tidur

Tagar populartips resepi covid-19

Cara Untuk Memastikan Minda Kekal Aktif Sepanjang Tempoh PKP 

Seluruh dunia kini berhadapan dengan wabak pandemik COVID-19. Untuk menangani penularan wabak daripada bertambah buruk, kerajaan telah melaksanakan tempoh Perintah Kawalan Perge...

Min Ahmad

31 Mac • Bacaan 4 minit

Awas! Ini Risiko Jika Anda Tidur Dengan Make Up 

Sayangnya nak basuh make up ni..cantik sangat Penatnya malam ni, tak larat nak cuci make up..

Aida Kamalia

21 Ogo • Bacaan 3 minit

Ikuti Kaedah Ini Untuk Menentukan Wangian Lilin Yang Sesuai Untuk Ruangan Rumah Anda

Lilin wangi atau scented candles adalah kaedah terbaik untuk mewujudkan suasana yang berbeza di setiap ruangan rumah anda yang berasingan. Tetapi wangian mana yang paling sesuai...

Lina Rosli

3 Sep • Bacaan 2 minit

#TAJSihat - Apakah Yang Terjadi Jika Anda Meletakkan Bawang Putih Di Bawah Bantal?

Semua orang tahu bahawa bawang putih mempunyai aroma yang agak kuat. Ia mempunyai karbohidrat dan protein yang kompleks, selain turut hadir dengan mineral dan vitamin penting se...

Lina Rosli

22 Nov • Bacaan 2 minit

Bagaimana Ingin Mengurangkan Ketegangan Pada Leher?

Pernahkah anda berasa tegang pada leher atau mana-mana bahagian di sekitarnya? Jika pernah, apakah yang anda lakukan apabila leher menjadi tegang? Perkara ini kebiasannya akan b...

Lina Rosli

2 Jan • Bacaan 2 minit

#TAJSihat - Punca Berlakunya Masalah Dengkur

Berdengkur adalah pernafasan yang berbunyi sewaktu tidur yang mana ia disebabkan oleh getaran tisu di saluran udara atas. Gejala ini tidak berbahaya, namun ia boleh menyebabkan ...

Lina Rosli

17 Sep • Bacaan 2 minit

3 Petua Mengemas Mengikut Urutan Kerja Yang Betul

Kerja-kerja pembersihan atau mengemas rumah boleh dilakukan pada bila-bila masa dan kadangkala mengambil masa yang terlalu lama bagi memastikan keadaan rumah kembali seperti asa...

Lina Rosli

24 Mac • Bacaan 2 minit

Panduan Untuk Menjadikan Bilik Air Kecil Tampak Lebih Besar

Tidak dinafikan bilik air adalah salah satu ruang yang boleh dikatakan agar sukar dan terhad untuk dihias. Ia disebabkan oleh ruang yang yang kecil selain reka bentuk bilik air ...

Lina Rosli

10 Feb • Bacaan 2 minit

Atasi Mabuk Perjalanan - Mengapa Perkara Ini Terjadi? 

Mengalami mabuk perjalanan adalah perkara yang sangat menjengkelkan terutamanya jika anda sedang bergembira atau meluangkan masa bersama yang tersayang, rasa mabuk ini pasti aka...

Aida Kamalia

23 Ogo • Bacaan 3 minit

Bagaimana Untuk Kekal Fokus Dalam Kelas Atas-Talian?

Pembelajaran secara atas talian atau online learning boleh dikatakan agak mencabar. Ia memerlukan tahap fokus dan komitmen yang tinggi untuk mengikuti pelan pengajaran dan pembe...

Lina Rosli

30 Apr • Bacaan 3 minit

Punca Bahagian Intim Wanita Menjadi Gelap 

Kebanyakan wanita pasti mengalami masalah bahagian intim menjadi gelap atau pun lebih mesra dipanggil Miss V. Sedikit sebanyak masalah ini akan mengganggu serta membuatkan keyak...

Aida Kamalia

21 Ogo • Bacaan 3 minit

Kesan Tidur Dengan Lampu Terbuka - Menyebabkan Penambahan Berat Badan

Pasti ramai yang pernah tidur dengan keadaan lampu bilik terbuka, lebih-lebih lagi setelah pulang dari tempat kerja dan terus ke bilik tidur. Di situasi lain, adakalanya apabila...

Lina Rosli

8 Sep • Bacaan 2 minit

#100Hari100Aktiviti - Tetapkan Masa Untuk Bermain Sukan Kegemaran Anda

Mengapa bermain sukan kegemaran anda adalah penting? 

Lina Rosli

3 Okt • Bacaan 2 minit

Hapuskan Pepijat Dan Kutu Tilam Dengan Cara Ini 

Masalah pepijat di katil atau pun kutu katil pasti menjadi hal yang sangat merungsingkan kita. Sudahlah tidur tak lena, kemudian digigit pepijat pula! Habis satu badan gatal dan...

Aida Kamalia

22 Ogo • Bacaan 3 minit

Cara Untuk Mudah Tidur Pada Waktu Malam

Anda sukar untuk tidur di malam hari? Terdapat banyak faktor yang menyumbang kepada masalah tidur malam namun begitu ia boleh di atasi dengan beberapa langkah mudah seperti beri...

Min Ahmad

2 Apr • Bacaan 5 minit

#TAJSihat - Apakah Kesan Memakai Cermin Mata Hitam Kepada Mata Anda?

Terdapat segelintir individu mengatakan masalah kerosakan mata adalah berpunca daripada sinar ultraviolet (UV) atau perkara yang berkaitan dengan pencahayaan termasuk cahaya lam...

Lina Rosli

10 Okt • Bacaan 3 minit

#TAJSihat - Apa Itu GERD?

GERD adalah singkatan untuk Gastroesophageal Reflux Disease atau Penyakit Reflux Gastroesophageal. Penyakit ini kebiasaannya hadir untuk jangka panjang yang mana asid dari perut...

Lina Rosli

23 Sep • Bacaan 2 minit

Ingin Lebih Fokus? Cuba Kaedah Ini

Hidup di zaman sekarang yang serba canggih, agak sukar untuk kita kekal fokus dalam melaksanakan sesuatu tugasan. Namun begitu, kebolehan untuk fokus bukanlah superpower. Ia bol...

Min Ahmad

15 Apr • Bacaan 4 minit

Ketahui 5 Kesilapan Tidur Yang Mungkin Ramai Tidak Tahu

Tahukah anda terdapat tabiat dan tingkah laku yang buruk sebelum tidur boleh mengakibatkan kesukaran untuk nyenyak. Kebanyakan individu pasti tidak menyedari kesilapan ini sedik...

Lina Rosli

14 Jan • Bacaan 3 minit

#TAJSihat - Ketahui Kalori Untuk Jus Buah-buahan Segar

Tidak ada yang lebih sihat daripada memakan buahan segar. Walau bagaimanapun, anda perlu mendapatkan segelas jus buah segar bagi menjadikan badan anda lebih sihat dan cergas. Be...

Lina Rosli

13 Sep • Bacaan 2 minit

Tidak Boleh Tidur? Insomnia? Ini Bermakna Anda Belum Move On

Orang-orang tua kerap tegur, sebelum tidur basuh kaki. Bila ditanya kenapa, sebab mudah untuk tidur atau elak dari sebarang gangguan. Percaya atau tidak, sehingga hari ini saya ...

Penulis Kacak

2 Sep • Bacaan 2 minit

Tips Penjagaan Kanta Lekap 

Memakai kanta lekap atau contact lens sudah menjadi ikutan terutamanya di kalangan wanita sebagai satu perhiasan. Bukan sahaja untuk yang mempunyai masalah rabun mata, yang tida...

Aida Kamalia

18 Mac • Bacaan 3 minit

Kesukaran Untuk Tidur atau Insomnia

Insomnia merupakan satu penyakit atau masalah kesukaran untuk tidur. Biasanya, insomnia tidak mempunyai rawatan secara ubat-ubatan. Ia adalah yang paling penting untuk merawat s...

Lina Rosli

22 Mac • Bacaan 1 minit

Bagaimana Mengatasi Masalah 'Morning Sickness' ?

‘Morning sickness’ atau rasa loya dan mual amat sinonim sewaktu awal tempoh kehamilan. Pada amnya, rasa loya ini bermula sekitar enam minggu kehamilan atau 2 minggu selepas temp...

Lina Rosli

2 Mei • Bacaan 3 minit

Jenis dan Fungsi Masker Wajah

Masker adalah salah satu produk penjagaan kulit yang wajib buat mereka yang gemarkan skincare.  Bergantung kepada jenis mask yang digunakan, ia adalah produk rawatan yang boleh ...

Min Ahmad

19 Apr • Bacaan 3 minit

Cara Mendidik Anak Yang Degil 

Perangai anak yang degil ini kadangkala amat memeningkan kepala, terutamanya jika anda seorang suri rumah. Mereka sering menunjukkan sikap yang agresif, gaduh bersama adik-berad...

Aida Kamalia

22 Mac • Bacaan 4 minit

Gusar Dengan Jerawat Belakang Badan? Guna Cara Ini 

Pernah tak korang mengalami jerawat di belakang badan? Tiba-tiba rasa pedih belakang badan, rupanya ada jerawat. Sebenarnya jerawat belakang badan ini normal, sama seperti jeraw...

Aida Kamalia

9 Apr • Bacaan 3 minit

Tumit Kaki Retak? Ikuti Cara Ini Untuk Hilangkannya! 

Wanita sering menjaga kecantikan kulit muka dan badan, akan tetapi sering terlupa antara anggota terpenting pada badan, iaitu tapak kaki! Lebih banyak badan berjalan, lebih bany...

Aida Kamalia

19 Apr • Bacaan 3 minit

Tips Hilangkan Stretchmark Semasa Mengandung

Apabila seseorang mendapat tahu dirinya mengandung, pasti ianya merupakan antara saat terindah terutamanya bagi pasangan yang baru berkahwin. Fasa kehamilan yang akan dilalui ol...

Aida Kamalia

11 Apr • Bacaan 3 minit

Nak Travel Pada Bulan Ramadhan? Ikuti Tips Ini Dahulu

Travel pada bulan Ramadhan semestinya memberikan pengalaman yang berbeza berbanding hari-hari biasa. Pastinya mengembara semasa anda berpuasa akan mencabar minda dan fizikal and...

Aida Kamalia

9 Mei • Bacaan 3 minit

Lakukan Perkara Ini Ketika Melawat Bayi Baru Lahir

Pasti anda berasa gembira dan tidak sabar untuk melawat bayi yang baru sahaja lahir, terutamanya jika ibunya adalah rakan-rakan baik anda, saudara, rakan sekerja dan sebagainya....

Aida Kamalia

16 Jul • Bacaan 4 minit

Makeup Remover-Bagaimana Anda Memilih Pembersih Solekan?

Setiap orang mempunyai citarasa yang berlainan dalam mengurus rutin pembersihan muka. Ada sesetengah individu lebih gemar melakukan rutin yang panjang dan kompleks. Mungkin juga...

Lina Rosli

10 Jul • Bacaan 3 minit

Cadangan Tempat Percutian Untuk Backpackers 

Orang kata, masa muda inilah masanya untuk kita mengembara melihat dunia luar. Nanti tatkala kita sudah berkeluarga dan mempunyai anak, ia sedikit sukar untuk pergi ke negara lu...

Aida Kamalia

15 Jul • Bacaan 5 minit

Makanan Yang Mampu Banyakkan Susu Badan Atau Milk Booster

Kalau bercakap tentang maknan semasa berpantang, mesti ibu-ibu dan murung sebab kebanyakan lauk pantang  sangat bosan dan tiada rasa. Tapi korang harus ingat, pemakanan sangat p...

Aida Kamalia

2 Apr • Bacaan 3 minit

Perbezaan Perfume, Eau De Parfum, Eau De Toilette dan Body Mist

Adakah anda tertanya-tanya mengapa perfume yang anda pakai mempunyai ketahanan yang berbeza? Atau tertanya-tanya mengapa semua wangian ini mempunyai nama yang berbeza? Untuk pen...

Aida Kamalia

26 Mac • Bacaan 3 minit

6 Cara Untuk Mengawal Belanja Sewaktu Melancong

Terdapat banyak tempat percutian menarik yang anda boleh lawati dan terokai tidak kira luar atau dalam negara. Mungkin ada dalam kalangan anda yang ingin merasai pengalaman berm...

Lina Rosli

10 Jul • Bacaan 3 minit

Alasan Lelaki Kepada Kekasih

”Awk x syg sy lg ke?”. “Kenapa awk buat mcm tu kat sy?” “Apa salah sy?.” “Asyik alasan tu je, habis tu.. sy ni x penting???”

Penulis Kacak

19 Apr • Bacaan 5 minit

4 Pokok Yang Sesuai Diletakkan Di Bilik Tidur Sebagai Terapi

Setelah 8 jam bekerja, pasti anda menginginkan satu masa merehatkan diri. Masing-masing mempunyai cara terapi diri yang tersendiri. Untuk saya sendiri, saya lebih gemar untuk me...

Lina Rosli

22 Jul • Bacaan 3 minit

Tips Berpuasa Bagi Pesakit Gastrik 

Pada bulan Ramadhan ini umat Islam semua menjalankan ibadah rukun Islam yang ketiga iaitu berpuasa. Antara detik  yang ditunggu-tunggu bagi semua orang kan? Kalau anda lihat dis...

Aida Kamalia

9 Mei • Bacaan 3 minit

Ikuti Tips Mudah Ini Untuk Kekal Segar Sepanjang Hari 

Seperti biasa ketika bulan ramadan pasti ramai di antara anda yang akan cuba untuk skip rutin workout. Alasannya, apabila ramadan anda akan mudah berasa penat dan tidak bermaya ...

Lina Rosli

7 Mei • Bacaan 2 minit

Tinggal Sarapan Pagi, 74% Remaja Menghadapi Obesiti - Lihat Kesan Lain Jika Anda Tinggalkan Sarapan Pagi 

Tidak mengambil sarapan pagi sudah pun menjadi tabiat biasa di kalangan orang moden sekarang, terutamanya remaja. Jika kita lihat respon-respon daripada Tweets KKM Putrajaya, ra...

Aida Kamalia

31 Jul • Bacaan 3 minit

Tiada Lagi Perut Buncit Dan Masalah Perut Kembung Dengan Mengamalkan Air Rebusan Ini 

Memang seronok rasa apabila anda sendiri jenis seorang yang makan banyak mana sekalipun, perut tetap kekal kempis! Memang diakui amat susah untuk mengekalkan berat badan, teruta...

Aida Kamalia

23 Jul • Bacaan 3 minit

Resepi Ini Sempat Dimasak 10 Minit Sebelum Imsak

Bulan puasa tiba lagi. Ramadhan yang dirindui. Umat Islam menahan nafsu lapar dan dahaga dari terbit matahari sehingga terbenam matahari, disamping memperbaiki amalan seharian m...

tekong

5 Mei • Bacaan 3 minit

Perkara Yang Anda Boleh Lakukan Sewaktu Transit Sebelum Penerbangan Seterusnya

Apakah yang anda selalu buat sementara menunggu penerbangan seterusnya? Sudah pasti anda akan merasa bosan jika berada di sesuatu tempat pada tempoh masa yang lama. Bukan itu sa...

Lina Rosli

15 Jan • Bacaan 2 minit

Tips Belajar - Bagaimana Anda Boleh Mengatur Jadual Belajar Dengan Baik?

Tidak dinafikan untuk mengatur dan menyusun jadual harian anda bukanlah mudah. Ia bukan sahaja memerlukan anda untuk menyenaraikan segala aktiviti, tugasan dan keperluan harian ...

Lina Rosli

27 Feb • Bacaan 3 minit

Adakah Selamat Memasang Lilin Sewaktu Tidur?

Lilin aromaterapi boleh dikatakan sangat popular dan telah menjadi satu trend di kebanyakan rumah di Malaysia. Hal ini kerana, ia memberikan satu perasaan selesa, segar dan tena...

Lina Rosli

13 Jul • Bacaan 2 minit

#TAJSihat - Senaman Ringkas Yang Anda Boleh Lakukan Di Tempat Kerja

Bekerja 40 jam seminggu atau lebih kadangkala agak memenatkan. Tambahan lagi jika tiba musim penyerahan projek atau banyak backlogs yang perlu anda selesaikan. Untuk yang sudah ...

Lina Rosli

12 Sep • Bacaan 2 minit

4 Tips Untuk Bekerja Dari Rumah Dengan Efisien

Berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan yang berkuatkuasa dari 18 Mac sehingga 31 Mac, kesemua rakyat Malaysia diperintahkan untuk berada di rumah. Walaubagaimanapun i...

tekong

19 Mac • Bacaan 4 minit

#TAJSuggest- Stokin Boleh Buat Anda Tidur Lena?

Tidur adalah satu proses atau aktiviti yang sangat penting dalam kehidupan setiap orang. Hal ini kerana manusia menghabiskan masa sekitar satu pertiga daripada aktiviti harian d...

Lina Rosli

9 Dis • Bacaan 2 minit

5 Cara Untuk Memastikan Sofa Anda Kelihatan Baru Sepanjang Masa

Untuk memastikan perabot dan sofa di rumah anda kelihatan baru memerlukan penjagaan yang lebih intensif dan teliti. Hal ini kerana, penjagaan sofa yang baik dapat memberikan kes...

Lina Rosli

28 Feb • Bacaan 3 minit

Adakah Mimpi Akan Memberi Kesan Kepada Tidur Anda?

Pernahkah anda mengalami mimpi sewaktu anda tidur? Jika pernah, ia adalah satu perkara normal dan boleh dialami oleh sesiapa sahaja, tidak kira lelaki atau perempuan, muda atau ...

Lina Rosli

10 Mac • Bacaan 2 minit

5 Barangan Di Dalam Bilik Tidur Yang Boleh Membuatkan Anda Sakit

Pernah tak anda bangun tidur dan merasakan seperti tidak sihat seperti selsema atau mungkin badan anda terasa gatal-gatal. Ini berkemungkinan besar adalah disebabkan barangan di...

Lina Rosli

15 Mei • Bacaan 2 minit

3 Tips Untuk Kekal Hidrat Dan Segar Selepas Bersenam

Pernahkah anda berasa tidak bermaya dan penat setelah selesai bersenam? Hal ini adalah disebabkan badan kekurangan air yang mana menjadikan anda keletihan. Oleh itu, pastikan an...

Lina Rosli

17 Jan • Bacaan 3 minit

#TAJSuggest - Bebaskan Diri Dan Minda Anda Dari Hutan Konkrit KL Di escape23

Bagi anda yang ingin merehatkan minda dan memencilkan diri dari kesibukan kota Kuala Lumpur, escape23 adalah jawapan yang sesuai. Lokasi kediaman ini terletak di Damansara Heigh...

Lina Rosli

12 Nov • Bacaan 3 minit

5 Postur Duduk Yang Boleh Anda Praktik Sepanjang Bekerja Dari Rumah

Sepanjang bekerja dari rumah, pasti anda lebih banyak meluangkan masa di hadapan laptop berbanding kerja biasa. Bermula dari mesyuarat pagi, diikuti dengan menulis laporan, memb...

Lina Rosli

16 Apr • Bacaan 3 minit

#TAJTravel - Kelengkapan Yang Perlu Anda Bawa Sewaktu Bercuti Di Pantai

Pernah atau tidak anda berasa untuk membawa semua barang di bilik sewaktu percutian anda? Atau anda tidak tahu mana barangan keperluan yang penting untuk di pek bersama? Jadi, j...

Lina Rosli

13 Nov • Bacaan 2 minit

Sindrom Kleine-Levin- Betulkah Sleeping Beauty Itu Wujud?

Pernahkah anda mengalami masalah atau gangguan sewaktu anda tidur? Yang mana anda akan berasa mengantuk untuk tempoh waktu yang lama iaitu sama ada beberapa hari atau minggu. Ma...

Lina Rosli

5 Dis • Bacaan 2 minit

Tips Dekorasi Rumah Untuk Raya Ini

Pasti ramai di kalangan anda sudah sibuk untuk menyediakan persiapan raya bersempena bula Syawal yang bakal tiba. Bagi rumah yang sering menjadi pilihan untuk saudara-mara dan s...

Lina Rosli

14 Mei • Bacaan 3 minit

Resdung

Resdung atau sinusitis adalah salah satu masalah lazim di seluruh dunia. Di Malaysia, dianggarkan 60 hingga 65 peratus penduduk mengalami resdung. Gejala resdung ini menunjukkan...

Amalina Hazaidi

4 Jul • Bacaan 2 minit

Penjagaan Kulit Untuk Kawasan Sekitar Mata

Mata digelar sebagai jendela jiwa. Jadi salah tak kalau saya sebut kulit di sekitar mata adalah langsir kepada jiwa? 🙃 Ok, tidak kelakar. Namun ketahuilah kulit mata yang sebam,...

Min Ahmad

17 Mei • Bacaan 3 minit

5 Kebaikan Berenang Untuk Wanita

Renang merupakan satu senaman yang mendapat perhatian ramai pada zaman kini. Semasa berenang, mental, fizikal, segala otot dan tulang rangka digerakkan untuk membuat satu geraka...

Amalina Hazaidi

11 Jul • Bacaan 3 minit

Apa Suami Perlu Lakukan Semasa Isteri Berpantang? 

Sebagai pasangan yang bakal menimang cahaya mata tidak lama lagi, terutamanya ini merupakan anak pertama, pasti pelbagai persiapan perlu dibuat untuk menanti kehadiran insan bar...

Aida Kamalia

19 Jun • Bacaan 5 minit

Hilangkan Period Pain Dengan Cara Ini

Kebanyakan wanita pasti pernah mengalami period pain yang teruk paling kurang sekali, kan? Sama ada pada hari pertama haid, atau sebelum datang haid. Setiap wanita pula mengalam...

Aida Kamalia

11 Jul • Bacaan 3 minit

Amalkan Memandu Dengan Berhemah Ketika Pulang Ke Kampung Sempena Hari Raya Aidilfitri Ini 

Masanya sudah tiba, bulan Ramadhan mulai pergi meninggalkan kita dan sedar tak sedar minggu hadapan sahaja umat Islam akan menyambut Hari Raya Aidilfitri! Apabila tiba sahaja ha...

Aida Kamalia

27 Mei • Bacaan 4 minit

Senarai Checklist Barang Bayi Yang Perlu Anda Bawa Untuk Hari Raya Nanti

Sudah tiba masanya untuk para ibu di luar sana memikirkan tentang perkara yang berat ini, lebih-lebih lagi untuk ibu yang pertama kali nak balik raya bersama anak pertama ini. S...

Aida Kamalia

23 Mei • Bacaan 4 minit

Kebaikan Berenang Untuk Bayi - Ternyata Sangat Selamat

Ibu-bapa pasti ingin yang terbaik untuk anak mereka kan. Lebih-lebih lagi di zaman moden sekarang, terdapat pelbagai kelas perkembangan untuk bayi dari umur 3 bulan lagi. Antara...

Aida Kamalia

20 Jun • Bacaan 3 minit

Inspirasi Ruang Tamu Dan Bilik Tidur Berkonsepkan Minimalis

Konsep dekorasi dalaman rumah sedikit sebanyak melambangkan seseorang. Begitu juga dengan kelas golongan, sama ada golongan pertengahan atau pun golongan atasan. Bagi kelas atas...

Aida Kamalia

16 Ogo • Bacaan 2 minit

Lakukan Teknik Mencuci Muka Selama 60 Saat Ini Untuk Muka Bebas Jerawat 

Berapa lamakah anda mengambil masa semasa mencuci muka? Rata-ratanya mendapati mereka hanya mencuci muka sekitar 10-15 saat sahaja semasa mencuci muka, dan ianya tidak cukup bag...

Aida Kamalia

24 Jul • Bacaan 3 minit

Ikuti Tips Ini Untuk Hias Bilik Tidur Dengan Ruang Terhad

Memiliki ruang tidur yang kecil bukan menjadi penghalang untuk anda menghias bilik tidur. Apa yang anda perlukan adalah sedikit carian melalui Internet, serta kretiviti. Menjela...

Aida Kamalia

28 Mei • Bacaan 3 minit

Tanda-Tanda Anda Depresi - Lihat Dibawah! 

Pada waktu kini, saya pasti tanggapan orang ramai terhadap depresi atau pun kemurungan sudah tidak asing lagi. Hari demi hari semakin ramai orang memberi kesedaran terhadap beta...

Aida Kamalia

9 Ogo • Bacaan 3 minit

Perkara Yang Perlu Anda Tahu Sewaktu Menggunakan Perkhidmatan Hotel

Terdapat pelbagai jenis tempat penginapan yang boleh anda cari dan tempah pada masa kini untuk percutian anda. Tidak kira berapa bajet untuk perbelanjaan anda, anda tetap boleh ...

Lina Rosli

15 Ogo • Bacaan 3 minit

Apa Bahaya Microsleep? 4 Langkah Untuk Mengelakkan Microsleep Sewaktu Memandu

Sejak akhir-akhir ini, pelbagai berita yang telah kita dengar yang disebabkan oleh microsleep. Masalah ini seringkali berlaku di seluruh dunia tidak kira di dalam negara atau lu...

Lina Rosli

17 Jul • Bacaan 3 minit

UTI Sering Menyerang Wanita - Ketahui Cara Mencegah Penyakit Ini 

Bagi sesiapa yang pernah mengalami UTI ini, memang sungguh perit rasanya malah hingga satu tahap, anda seperti mengalami kesukaran untuk berjalan dan hanya mampu terbaring. Peny...

Aida Kamalia

17 Jul • Bacaan 3 minit

Mengapa Tidur Yang Berkualiti Itu Penting?

Tidur memainkan peranan yang penting bagi mendapatkan kesihatan yang baik. Apabila anda mendapatkan tidur yang berkualiti, ia dapat membantu melindungi kesihatan mental, fizikal...

Lina Rosli

14 Ogo • Bacaan 2 minit

Apa Yang Terjadi Jika Anda Tidak Sarapan?

Sarapan atau makan pagi merupakan hidangan yang paling penting dalam kitaran hari anda. Hal ini kerana ia membantu anda membakar kalori sepanjang hari. Bukan itu sahaja, ia juga...

Lina Rosli

7 Apr • Bacaan 2 minit

Kerap Bangun Malam? Anda Mungkin Mengalami Masalah Kesihatan Yang Tersembunyi

Pernahkah anda mengalami masalah untuk mendapatkan tidur yang berkualiti? Kadangkala tidur anda sering terganggu dengan masalah kencing malam yang mengakibatkan masalah bangun t...

Lina Rosli

2 Mac • Bacaan 2 minit

Humidifier - Adakah Ia Membantu Mengurangkan Masalah Dengkur?

Terdapat banyak sebab yang boleh menyebabkan seseorang individu itu berdengkur. Antaranya adalah disebabkan oleh udara di persekitaran bilik yang kering. Apabila udara kering, i...

Lina Rosli

15 Jan • Bacaan 1 minit

Cara untuk Menceriakan Hari Anda Dalam Tempoh PKP Ini

Dalam kita melalui tempoh PKP ini di rumah, ada masanya sukar untuk kita berasa bersemangat. Duduk di rumah saban hari boleh mendatangkan tekanan kepada kesihatan mental anda. L...

Min Ahmad

31 Mac • Bacaan 2 minit

5 Cara Mudah Untuk Bangun Sahur Di Bulan Ramadan ini

Pada bulan Ramadan, umat Islam pastinya akan bangun sebelum subuh untuk melaksanakan rutin sahur sebelum meneruskan puasa di siang hari. Rutin sahur ini akan berbeza untuk setia...

Lina Rosli

23 Apr • Bacaan 3 minit

Ini Adalah 5 Langkah Untuk Mendapatkan Berat Badan Yang Ideal

Semua orang mahukan bentuk badan yang ideal, tetapi tidak semua orang tahu bagaimana cara untuk mendapatkan berat ideal dengan betul. Mencapai dan mengekalkan berat badan yang s...

Lina Rosli

18 Feb • Bacaan 3 minit

Bolehkah Anda Minum Kopi Ketika Sakit?

Adakah anda tertanya-tanya sama ada kopi akan memberi kesan kepada tubuh jika diminum sewaktu sakit atau tidak? 

Lina Rosli

28 Apr • Bacaan 3 minit

Adakah Pengambilan Karbohidrat Mempengaruhi Fungsi Otak?

Otak menyumbang kira-kira 2% daripada berat badan kita, tetapi menggunakan hampir 20% tenaga yang dijana dari glukosa. Ini sekaligus menjadikan nutrien daripada pemakanan adalah...

Lina Rosli

20 Jul • Bacaan 2 minit

Haiwan Peliharaan Di Dalam Rumah - Bagaimana Untuk Kekal Bersih?

Adakah anda mempunyai haiwan peliharaan? Mungkin anda miliki kucing yang boleh menemani anda di rumah? Atau arnab sebagai sahabat karib anda? Jika ya, pasti anda mempunyai waktu...

Lina Rosli

1 Apr • Bacaan 2 minit

Bolehkah Coklat Membuat Anda Kekal Berjaga Atau Ia Mempengaruhi Corak Tidur?

Coklat ini sering didefinisikan sebagai snek atau makanan yang menggemukkan. Namun tahukah anda bahawa terdapat beberapa fungsi coklat yang lain? Antaranya termasuk memberikan t...

Lina Rosli

14 Sep • Bacaan 1 minit

Bahaya Menghidu Petrol - Ketahui Kesan Jangka Masa Pendek

Jika anda terdedah kepada petrol untuk tempoh yang lama tanpa sebarang alatan keselamatan, adalah wajar untuk anda mendapatkan bantuan kecemasan dengan segera.

Lina Rosli

4 Okt • Bacaan 2 minit

Fobia - Apa Yang Perlu Anda Tahu?

Fobia ialah ketakutan melampau terhadap sesuatu objek atau situasi. Perkataan fobia itu sendiri berasal daripada perkataan bahasa Greek, phobos yang bermaksud ketakutan.

Min Ahmad

10 Jul • Bacaan 4 minit

Mata Sihat - Ini Adalah Tips Untuk Mendapatkan Penglihatan Yang Baik

Penglihatan yang baik merupakan antara faktor yang membantu anda berprestasi dengan baik sama ada di rumah, di tempat kerja, atau di mana. Oleh yang demikian, penjagaan mata ama...

Lina Rosli

18 Ogo • Bacaan 2 minit

Kuarantin Di Rumah Menjadikan Anda Sukar Untuk Tidur?

Kini sudah hari ketiga sejak perintah kawalan pergerakan dilaksanakan. Sudah pasti ramai di kalangan anda sudah tidak tahu akan aktiviti apa yang boleh dilakukan di rumah. Bukan...

Lina Rosli

20 Mac • Bacaan 2 minit

Harga Sebuah Penghargaan

 

Mamatip

25 Mac • Bacaan 2 minit

Biskut, Mengenyangkan Atau Menggemukkan?

Biskut merupakan salah satu makanan yang ringan yang tergolong dalam kumpulan makanan jenis karbohidrat. Dengan mengambil sekeping biskut sahaja, badan anda sudah mendapat sedik...

Lina Rosli

14 Feb • Bacaan 2 minit

Betulkah Muzik Adalah Bahasa Lain Dalam Menyampaikan Mesej?

Jika kita lihat, muzik dapat menyatukan setiap individu dari setiap pelosok dunia. Tidak kira anda dari negara yang berlainan atau bangsa dan kaum yang berbeza, muzik bukan saha...

Lina Rosli

8 Jan • Bacaan 2 minit

Tidur Di Dalam Kereta - Pasang Sensor Karbon Monoksida Sebagai Penggera

Tidak dinafikan bahawa tidur di dalam kereta adalah salah satu alternatif yang fleksibel untuk anda berhenti dan berehat sebentar sebelum meneruskan perjalanan yang jauh. Namun,...

Lina Rosli

18 Sep • Bacaan 2 minit

Terokai Pengalaman Melancong Secara Maya Ke Beberapa Tarikan Dunia

Baru-baru ini, Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan bahawa tempoh PKP telah dilanjutkan sehingga 14 April 2020. Menerusi lanjutan ini, rakyat Mal...

Lina Rosli

26 Mac • Bacaan 3 minit

Samsung Jet 90 Premium Dan Smart Air Purifier - Rumah Sihat, Bersih Dan Bebas Pencemaran

Sebagai ibu, bapa atau penjaga kepada rumah anda, memastikan rumah dan keluarga sentiasa sihat dan bersih adalah tugasan yang agak sukar. Tambahan lagi bagi anda yang perlu memb...

Lina Rosli

6 Okt • Bacaan 2 minit

#100Hari100Aktiviti - Mengapa Butang 'Snooze Alarm' Tidak Sepatutnya Wujud?

'Snooze Alarm' atau tunda penggera adalah sesuatu yang normal apabila anda menginginkan sedikit masa tambahan untuk sambung tidur.

Lina Rosli

21 Okt • Bacaan 2 minit

Bagaimana Untuk Kekal Segar Dan Bertenaga Tanpa Perlu Mengambil Hidangan Berkafein?

Untuk kebanyakkan orang, mereka akan cenderung untuk mengambil minuman berkafein seperti kopi atau nescafe jika ingin meningkatkan kesegaran badan serta mengurangkan rasa mengan...

Lina Rosli

15 Mei • Bacaan 3 minit

#TAJDiy 5 Hiasan Bilik Tidur Yang Minimalis - Harga Di Bawah RM50

Kadangkala anda pasti ingin sesuatu yang baru untuk ruang bilik tidur anda. Hiasan yang lebih menarik, kemasan yang lebih moden dan minimal. Namun, terdapat kekangan yang mungki...

Lina Rosli

3 Nov • Bacaan 3 minit

Pukul Berapa Sepatutnya Anda Berhenti Makan?

Titik permulaan dalam mendapatkan gaya hidup yang sihat adalh bermula dengan jadual permakanana anda. Mengapa sedemikian? Hal ini kerana, waktu anda mengisi makanan di dalam per...

Lina Rosli

16 Ogo • Bacaan 1 minit

Migrain - Perubahan Gaya Hidup Yang Positif Boleh Membantu Melegakannya

Migrain adalah satu rasa sakit yang berdenyut yang teruk di kepala. Biasanya, ia hanya dirasai di satu sisi kepala sahaja. 

Lina Rosli

14 Sep • Bacaan 3 minit

Bantal Miragel Dari Comfort Co - Menawarkan Keselesaan Dan Sokongan Yang Optimum Untuk Leher

Comfort Co. adalah sebuah jenama bantal premium yang telah hadir sejak 18 tahun lalu. Baru-baru ini, jenama ini memperkenalkan barisan bantal yang baharu yang dikenali sebagai M...

Lina Rosli

22 Sep • Bacaan 1 minit

5 Tabiat Sebelum Tidur Untuk Minda Yang Segar - Persediaan Melangkah Ke Hari Esok

Sudah tentu apabila mendapat rehat dan tidur yang cukup sedikit sebanyak dapat menjadikan minda yang segar dan proaktif pada hari berikutnya. Lebih-lebih lagi apabila sudah hari...

Lina Rosli

25 Okt • Bacaan 3 minit

5 Kesan Tekanan Pada Tubuh Badan Anda

Pernahkah anda terperangkap di dalam kesesakan trafik untuk tempoh yang lama sewaktu pulang dari kerja? Atau pesanan makanan yang anda minta tiba lambat? Mungkin juga, dokumen p...

Lina Rosli

22 Sep • Bacaan 3 minit

Tengah Mencari Semangat, Motivasi?

Kalau ada orang cakap dia sentiasa positif, dia tipu. Sebab tidak ada manusia dapat kekal positif 24 jam, 7 hari seminggu, 29-31 hari sebulan, 365 hari setahun. Tidak ada.

Azrina Rusni

17 Okt • Bacaan 2 minit

Kerap Sakit Tengkuk - Kenali Posisi Tidur Untuk Mendapatkan Bantal Yang Bersesuaian

Pernahkah anda mengalami gejala sakit tengkuk atau salah urat akibat penggunaan bantal yang tidak selesa? Sakit tengkuk adalah perasaan sakit yang dialami pada mana-mana bahagia...

Lina Rosli

1 Sep • Bacaan 4 minit

Mengapa Kita Menguap - Adakah Ia Boleh Berjangkit?

Selain manusia, haiwan juga sering menguap. Namun, apakah faktor kepada perkara ini?

Lina Rosli

22 Sep • Bacaan 2 minit

#100Hari100Aktiviti - Ambil Masa 20 Minit Untuk 'Recharge' Tenaga

Salah satu cara yang paling mudah untuk meningkatkan kemahiran pengurusan masa anda adalah dengan berehat seketika atau tidur sebentar pada waktu siang. Ada satu kajian mendapat...

Lina Rosli

29 Sep • Bacaan 2 minit

Benarkah Minum Susu Boleh Menjadikan Tidur Anda Lebih Baik?

Pernahkah anda terfikir mengapa kebanyakan ibu akan menyediakan susu sebelum tidur? Tidak kira sewaktu anda bayi ataupun sudah besar, ibu selalu akan menuangkan segelas susu ket...

Lina Rosli

4 Sep • Bacaan 1 minit

Ikan Berenang Waktu Tidur - Ikan Pun Ada Sleep-Walking?

Adakah ikan tidur? Jika ia tidur, bagaimanakah caranya tidur?

Lina Rosli

8 Nov • Bacaan 1 minit

Mengapa Masih Dahaga Walaupun Sudah Minum Air?

Seperti yang anda ketahui, badan kita memerlukan sekurangnya 8 gelas air sehari bagi memastikan tubuh badan anda kekal hidrat.

Lina Rosli

11 Nov • Bacaan 2 minit

Rangkaian Produk Terbaru BZU BZU - Pelitup Muka, Pensanitasi Tangan Khusus Untuk Kanak-Kanak

BZU BZU merupakan salah satu jenama di Asia Tenggara yang menyediakan keperluan setiap ibu bapa untuk anak-anak mereka iaitu syampu mandian. Ia diformulasikan dengan bahan bebas...

Lina Rosli

16 Nov • Bacaan 2 minit

Benarkah Minum Air Dapat Mengurangkan Risiko Serangan Jantung?

Ramai individu gemar untuk menahan diri dari minum sebelum waktu tidur untuk mengelakkan bangun malam. 

Lina Rosli

19 Okt • Bacaan 1 minit

Mengapa Nyamuk Menghisap Darah Manusia?

Tidur malam pasti terganggu apabila nyamuk mendarat di kulit anda. Ia akan memakan darah dan meninggalkan protein di dalam air liurnya setelah darah habis disedut.

Lina Rosli

2 Okt • Bacaan 2 minit

Pengambilan Garam Berlebihan - Punca Mata Bengkak Dan Sembap?

Ramai yang mengatakan bahawa punca mata bengkak dan sembap adalah disebabkan kurang tidur dan keletihan. Hakikatnya, kedua-dua perkara ini tidak mempunyai kaitan yang kukuh untu...

Lina Rosli

9 Okt • Bacaan 2 minit

Tahukah Anda Berapa Banyak Data Dikongsikan Oleh Setiap Individu Di Dunia Setiap Minit?

Pernahkah anda terfikir apakah yang terjadi di dunia internet pada setiap minit?

Lina Rosli

19 Nov • Bacaan 2 minit

Kaki Mengembang Pada Waktu Tengahari - Mengapa Ia Berlaku?

Pernahkah anda terbaca atau terlihat di mana-mana bahan bacaan atau di internet yang mengatakan, waktu yang paling sesuai untuk membeli kasut adalah pada waktu tengahari.

Lina Rosli

23 Nov • Bacaan 2 minit

#TAJDiy Idea Dekorasi Dapur - 5 Barangan IKEA Pada Jumlah RM50

Sebelum ini Tajria telah berkongsi tips dan cara untuk menghias bilik tidur anda yang hanya perlu membelanjakan wang sekitar RM50 sahaja. Menarik bukan?

Lina Rosli

4 Nov • Bacaan 2 minit

Asal Usul Milo - Adakah Sebutannya Meelo Atau Mailo?

Tidak disangkal lagi, Milo adalah sebuah jenama minuman malt yang sangat popular dalam kalangan masyarakat di Malaysia. Tidak kira tua atau muda, kecil atau dewasa.

Lina Rosli

11 Nov • Bacaan 2 minit