Carian
Dari Mana Asal Habuk? Bagaimana Cara Untuk Mengurangkan Habuk Di Rumah?
June 13, 2023 Lina Rosli

Tahukah anda bahawa kebanyakan rumah akan mengumpulkan sekitar 18kg habuk dalam tempoh satu tahun? 

Ya, ia merupakan satu nilai yang besar yang mana jika disamakan berat tersebut dengan beras, anda boleh mendapatkan sekitar 1 pek besar beras untuk hidangan makan anda.

Namun, dari mana asalnya habuk yang ada di perabot, lantai, dinding di rumah anda?

Ada kajian yang mengatakan habuk dan debu tersebut berasal dari sel kulit mati. Namun sebenarnya, kebanyakannya debu ini adalah hasil campuran bulu binatang, karpet, serat pakaian dan kotoran yang berasal daripada barangan di dalam rumah itu sendiri.

Dari mana datangnya semua habuk ini?

Dalam kajian itu, David Layton dan Paloma Beamer menunjukkan bahawa debu, habuk dan kotoran terdiri dari sel kulit mati dan rambut, serat dari permaidani dan perabot berlapis, sisa buangan makhluk mikroskopik seperti tungau debu serta tanah dan zarah udara yang berterbangan di luar dan masuk ke dalam rumah anda.

Zarah luar boleh merangkumi plumbum, arsenik dan bahan-bahan lain yang berpotensi berbahaya yang berhijrah ke dalam dari luar udara dan tanah. Perkara itu dapat menjadi perhatian khusus bagi anak-anak, yang memakan bahan tersebut dengan memasukkan mainan dan benda lain yang tercemar dengan debu ke dalam mulut mereka.

Jika di dalam ruang tertutup pula, 60% habuk tersebut berpunca daripada 60% habuk dalaman berasal dari luar dan kebanyakannya terdiri daripada bahan pencemar yang bergerak melalui angin atau dari kasut, pakaian, dan rambut kita sebelum mengendap. Malah, ia juga berkemungkinan besar dari spora tumbuh-tumbuhan yang reput dan dibawa ke udara dalam keadaan kelembapan tinggi. 

Bagaimana cara mengurangkan kehadiran habuk di dalam rumah?

Biasanya, penyelesaian untuk kebanyakan masalah habuk di dalam rumah ini melibatkan pembersihan dari sumbernya dahulu.

Oleh itu, untuk mengurangkan debu di rumah adalah dengan membersihkan dan menjauhkan habuk sebanyak mungkin dan membuang selebihnya secara berkala.

Memastikan celah pintu dan tingkap tertutup

Cara paling mudah untuk mengurangkan jumlah habuk yang memasuki melalui lubang pintu adalah dengan kerap membersihkan ruang di hadapan pintu.

Antaranya kerap membuang habuk pada karpet dan permaidani di ruang meletakkan kasut serta memastikan pintu dan tingkap sentiasa di tutup jika anda mendapati lokasi rumah anda sedang berlaku pembinaan dan sebagainya.

Langkah ini juga boleh dilakukan bagi anda yang tinggal di sekitar kawasan kering atau luar bandar atau jika musim kemarau kerana rumput, tanah dan sporan tumbuh-tumbuhan yang kering berisiko memasuki dalam rumah anda.

Menggunakan penapis udara dan membersihkan kipas siling

Sebilangan besar pengeluar menasihatkan menukar penapis HVAC anda setiap tiga bulan. Tetapi jika anda menukarnya dengan lebih kerap, ia akan mengurangkan habuk di rumah anda dengan ketara.

Gunakan penapis yang boleh diganti setiap 30 hari. Dan jika anda mempunyai unit kondensor luar, anda juga harus membersihkannya dengan baik lebih-lebih lagi ketika musim lembap.

Selain itu, harus diingatkan juga untuk kerap membersihkan kipas siling ataupun penyaman udara yang berada di bahagian dinding atas. Jika tidak dibersihkan maka akan lebih banyak habuk dan debu yang bertebangan dan jatuh ke lantai dan kawasan sekitar.

Membersihkan karpet dengan kerap dan efisien

Seberapa kerap anda harus membersihkan lantai adalah bergantung kepada berapa orang yang tinggal di rumah anda.

Peraturan umum adalah membersihkan setiap bilik dari dinding ke dinding sekali seminggu, kemudian pergi ke kawasan dan laluan yang paling kerap dikunjungi individu setiap hari.

Ambil masa yang secukupnya ketika membersihkan karpet, dibawah sofa dan kabinet televisten. Jika anda membersihkannya terlalu cepat, mesin pembersih hampagas anda tidak berpeluang menyedut semua kotoran.

Lap menggunakan kain mikrofiber

Secara semula jadi, salah satu kaedah terbaik untuk mengurangkan habuk di rumah adalah membersihkan debu dengan betul. Semasa membersihkan habuk, anda harus menggunakan kain microfiber atau alat pembersih microfiber, kerana fabrik microfiber yang unik menjadikannya bahan yang sempurna untuk menghilangkan zarah debu kecil.

Di samping itu, berhati-hati membersihkan kawasan yang sering diabaikan. Kerana ia boleh mengumpulkan debu atau jaring labah-labah, termasuk di tirai dan langsir, sudut bilik, lantai almari, ruang antara kepala katil dan dinding, pelindung lampu dan sebagainya.

Basuh tempat tidur dan cadar katil sekali seminggu

Sebilangan orang mungkin berpendapat bahawa mencuci cadar dan sarung bantal seminggu sekali adalah perkara yang berlebihan.

Namun, cadar katil adalah antara kawasan yang paling kotor disebabkban oleh sel kulit mati, rambut dan kotoran badan. Selain itu, mencuci linen tempat tidur anda sekurang-kurangnya setiap tujuh hari dapat mencegah tungau habuk di rumah anda.

Sumber: sciencedaily wtamu

Komen