularan wabak daripada bertambah buruk, kerajaan telah melaksanakan tempoh Perintah Kawalan Perge...

Min Ahmad

31 Mac • Bacaan 4 minit

2 Resepi Salad Sihat Yang Menyelerakan!  

Jika anda ingin menurunkan berat badan, hidangan pertama yang akan tiba di fikiran anda pasti salad. Kan? Namun disebabkan hidangan salad yang biasa anda nampak di kedai makan t...

Aida Kamalia

29 Ogo • Bacaan 3 minit

Resepi Mudah & Cepat, Telur Masak Kicap Cili Api & Bawang!

Dah bosan sangat tak tahu nak masak apa? Hari ini Tajria ingin berkongsi menu mudah, murah dan yang penting cepat! Jom masak Telur Masak Kicap Cili Api & Bawang. Berikut adalah ...

Ammar28

6 Apr • Bacaan 58 saat

Resepi Pad Thai Sedap Dan Mudah Dimasak 

Jika anda akan berkunjung ke Thailand pada masa akan datang, jangan sia-siakan peluang itu untuk anda mencuba segala makanan yang sangat sinonim di Thailand! Sebut sahaja makana...

Aida Kamalia

18 Sep • Bacaan 3 minit

Resepi Untuk Sarapan Pagi Anda - Telur Hancur Dengan Keju

Sememangnya telur adalah salah satu hidangan yang sering menjadi pilihan setiap individu, lebih-lebih lagi masyarakat di Malaysia. Pelbagai hidangan yang anda boleh sediakan men...

Lina Rosli

7 Jan • Bacaan 52 saat

#TAJMakan - Ketahui Rempah Yang Tersedia Dalam Semangkuk Mi Kari 2 Minit Maggi

Di Asia Tenggara, mi segera sudah dikenali oleh semua lapisan masyarakat tidak kira tua atau muda. Ia sememangnya tidak memerlukan pengenalan yang lebih lanjut. Di hampir setiap...

Lina Rosli

26 Nov • Bacaan 2 minit

#TAJResepi - Jom Cuba Salad Kentang Rebus

Kadangkala, anda mungkin tidak tahu untuk menyediakan hidangan sarapan atau makan malam ringkas sewaktu di rumah. Jadi, hari ini Tajria ingin berkongsi kepada anda hidangan sala...

Lina Rosli

11 Okt • Bacaan 1 minit

Resepi Tortilla Chicken Wrap- Cadangan Untuk Sarapan Pagi Anda

Apabila anda bosan dengan sandwic biasa yang sama, anda mungkin boleh beralih sesuatu yang lebih sihat dan lazat. Tidak seperti shawarma, tortilla wrap adalah lebih mudah untuk ...

Lina Rosli

22 Ogo • Bacaan 1 minit

#TAJResepi - Ketam Masak Lada Hitam Sebagai Hidangan Tengahari Anda

Bagi anda yang mungkin tidak ada idea tentang apa yang ingin disajikan sewaktu makan tengahari, Tajria hari ini ingin berkongsikan kepada anda mengenai resepi makan tengahari ya...

Lina Rosli

20 Sep • Bacaan 1 minit

Jom Cuba Hidangan Udang Masak Lemak Cili Api Dengan Peria Katak

Untuk hidangan dari Dapur Tajria hari ini, saya akan menunjukan resepi untuk hidangan yang sangat popular dalam kalangan masyarakat di selatan Malaysia iaitu Masak Lemak Cili Ap...

Lina Rosli

12 Mei • Bacaan 1 minit

#TAJResepi - Cara Menyediakan Pancake Dengan Mudah

Pancakes sering dianggap menu sewaktu hujung minggu, walaupun hakikatnya cara penyediaannya agak ringkas dan mudah. Bagi anda yang berminat, anda boleh membuat dan menyediakan p...

Lina Rosli

12 Sep • Bacaan 58 saat

Resepi Bebola Ikan - Kini Tidak Lagi Perlu Beli Di Kedai Atau Pasaraya

Tahukah anda bahawa bebola ikan mengandungi beberapa manfaat pemakanan, seperti penyediaan sumber vitamin dan mineral yang penting? Badan anda memerlukan vitamin dan mineral unt...

Lina Rosli

21 Feb • Bacaan 1 minit

#TAJResepi - Cara Menyediakan Sup Ayam Mudah Dan Ringkas

Bagi anda yang menggemari masakan dan hidangan sup yang mudah dan ringkas, anda boleh cuba menyediakan sup ayam ini untuk masakan malam anda. 

Lina Rosli

21 Nov • Bacaan 1 minit

#TAJResepi - Sediakan Oden Anda Sendiri Di Rumah

Sebelum ini, masakan oden atau steamboat tomyam ini menjadi sangat popular untuk individu di Malaysia. Jika kita lihat, akan ada ramai orang sanggup beratur dan menunggu giliran...

Lina Rosli

4 Sep • Bacaan 1 minit

Jadi Barista Di Rumah - 5 Jenis Kopi Yang Boleh Anda Cuba

Jika anda seorang penggemar kopi dan ingin mencuba untuk membuat kopi Tajria hari ini akan berkongsi kepada anda beberapa jenis kopi yang boleh anda lakukan di rumah. 

Lina Rosli

13 Apr • Bacaan 3 minit

Resepi Nasi Tomato Mudah Dan Sedap!

Nasi tomato antara nasi yang berempah macam nasi briyani, nasi arab dan sebagainya. Sering juga dibuat semasa kenduri kahwin atau majlis perayaan. Lagi-lagi kalau kanak-kanak te...

Aida Kamalia

12 Apr • Bacaan 3 minit

Nak Buka Puasa Apa Nanti Ya? Cuba Tomyam Kaw Ini, Persis Seperti Di Bangkok!

Jika sebut sahaja nama tomyam, iaitu juadah signature dari negara seberang Thailand, pasti anda semua sudah terbayang-bayang pedas dan masam tomyam itu kan! Untuk dapatkan tomya...

Aida Kamalia

8 Mei • Bacaan 2 minit

3 Resepi Mudah Untuk Penggemar Salad

Terdapat pelbagai resepi salad mudah yang boleh anda cuba untuk sajian sihat anda, tambah lagi jika anda seorang penggemar salad. Salad ini bukan sahaja mengandungi bahan yang s...

Lina Rosli

26 Apr • Bacaan 3 minit

Resepi Kepah Masak Kam Heong Mudah Dan Sangat Sedap! 

Siapa disini sukakan kepah? Rupa kepah ni lebih kurang seperti lokan, tetapi warna lokan gelap dan kepah lebih cerah. Resepi yang saya ingin kongsikan pada hari ini adalah, kepa...

Aida Kamalia

24 Mei • Bacaan 3 minit

Rahsia Sambal Nasi Lemak Sedap! 

Dah nama pun Melayu, sehari tak makan sambal memang tak sah kan? Nasi lemak, lempeng cicah sambal tumis, sambal udang, sotong kalau boleh semua nak letak sambal. Walaupun nampak...

Aida Kamalia

22 Mac • Bacaan 2 minit

10 Juadah Wajib Ada Ketika Berbuka Puasa

Setiap orang pasti ada menu wajib ada ketika waktu berbuka puasa. Ia pasti rasa tidak lengkap juadah berbuka puasa tanpa menu kegemaran anda. Walaupun terdapat pelbagai menu dan...

Lina Rosli

6 Mei • Bacaan 4 minit

Makan Organ Dalaman Haiwan - Bahaya Atau Tidak? 

Berakhirnya Hari Raya Aidil-Adha, sudah pasti anda menerima beberapa bahagian daging korban sumbangan dari surau, jiran terdekat, keluarga  atau bahagian daging anda sendiri sem...

Aida Kamalia

14 Ogo • Bacaan 3 minit

Makanan Yang Mampu Banyakkan Susu Badan Atau Milk Booster

Kalau bercakap tentang maknan semasa berpantang, mesti ibu-ibu dan murung sebab kebanyakan lauk pantang  sangat bosan dan tiada rasa. Tapi korang harus ingat, pemakanan sangat p...

Aida Kamalia

2 Apr • Bacaan 3 minit

Resepi Bomboloni Tiramisu 

Jika anda penggemar donut, pasti anda sudah ketahui satu jenis kuih yang tular baru-baru ini, iaitu bomboloni. Jika lihat dengan sekali pandang, bomboloni kelihatan seakan-akan ...

Aida Kamalia

10 Jul • Bacaan 3 minit

7 Aktiviti Yang Anda Boleh Lakukan Sambil Menunggu Waktu Iftar

Apakah aktiviti yang anda sering lakukan sementara menunggu waktu berbuka? Untuk kaum wanita, kebiasaannya anda lebih banyak menghabiskan masa di dapur untuk menyediakan hidanga...

Lina Rosli

8 Mei • Bacaan 3 minit

Tips Dan Resepi Membuat Fudgy Brownies Serta Cakey Brownies 

Brownies adalah pencuci mulut yang penuh rasa coklat di dalam setiap potongan. Biasanya, bentuk brownies hadir dalam bentuk empat segi, teksturnya pula padat dan bergantung pada...

Aida Kamalia

3 Jul • Bacaan 4 minit

Resepi Asam Pedas Johor Untuk Ramadhan Ini

Asam Pedas Johor merupakan salah satu hidangan yang sering menjadi tarikan orang luar yang bercuti di Johor, dan semestinya salah satu lauk kegemaran saya dan keluarga. Oleh itu...

Lina Rosli

4 Mei • Bacaan 2 minit

Resepi Spaghetti Aglio Alio Yang Sangat Mudah

Para ibu-ibu dan wanita di luar sana, hari ini Tajria ingin berkogsi satu resepi yang sangat mudah untuk dimasak! Nama spaghetti aglio olio pasti tidak asing lagi kan? Ianya san...

Aida Kamalia

2 Apr • Bacaan 1 minit

Tiada Lagi Perut Buncit Dan Masalah Perut Kembung Dengan Mengamalkan Air Rebusan Ini 

Memang seronok rasa apabila anda sendiri jenis seorang yang makan banyak mana sekalipun, perut tetap kekal kempis! Memang diakui amat susah untuk mengekalkan berat badan, teruta...

Aida Kamalia

23 Jul • Bacaan 3 minit

Resepi Ini Sempat Dimasak 10 Minit Sebelum Imsak

Bulan puasa tiba lagi. Ramadhan yang dirindui. Umat Islam menahan nafsu lapar dan dahaga dari terbit matahari sehingga terbenam matahari, disamping memperbaiki amalan seharian m...

tekong

5 Mei • Bacaan 3 minit

Resepi Cepat Dan Mudah - Sotong Masak Kunyit

Bagi anda yang tidak banyak masa untuk menyediakan hidangan berat untuk berbuka puasa, hari ini Tajria akan berkongsi kepada anda menu mudah untuk anda cuba. Resepi untuk menu h...

Lina Rosli

6 Mei • Bacaan 1 minit

Resepi Ayam Pan-Seared Dengan Lemon

Cara sempurna untuk memasak dada ayam adlah dengan memastikan isiinya tidak terlalu kering dan masih juicy.  Jadi hari ini, Tajria akan berkongsi kepada anda cara memasak ayam p...

Lina Rosli

18 Mac • Bacaan 1 minit

Mari Jadi Penulis Di Tajria - Kongsikan Idea Dan Cerita Menarik

Apa itu Tajria? Tajria adalah laman perkongsian informasi yang memfokuskan topik berkenaan wanita dan keluarga yang meliputi semua aspek kehidupan dari segi gaya hidup, kesihata...

Lina Rosli

24 Mac • Bacaan 1 minit

Jenis dan Kegunaan Setiap Jenis Minyak Masakan

Terdapat pelbagai jenis minyak masakan yang ada di dalam pasaran. Ramai yang memilih minyak berdasarkan jenama namun tidak ramai yang memilih minyak berdasarkan fungsi dan kegun...

Min Ahmad

19 Feb • Bacaan 5 minit

#DapurRamadanTajria - Daging Lada Hitam Ala Masakan Cina Muslim

Sudah lama duduk di rumah, ada kalanya kita teringinkan makan makanan yang pernah kita makan di kedai. Antara salah satu menu yang saya gemar ialah daging lada hitam yang di mak...

Min Ahmad

13 Mei • Bacaan 1 minit

#TAJResepi - Resepi Ayam Dan Brokoli Mudah Untuk Makan Malam

Menu maka malam ayam dan brokoli ini sangat mudah dan ringkas untuk disediakan. Ia bukan sahaja membawakan protein ayam yang baik untuk tumbesaran tulang dan tenaga, malah sayur...

Lina Rosli

24 Okt • Bacaan 1 minit

Apa Suami Perlu Lakukan Semasa Isteri Berpantang? 

Sebagai pasangan yang bakal menimang cahaya mata tidak lama lagi, terutamanya ini merupakan anak pertama, pasti pelbagai persiapan perlu dibuat untuk menanti kehadiran insan bar...

Aida Kamalia

19 Jun • Bacaan 5 minit

Ketahui Fakta Menarik Mengenai Juadah Tradisional Yang Popular Di Malaysia

Bersempena sambutan Hari Raya Aidilfitri 2019, pelbagai cabaran dan kempen yang telah dianjurkan oleh TikTok Malaysia. Antara cabaran yang disediakan termasuk #FesyenRaya2019, #...

Lina Rosli

10 Jun • Bacaan 4 minit

Sajian Untuk Minum Petang - Resepi Sambal Tumis Hijau

Bagi anda yang mungkin masih tercari-cari idea untuk makan petang bersama keluarga atau rakan-rakan, hari ini Tajria ingin berkongsi resepi mudah untuk menyediakan sambal tumis ...

Lina Rosli

14 Ogo • Bacaan 2 minit

Aneka Resepi Daging Yang Boleh Dimasak Menggunakan Daging Korban 

Sempena Hari Raya Aidil-Adha  ini sudah pasti anda dapat banyak daging korban hasil sumbangan dari orang ramai atau pun keluarga anda. Haruslah diingatkan disini, setelah anda d...

Aida Kamalia

14 Ogo • Bacaan 4 minit

Menyediakan Rendang Daging Kegemaran Anda - Seakan Masakan Ibu Di Rumah

Untuk anda yang merindui masakan ibu di rumah atau mungkin baru berjinak-jinak untuk menghasilkan juadah yang setara dengan masakan ibu, Ayam Brand hadir dengan satu resipi rend...

Lina Rosli

27 Apr • Bacaan 2 minit

Jenis Sayuran dan Buahan Yang Mampu Bertahan Lama 

Sekitar tempoh PKP ini, kita dinasihatkan untuk duduk di rumah dan keluar rumah untuk perkara penting sahaja, seperti untuk mendapatkan bekalan makanan. Namun sekiranya anda tin...

Min Ahmad

1 Apr • Bacaan 3 minit

5 Resepi Berasaskan Telur Yang Boleh Anda Cuba

Bagi anda yang ingin mempelbagaikan menu berasaskan telur, Tajria hari ini akan berkongsi kepada anda 5 resepi untuk hidangan telur yang cepat dan mudah yang boleh anda cuba.

Lina Rosli

30 Apr • Bacaan 2 minit

Sambal Tumis Udang - Resepi Memikat Hati Sendiri

Lain orang lain cara yang mana ia akan menampilkan kelebihannya yang tersendiri. Itulah sambal. Untuk saya sendiri, saya menggemarkan sambal yang sedikit pedas tapi manis dan ma...

Lina Rosli

29 Apr • Bacaan 1 minit

Resepi Ikan Cencaru Masak Terutup Sambal - Variasikan Lauk Hidangan Tengahari Anda

Bagi anda yang ingin mencari kelainan dalam penyediaan masakan tengahari, hari ini Tajria akan berkongsi kepada anda resepi baru untuk anda cuba dan pelajari. Menu masakan hari ...

Lina Rosli

31 Dis • Bacaan 1 minit

Resepi Mudah Potato Cheese Stix - Santapan Seisi Keluarga

Baru-baru ini saya anda cuba untuk membuat satu hidangan tambahan untuk menu berbuka puasa yang dinamakan Potato Cheese Stix. Resepi ini boleh dikatakan agak mudah kerana ia tid...

Lina Rosli

2 Mei • Bacaan 1 minit

Idea Hidangan Yang Boleh Anda Sediakan Apabila Berkelah

Sudah menjadi trend dalam kalangan golongan milenial masa kini untuk mengisi masa pada hujung minggu. Lebih-lebih lagi selepas penat bekerja pada awal minggu, pasti aktiviti seb...

Lina Rosli

14 Jul • Bacaan 3 minit

#DapurRamadanTajria - Kari Daging

Di beberapa kawasan di Malaysia sejak beberapa hari ini, Ramadan dilalui dalam cuaca yang mendung dan hujan dengan kerap. Cuaca sebegini sesuai untuk masakan yang berempah yang ...

Min Ahmad

27 Apr • Bacaan 2 minit

Bagaimana Untuk Mula Tulis Di Tajria

Tajria adalah sebuah laman perkongsian yang membawakan topik darpada variasi aspek kehidupan. Antara topik yang dibincangkan termasuk resepi, kecantikan, kesihatan, motivasi, fe...

Lina Rosli

23 Apr • Bacaan 1 minit

5 Aktiviti Yang Boleh Mengisi Masa Anda

Apakah aktiviti yang anda sering anda lakukan jika mempunyai masa yang terluang? Lebih-lebih lagi untuk golongan profesional, sudah tentu mereka tidak mempunyai banyak masa di r...

Lina Rosli

18 Mac • Bacaan 2 minit

#DapurRamadanTajria - Sambal Telur

Bagi sesetengah orang, tak sempurna hidangan berbuka tanpa sedikit makanan pedas. Sambal telur adalah kegemaran saya sejak kecil lagi. Ia tidak terlalu pedas dan kanak-kanak jug...

Min Ahmad

30 Apr • Bacaan 1 minit

Cuba Resepi Terung Balado Ini - Variasikan Menu Iftar Anda

Seperti biasa, menu dari Dapur Ramadan Tajria hari ini adalah Terung Balado. Resepi ini sememangnya sudah tidak asing lagi untuk penggemar masakan Indonesia dan juga individu ya...

Lina Rosli

28 Apr • Bacaan 1 minit

Resepi Bubur Lambuk Selera Pantai Timur

Sudah hampir dua minggu kini menyambut Ramadan. Pasti anda sudah ketandusan idea untuk memasak hidangan apa untuk berbuka puasa nanti. Oleh itu, resepi untuk dapur ramadan Tajri...

Lina Rosli

8 Mei • Bacaan 2 minit

Cekodok Bawang Mudah Untuk Anda Cuba

Bagi anda yang sibuk dengan kerja dan mungkin tidak sempat untuk membuat sajian kuih-muih pada iftar nanti, cekodok bawang adalah pilihan terbaik untuk anda cuba. Ia bukan sahaj...

Lina Rosli

27 Apr • Bacaan 1 minit

Cara Menyediakan Nasi Arab Mandy Menggunakan Periuk Noxxa

Bagi anda yang ingin mencuba masakan yang lebih menarik pada hujung minggu ini, Tajria mencadangkan anda untuk menyediakan Nasi Arab Ayam untuk dihidangkan kepada seisi keluarga.

Lina Rosli

2 Ogo • Bacaan 2 minit

Ikan Kerisi Masak 3 Rasa - Resepi Mudah Untuk Anda Cuba

Untuk resepi kali ini, Tajria akan berkongsi kepada anda cara penyediaan masakan 3 rasa yang sangat popular jika anda makan di kedai. Selain menggunakan ikan siakap, hari ini sa...

Lina Rosli

3 Mei • Bacaan 1 minit

Resepi Sup Ayam Mudah. 4 step je untuk masak! 

Bagi anda yang mungkin tidak ada idea tentang apa yang ingin disajikan sewaktu makan tengahari, Tajria hari ini ingin berkongsikan kepada anda mengenai resepi makan tengahari mu...

Ammar28

2 Apr • Bacaan 58 saat

3 Resepi Aiskrim Yang Boleh Anda Buat Di Rumah

Setiap kali cuaca yang panas pasti membuatkan anda ingin mencari sesuatu yang menyegarkan. Sebelum ini jika anda menginginkan sesuatu yang sejuk, anda akan segera pergi ke kedai...

Lina Rosli

15 Apr • Bacaan 3 minit

Resepi Mudah Tortilla Daging Lada Hitam Dengan Cendawan

Bagi anda yang sudah bosan dengan menu biasa, mungkin anda boleh mencuba menu baru dari dapur Tajria iaitu tortilla daging lada hitam dengan cendawan. Ia tidak memerlukan masa y...

Lina Rosli

10 Apr • Bacaan 1 minit

Oreo Melancarkan Buku Resepi eRaya - Jom Cuba Resepi Kek Batik Oreo Cadburry

Baru-baru ini, Oreo telah melancarkan Buku Resipi e-Raya pertama mereka yang menampilkan 12 juadah yang menarik yang mana ia enak dan mudah untuk anda sediakan bersama seisi kel...

Lina Rosli

12 Mei • Bacaan 2 minit

Resepi Mudah Ikan Cencaru Masak Lemak 

Hari ini dapur Tajria membawakan kepada anda resepi mudah yang boleh anda cuba di rumah. Menu yang dicadangkan adalah Ikan Cencaru Masak Lemak. 

Lina Rosli

14 Mei • Bacaan 1 minit

Resepi Spaghetti Bolognese - Mudah Tapi Sedap

Untuk hidangan dapur Tajria hari ini, kami ingin berkongsi resepi mudah untuk menu Spaghetti Bolognese.

Lina Rosli

18 Mei • Bacaan 1 minit

Mi Goreng Kicap Mudah 

Kita sekarang telah pun memasuki fasa Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan. Ramai antara kita telah kembali mula bekerja. Pulang ke pejabat ada masanya kita sudah penat untuk m...

Min Ahmad

15 Jun • Bacaan 1 minit

#DapurRamadanTajria - Murtabak Maggi Ringkas 

Dalam kita mengharungi tempoh Perintah Kawalan Pergerakan ini, Ramadan kini sekali lagi berkunjung tiba. Ada yang mempunyai masa terluang dalam tempoh ini dan ingin mencuba menu...

Min Ahmad

23 Apr • Bacaan 2 minit

Kuih Muih Tradisional Semenanjung Yang Semakin Dilupakan

Malaysia adalah negara yang kaya dengan kepelbagaian adat resam dan budaya. Budaya yang diamalkan berbeza dari satu lokasi ke satu lokasi yang lain dan makanan tradisi adalah sa...

Min Ahmad

13 Feb • Bacaan 3 minit

Menu Minum Petang - Cekodok Pisang

Semenjak Perintah Kawalan Pergerakan diumumkan, kebanyakan individu pasti akan meluangkan banyak masa di dapur bagi menyediakan menu sarapan, makan tengahari dan makan malam. Ti...

Lina Rosli

3 Apr • Bacaan 58 saat

#DapurRamadanTajria - Ayam Goreng Berempah Style Mamak

Antara masakan kedai yang saya teringat-ingat sepanjang tempoh PKP ini ialah ayam goreng berempah. Terutama sekali dimakan dengan nasi panas-panas, papadam, sayur kobis goreng d...

Min Ahmad

28 Apr • Bacaan 1 minit

Cara Ringkas Untuk Menyediakan Onigiri Kegemaran Anda

Onigiri, ataupun rice balls merupakan makanan jepun yang sangat mudah untuk dimakan. Berasal daripada perkataan oni-o-kiru yang bermaksud untuk memutuskan roh yang jahat, onigir...

Lina Rosli

26 Feb • Bacaan 1 minit